Narsismi tarkoittaa itsensä rakastamista, mutta kun musiikissa on keskeistä sen esittämien objektivoitujen tunteiden, affektien ja intohimojeb vaikuitus kuulijan tahtoon älyn mukaisia tahdonliikkeitä kiihoiittaen. taiteen reseptiossa nimenomaan tahtomisen, tämän oman itsen, ulos tunkeminen tajunnasta mahdollistaa taiteellista elämysten kokemisen ja tahdon tajuntaan palaamisen yhteydessä voimme taas älyllämme kun se on toiminut hetken ajan tahfonliikkeiden kirkkaana puhtaana kuvastimena, tiedoita olioiden suhteita osaksi niiden välillä, osaksi tiedoitsevan tahtoon, johon normaalinen äly tahdon palveluksessaan on luonnon saneleman tehtävän mukaisesti on luoto. suurten klassikkojen musiikin reseptiossa uudelleen luomisprosessi näyttäytyy kaikkein ilmeisimpänä obektiinsa täydelliasesti uppoutuvan älyn yhteen tajuntaan keskitettynä tahdonkuvastuksena. sen veroista en missään muualla olen milloinkaan kokenut. kaikki kalpenee sen rinnalla. kokemuksena abdoluuttisuudesta.
uskontojen harjoittamisessa tämä itsensä rakastaminen taas kuuluu kuvioon pohjautuen omiin subjektiivisiin toiveisiin ja tunteisiin, jotka keskittyvät vain subjekltin kohtaloon eivät sen ulkopuolelle olevaan objektiiviseen maailmaan ja älyn objektiivisuuteen jossa oma tahtominen on poissuljettua vaan nimenomaan edellyttäen sitä sen perusteella tehtävien moraaölisten valintojen nojalla.
minulla kun ei heikon yleissivistyksen vuoksi aiemin sattunut olemaan minkäänlaisyta käsitystä siitä, että suomalainen säveltaide voisi olla soinnillisesti rikkaampaa ja emotionaaliselta tunnerekisteriltään liikkuvampaa ja latautuneempaa aidon romanttisessa ja peittelemättömän tnnevoimaisessa hengessä saadessaan sydämeni avartumaan että teknisessä suhteessa korkealatuisempaa kuin kaikki se minkä olin vain sibeliuksen tutustumalla siihen asti oppinut tuntemaan ja tiedoitsemaan, jolle kokemukseni mukaan epiteetin romanttinen syvin olemus jäi täysin tavoittamattamaksi ideaaliksi, jonka hän nähtävästi itsekin tiedosti suunnatessaan kurrsinsa tyylillisesti kohti Busonin nuoren klassistisuuden eurooppalaisklassisia vesiä, jolle kaikkinainen ylitsevuotava romanttinen pateettisuus ja piotkien teemojen vieroksunta oli ilmeistä tietenkin modernistisen linjan lisäksi.
valitettavasti on vain niin kuten schönbergkin tähdemnsi 12-säveltekniikkaa käyttäessäänm jota melartin tai merikantokaan eivät ihannoineet että tunne, musiikin emotionaalinen aspekti, on taiteen 1. ja tärkein ehto, täyttyessään niin merikannon radikalismissa kuin esim. melartinin "myöhäisissä" kvartetoissa ja useimmissa sinfonisissa teoksissa ilmentyessään niiden syvänä emotionaalisena vaikutuksena jota en valitettavasti koskaan tavopttanut likimainkaan sellaisena sibeliuksen streliilistä ja kaikesta tunnevomasta puhdistetusta taiteesta joistakin sentimentaalisuuden piirteistä huolimatta.
sanon oman kokemukseni perusteella että siinä missä edellä mainitsemani säveltäjät muiden muassa joihi kuuluu leegio neroja järnefeltistä tuukkaseen asti, saa parhaimmillaan kuvailevaa kieltä käyttääkseni, sydämeni täyttymään rakkausden hengestä, jää sibelius minulle sinfonioissaan ja runoelmissaan poikkeuksetta kylmäksi, etäiseksi, kliiniseksi, jopa klisheemäiseksi kitschiksi joissakin historiallisissa sarjoissa ym. tilapäisteoksissa, vaikkakin musiikki voi kuitenkin olla ammattitaitoisesti sävellettyä ja viihdyttävääkin, mutta syvempien emotionaalisten kokemusten synnyttämiseen ja aikaansaamiseen "impotenttia" sisäänpäinkääntyneessä modaalisessa luonteessaan.
se että joku suurmies tai säveltäjä on historiallisena hahmona saavuttanut kuuluisuutta on täysin toissijaista.
analyytikkojen papereissa teokset jotka ovat matemaattisesti formuloituja, täsmällisiä ja loogisia älyllisesti konstruoidulta arkkitehtoniselta rakennesuunnittelultaan ja edustavat muodoltaan orgaanista kasvuprosessia, painottuvat intuitiivisempaa melodisilmaisullista ekspressiivisyyttä enemmän.
mutta näin kauan musiikkia kuunneltuani on oppinut kyllä ihan itse tiedoitsemaan ja sydämellään tuntemaan mikä musiikki tuottaa kiksit ja mikä jää luoksepääsemättömäksi syvemmällä tunnetrasolla ulkonaisista korvaan vetoavista rakenteellisista ominaisuuksista huolimatta.
minähän en valitse musiikkia vaan musiikki valitsee minut ottaa valtoihinsa kuin ulkoa tulevan geniuksen alkaessa toimia. En kaipaa neuvoja kapellimestareilta musiikin suhteen mitä musiikkia minun tulee kuunnella. pystyn itsekin päättämään puolestani.