YleRadio1:n kulttuurimakasiini Kultakuume löysi tänään mielenkiintoisen, vuosisataiseen merenkulkuun olennaisesti liittyvän teeman, jota on ryhdytty laajemminkin tutkimaan Porin Reposaaressa.
1920-luvulle jatkuneella purjelaivakaudella Suomen satamiin kuljetettiin laivojen painolastina eli paarlastina tonneittain kiviä ja hiekkaa. Porin Reposaaressa on meneillään tiedettä ja taidetta yhdistelevä näyttely, joka kertoo painolastimaan merkityksestä luonnolle ja kulttuurille. Painolastimaata käytettiin esimerkiksi satama-alueiden laajentamiseen ja kaupungin rantarämeikköjen täyttämiseen. Samalla maahan kulkeutui vieraiden maiden kiviä ja kasvien siemeniä, joita yhä paikoilta löytyy. Toimittajana Aune Waronen.Ohjelman voi kuunnella tältä sivulta löytyvän linkin kautta: http://www.radio1.fi/kulttuuri/kultakuume/
Purjelaivojen -varsinkin isojen valtameripurjehtijoiden- tasaukseen tarvittiin aikamoinen kivimassa, sillä lastin kokonaispainon piti kuitenkin vastata esim.täyttä viljakuormaa, joka täytti ruuman koko tilan. 1920-luvulla paarlastien kulkusuunta muuttui, kun purjelaivojen rahdit eteläiselle pallonpuoliskolle jäivät poikkeustapauksiksi ja vain ylämatkoille tarvittiin paarlasteja. Ahvenanmaan rantakiviä kulkeutui varmaan aikamoinen määrä Australian Spencerinlahdelle.
Reposaareen ensi vuonna nouseva loma-asuntomessualuekin varmaan rakentuu varsin isolta osin ihan muilta mailta tulleen maamassan päälle.