Kirjoittaja Liisa Autio päivämäärä 23.9.06 - 23:16
Saan katsella koulua aitiopaikalta neljännen sukupolven kohdalta. Alakoulun viidesluokkalainen on ylpeä yhdistelmä saksan ja englannin lukijoita (erään tamperelaisen peruskoulun saksanlukijat ovat juuri pokanneet arvokkaan kielitutkinnon papereita...). Tätä nuorta miestä ei mikään musiikkimahdollisuus tule viettelemään kuvaamataiteista, povaan. Toisluokkalainen tulee hakemaan musiikkiluokalle kuin ihmisen ajatus - kotona ei patisteta mihinkään mutta hyvät soittimet on ja nuotinlukutaitoa, poikkihuilu mielessä (kuorotauti ei ole tarttunut mummulta, kun seurakunnan lapsikoro panisi baletin poikki).
Kun tytär ja poika aloittivat koulunsa 1968 ja 1969, oli sen ison kansakoulun johtajana musiikkimies: kuoroon pääsi testeillä uhraten äidinkielen tunneista. Tytär tunsi kieleen enempi vetoa ja palasi kuorosta tunneille. Tarjolla oli myös soittimia. Mistä lie poika tiennyt tivata klarinettia, sellainen löytyi koulun vintiltä ja oli vuosia mukana, kitara pääsi sittemmin voitolle kyllä hän kouluakin kävi, vaikka enempi musiikissa eli. Lukioon sai valita eli oli pakko heittää pois jompikumpi. Poika valitsi musiikin ja totesi pettyneenä tehneensä väärän valinnan: siellä hän ei tuntenut oppivansa niin paljoa elämän emmeitä kuin olisi kuviksessa saanut. Loistava kuviksen opettaja Lauri Laitala vaihtui ja tytön kymppi putosi neloseen (taipumus mielenosoitukseen opettajan tyyliä kohtaan äidinperintönä).
Itse kävin oppikouluni kaksi vuotta etuajassa. Kolmivuotisen KUNNALLISEN kokeilukeskikoulun opetussuunnitelmat (51-54) olivat varmaan maan moderneimmasta päästä, ja opettaja-aines oli valikoitunut antaumukselliseen työhön. Armoitettu rehtorimme Vilho Jauhiainen opetti suomea, historiaa ja kuvaamataitoa. Suomeen sisältyi mestaritason lauseenjäsennys (ja Topeliuksen näytelmät vapaa-aikana - aina oli tarjolla joku pikku Liisan rooli), historiaan filosofinen näkökulma ja kuvaamataitoon sen ajan uusin väri- ja muoto-oppi. Opetettiin piirtämään perspektiiviä (Aarne Ervin suunnitteleman koulutalon käytävissä) ja ennenkaikkea näkemään soratien vaaleus ja hongan kyljen puna. Kesän 'kukkareissulta' poimimiani kaarnan kuoria tässä ihailen: kolmiulotteista kahta ruskeata vaaleammalla pohjalla, siihen kun valo käy a vot. Musiikkitunneilla laulettiin - myös äänissä - ja tietysti kaikki mahdollisenkieliset kansallislaulut. Teoria oli kunnon kamaa, myös musiikkinäytteitä eriteltiin levyltä. Minulle tapahtui vääryys, jota en päästötodistuksen huumahetkellä tepsuttanut korjaamaan: musiikin teorian numeroni oli pudotettu kympistä ysiin, vaikka tiesin taitavani kaiken opetetun teorian läpikotaisin vaikka unissani. Kas kun viimeisen luokan keväänä uhrattiin aikaa esitelmiin muusikkojen elämäkerroista!! Niitähän voi lukea itse mistä vain. Itse valitsin mielenosoituksena Abraham Ojanperän.
Nyt vasta Moxun ottaessa aiheen esille välähti mieleen, että lukiossani ei ollut valinnanvaraa. Poikien voimistelunopettaja piti kyllä iltaisin vuoden kuoroa, josta jäi mieleeni hyvän luokkakaverini reipas mutta epäpuhdas laulu - Oulaisten nuorisokuoro perustettiin paljon myöhemmin. Vapaaehtoista kerhotoimintaa oli terhakka Svenska klubben sekä raamattupiiri (sic! rehtori oli uskonnollispainotteinen ja mm. sovittanut oppimääriin pakollisen teologian, josta antina jäi näkökulma tarkastella muotoa ja sisältöä erikseen). Hienoa oli se, että tunteihin mahtui sekä psykologia että biologia. Ainoa pakosti tehtävä valinta oli latina tai pitkä matikka, molempia kun ei voinut vaikka olisi halunnut ja varmasti jaksanut. Kuvaamataidon opetus oli väriä ja muotoa jäsentävää, upeata antia oli taidehistorian läpikäynti, siihen ostettu perusteos on hyllyssäni vieläkin.
Ainahan on oppilaiden omaksumiskyvyssä eroja, muutamalla oppilaalla kykyä ja harrastusta yksittäistä opettajaa enemmän. Harrastusaineiksi sanottiin minun aikanani näitä perustaitoja, joissa varsinkin kouliutuu sosiaalinen kanssakäyminen kuten koulussa yleensä - oppimääristä ja opettajista riippumatta. Englantilaisen ystävättäreni kanssa (ranskan opettajasta kotiäidiksi) totesimme kuinka monen kohdalla nimenomaan sellainen oppi jossa ei ollut keskivertokaan välkky voi pitkän elämän mittaan käydä arvokkaaksi (itselläni kotitalous ja käsityöt). Olet Moxu oikeassa siinä, että tasa-arvon nimissä ei tarvitse tasapäistää: kykenevälle fiksusti tarjottu anti ei ole keneltäkään muulta pois. En yleensä lue (kirjastossa) Hesaria, tänäänpä niin kävi ja olikin ilahduttava ehdotus: lukiossa voisi tarjota mahdollisuuden aloittaa yliopistollisia arvosanoja siinä mielessä 'ylimääräisinä', että koottaisiin porukkaa eri luokilta tai kouluistakin, ja yhdistettäisiin tarvittava opetus itseopiskeluresursseihin. Eihän sitäpaitsi tietsikan (oman tai koulun) käyttäminen häiritse muita rapinaa enemmän.
Äitini kansakoulussa oli supistetut luokat eli siis alakoululaiset saivat hiljaisia töitä tehdessään ohi korvien jo kuulla yläkoululaisten läksyjen valmistelut ja kuulustelut, oppitunnin puitteissa toki voitiin panna järjestäytyneeksi laululeikiksi pulpetit sivuun, jos porukka näytti väsähtäneeltä. Ilmankos itselläni oli kansakoulusta niin vankka pohja, että saatoin oppikoulussa keskittyä 'iloiseen elämään' kantamatta tylsempiä koulukirjoja edes illaksi asuntolaan. Kirjastonhoitaja katsoi läpi sormien määräystä korkeintaan kaksi kirjaa kerralla (rehtori sytytti kotimaan ja maailman kirjallisuuteen). Vanhan ajan kansakoulusta vielä ne ihanat käsityötunnit, kun tytöt tekivät kaikenlaista hyötyvaatetta ja pojat nikkaroivat, mistä tuli ihana puun tuoksu.
Oppimäärien suunnitteluun rantautuu osin tosikkoja, mutta Luojan kiitos jokainen opettaja on yksilö ja oppilaat joukko yksilöitä, konstallaatiot vaihtuen. Elämäni kehnointa opetusta olen saanut aikuiskasvatusopin approbaturkurssilla.
Liisa