Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Mustavaris kirjoitti:Satui avaamaan ardion, kun sieltä tuli Kaipaisen haastattelu. Vaikutti mielenkiintoiselta. Radio oli päällä vielä konsertin alkaessa. Ajattelin, että yritänpä kerrankin kuunneella tätä nykymusiikkia. Mutta ei, migreenihän siitä tuli. Käänsin toosan kaupalliselle kanavalle, mutta sieltä tuleva ei vieenyt migreeniä. Nasautin virrat pois ja istuin loppuillan hiljaisuudessa: kuin (ei nyky-) musiikkia korville.
Mikki Hiiri kirjoitti: Nämä suomalaiset ovat tulleet niin sinuiksi Schostakovitsilaisen muotokielen kanssa, että teokset ovat poikkeuksetta maustettu schostakovitsilaisilla aineksilla, tuoden mieleen jonkun 14-sinfonian banaalit lyömäsoitinefektit tai tumman jousisoinnin.
Jesper kirjoitti:Hassu juttu, olisiko taustalla kuintenkin jokin syvä kulttuurinen tekijä, joka yhdistää suomalaista ja venäläistä maailmaa?Mikki Hiiri kirjoitti: Nämä suomalaiset ovat tulleet niin sinuiksi Schostakovitsilaisen muotokielen kanssa, että teokset ovat poikkeuksetta maustettu schostakovitsilaisilla aineksilla, tuoden mieleen jonkun 14-sinfonian banaalit lyömäsoitinefektit tai tumman jousisoinnin.
Mikki Hiiri kirjoitti:Eikös me olla slaavilaista syntyperää siinä missä venäläisetkin ja mentaliteetti sen mukainen? (...)
Mutta kun tänään kuuntelin Saint-Saensin hupaisaa Eläinten karnevaalia, makaaberia tanssia sekä kolmatta ns. urkusinfoniaa, upea teos muuten!, assosioitui hänen myöhäisromanttinen sävelkielensä paikka paikoin ällistyttävästi Sibeliukseen. Herää kysymys: "toisen luokan" säveltäjäkö hänkin? Danse makabre tuo ajoittain mieleen Sibeliuksen Valse Tristen.
Jesper kirjoitti:Koetan olla lyhyt, koska tämä ei ole enää RSO-konserttiin liittyvää.
En jaksa innostua syntyperistä enkä verenperinnöistä. Kulttuurissa ja kielessä on minusta riittämiin. Yksin protestanttisen ja ortodoksisen uskontulkinnan ero pitää suomalaisen ja venäläisen kulttuurin toisistaan erillään.Mikki Hiiri kirjoitti:Eikös me olla slaavilaista syntyperää siinä missä venäläisetkin ja mentaliteetti sen mukainen? (...)
Mutta kun tänään kuuntelin Saint-Saensin hupaisaa Eläinten karnevaalia, makaaberia tanssia sekä kolmatta ns. urkusinfoniaa, upea teos muuten!, assosioitui hänen myöhäisromanttinen sävelkielensä paikka paikoin ällistyttävästi Sibeliukseen. Herää kysymys: "toisen luokan" säveltäjäkö hänkin? Danse makabre tuo ajoittain mieleen Sibeliuksen Valse Tristen.
En sanonut "Sibbeä" toisen luokan tekijäksi. Sanoin, että nuorempana pidin Sibeliusta vetistelijänä ja vertasin Tsaikovskiin, jonka ylitunteellisuudesta en jaksa innostua. Slaavilaisuus-viitteen musiikin yhteydessä jokainen käsittänee jo iskelmän/laulelman kohdalla: melankoliaa ja mollia - nyyh-yyh.
En tunne riittävästi Saint-Saensia, vain muutamaa sinfoniaa, Eläinten vallankumousta ja jotain pienimuotoisempaa. Allekirjoittaisin kuitenkin aavistuksen tietynlaisista yhtäläisyyksistä Sibeliukseen (paikoin myös Tsaikovskiin?). Eläinten vallankumous on minulle ehkä liian anarkistinen, mutta hänen sinfoniansa ovat hienoa vaihtelua myöhäis-saksalais-romanttiselle synkistelylle. Urkusinfonia taitaa olla hänen upein sinfoniansa. (Joku asiaa tunteva voisi esitellä Saint-Saensin konserttotuotannon, hänellähän lienee mm. laaja sarja plink-plonk -konserttoja.) Iän myötä pidän aina vain enemmän ranskalaisen musiikin selkeydestä ja jäsentyneisyydestä, joten olen Saint-Saensin kohdalla
puolueellinen.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa