Deliusin uraauurtavan ja aikanaan Elgarin oratorion Gerontiuksen unen varjossa moderniksi englantilaiseksi musiikiksi mielletyn orkesteriteoksen Appalachian varhaisversio päättyy patrioottisiin jenkkiläisiin marsseihin ja sotilassoittokuntien kantarepertoaariin kuuluvine paraatimelodioihin kun se lopullisessa versiossaan 40 minuuttisena järkäleenä orjalaulun
muunnelmiin pohjautuen riemukkaaseen loppuhuipennukseensa yltyneenä; O honey i am going down the river in the morning, going down the mighty river sädehtivässä apoteoosissaan. Kaikkiaan 4 kevytystä joista taiteellisesti lyömättömin on Beechamin 37 taltiointi mononakin sähköistävän intensiivisessä otteessaan kun Barbirolli lankeaa hiukan liian laahaaviin ja verkkaisiin tempoihin jossain suhteessa soinnillisesti uhkeampanakin tulkintanba hyvin mollivoittoisen nostagisesti virittäytyneessä mutta affekteiltaan äärimmäisenb kontrastoivassa vpaaseen muunnelmamuotoon sävelletyssä brittiläisen sinfonisen kirjallisuuden vuosisadahn vaihteessa sävelletyssä merkkiteoksessa joka heijastelee vain yhtä puolta deliusin kaleidoskooppimaisesta taiteesta semminkin kun hän oli mitä epäsentimentaalisimmin ajatteleva säveltäjä.
Tiedättekö että absoluuttisessa musiikissa, jota esim. sinfonia ilman ohjelmallista sisältöä edustaa, informoijan ja informoitavan välinen yhteys kaihtaa juuri siksi kaikkea laskelmointia ja analyysiä, että se ei välitä mitään ei-musiikillista semanttista sisältöä.
Musiikilla on siis täysi tehonsa ilman tekstiäkin koska se pystyy ilmaisemaan kaikki inhimilliset intohimot ja affektit omin keinoin paljon nopeammin kuin sanat jotka ovat siihen liitetyt ja siksi säkeiden täytyy pysyä alisteisessa asemassa ja suhteessa musiikkiin eikä niistä saa tehdä pointtia vaikka niiden myötä tarjoutuvat niiden, intohimojen kohteet ja motiivit.
Eikä mainitsemasi teos ole suinkaan helppoa tonaalista musiikkia vain siksi että että sen lait eivät ole niin tarkkaan säädetty kuin dodekafoniassa, joka toitottaa logiikkaansa olemassaolonsa oikeutuksen orgaanisella todisteella, joka sinfoniasta kolmisointujulistusta sävellajkeskisessä sointusysteemissään lukuunottamatta puuttuu mutta sisältäen elementin joka ei ole täysin toteen näytettävissä jossain määrin kätkettynä ja alitajuisena.