Ykköstie

Muista aiheista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Ykköstie

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 15.6.05 - 17:35

Tänään annettiin tiedoksi keille meni kokonaisurakka viimeiseen osuuteen
välillä Turku - Helsinki moottoritiehen, eli E 18, suomalaisittain tie numero 1:lle.
Osan sisältyy väli Muurlan ja Lohjanharjun uustuote; jonka suunnittelu,
rakentaminen ja ylläpito 21 vuodelle annettiin kolmen yritysryppään
"Ykköstie" nimiselle yhtymälle.
Siinä on mukana suomalainen Lemminkäinen ja muut kaksi yritystä ulkoa
Ruotsista sekä Englannista. En sen enempää nyt tiedä mitä teksti-tv alusti.

Asiassa on siirrytty mutta- ja miksi vaiheesta mitä tilaan, ja aloitankin
arvioni hankkeen nimestä Ykköstie:
Nimihän tulee siitä suomalaisesta tienumeroinnista, jonka sanallinen muoto
Ykköstie ollut yleisessä käytössä. Nyt on vaan niin että tämä nimeäminen
on tieosuudella yhä käytössä, ja nimenomaan tarkoittaen sitä vanhaa tiepohjaa,
johon sitten on liitetty ajallaan valmistuneet moottoritieosuudet.
Virallisesti on vanha E 18 tieosuus saanut suomalaisittain uuden kantatienumeron
poistuessaan E-tie käytöstä. En nyt tässä edes muista miten se esim. täällä
Salon seudulla on nyt numeroitu, sillä mielessäni tie on yhä ns. Ykköstie,
ja moottoritie epävirallisesti vain nimensä (moottoritie) mukainen E-tie.

Mitä nyt tulee uuteen tieosuuteen , jonka pitäisi yhdistää Turun- ja Helsingin
puoleiset moottoritiet, valmistuen joskus 2008 loppuun
(Vai puhuttiinko sittenkin vain siitä Lohjanharjun Helsingin puoleisesta osasta?);
niin joka tapauksessa tämä yhtiömuotoinen nimikaappaus on epämieluisa.
Asia on vähän samoin kun EU on ottamassa Eurooppa nimeä itselleen,
tai mikäli joku yhtymä saisi käyttöönsä Suomi nimen haltuunsa asioidessaan
virallisesti EU:ssa.
Vakuutus- ja pankkikentässä nämä epäsuorat nimikäytännöt on tuttua, mutta
suorassa yrityskytkennässä on käytäntönä tarkat säännöt nimisuojauksista,
eikä samankaltaisuus välistävetoja sallita.
Mitä tämän takaa paljastuu, en vielä tiedä.
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja arvieno päivämäärä 15.6.05 - 20:59

Jaa johan tuo Salon ja Turun välisen vanhan "ykköstien" (minullekin tämä numerointi tutuin) oli muuttunut samalla kun moottoritie otettiin käyttöön (en nyt muista onko uusi numero 101 vai 110). Sama varmasti edessä myös Muurla-Lohja -pätkälläkin kunhan liito-oravat on häädetty ja ura uusi urkenee. Eli yritysryhmä rakentaa kyllä ykköstietä.

Ja eikös kotimaan vakuutusfirmoissa ollut pitkään mukana tämä Suomikin.
arvieno
 
Viestit: 1116
Liittynyt: 28.9.03 - 23:39

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 16.6.05 - 13:08

Vanha tie Turun ja Muurlan välillä on nyt 110.
Vainion Liikenteen busseissa oli äskettäin asiakaskysely, jossa tiedusteltiin, pitäisikö TKU-HEL-normaalipikavuorot siirtää Salon länsipuolisella osuudella Tammisiltaan asti moottoritielle. 110:n kunto kun heikkenee uhkaavasti, eikä tienhoitobudjettikaan siellä enää ole entisenveroinen. Luultavasti kyselyyn eniten vaikuttanut yksittäinen tekijä oli kuitenkin joulun alla tapahtunut onnettomuus Kokkilan kohdalla, jossa yksi matkustaja kuoli ja useita loukkaantui Pohjolan Liikenteen pikavuorobussin pudottua tieltä tuulen viemänä.
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 16.6.05 - 15:59

Tänään sitten ministeriöt julkaisi uudet tärkeysjärjestylistat, joille tulisi
antaa noin 7 Mrd määrärahat 26 vuoden ajalle. Siinä oli kantateitä ja
rataverkostoa yhteensä noin 6 000 km liki puolet kumpaakin.
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 21.11.08 - 17:27

http://www.ykkostie.net
Turun ja Helsingin välisen moottoritien osuus Muurlan ja Lahnajärven välillä avautui liikenteelle keskiviikkona keskipäivällä. Tiehallinnon mukaan nyt avautuva E18-tien uusi osuus on 23 kilometriä pitkä.
Sen sijaan Lahnajärven ja Lohjan välisellä tieosuudella tunnelien turvallisuusjärjestelmien testaus jatkuu edelleen. Tiehallinnon mukaan 29 kilometrin tieosuus on valmis liikenteelle muutamien viikkojen kuluttua.
lasser kirjoitti:Tänään SSS:n päätoimittaja kirjoitti uuden moottoritien avaamisesta (kahdessa osassa) lähiaikoina, jolla Turku - Helsinki väli saa yhtenäisen moottoritieosuuden.
Otti esille kansanedustaja Ilkka Kanervan osuuden moottoritiehankkeessa, ja hieman sitten nosti Salon seutulaisten (omaakin) osuuttaan rakentamisen toteutukseen. Tämä Kanervan osuus lienee ote HS:n Kuukausiliitteen (11/2008)
artikkelista, jossa tätä puolta esiteltiin.
Ei tosin tämä Salon seutulaistenkaan osuus ollut merkittävää, vaikka siitä SSS onkin vuosien kuluessa usein kirjoittanut.
En nyt aivan lähiaikoina itse pääse uutta moottoritietä ajelemaan kun ei siihen avajaistilaisuuteen taida olla järjestetty erikseen yleisökuljetuksia, joten ne menee joilla autot on.

Olen menossa seuraavan kerran Turkuun itsenäisyyspäivänä. Enkä todellakaan paraatin takia, enkä senpuoleen uuden motarinkaan, vaan ihan vain siksi, että siellä on mukava ko.päivää viettää.
Tavoitteena olisi tietysti tuolla reissulla päästä bongaamaan uusi motari kokonaisuudessaan. Vainion ja Pohjolan Liikenteen Expresseillähän se onnistuu. Vuodenvaihteen jälkeen ainakin PL:n Salon kautta kulkevat pikavuorotkin siirtyvät motarille myös Lohjanharjun ja Muurlan välisellä osuudella. Vainio saattaa ainakin joillakin vuoroillaan jatkaa Hiidenveden ja Saukkolan kautta ajamista, jos näihin halutaan taata suora yhteys lentokentälle.

Kaiken kaikkiaan on uutta motaria syytä pitää jopa ympäristöllisenä parannuksena aiempaan verrattuna, mikäli se todella vähentää turhaa autojen tyhjäkäyttöä ja tarpeettoman runsaita nopeusvaihteluita. Toisaalta nopea yhteys voi suosia myös kimppakyytejä.
Mutta vanhan ykköstien varren yritysmaailman tiloja voisi nyt saada halvalla, jos jollakulla olisi tarpeeksi vetävä liikeidea. Esimerkiksi legendaarinen Lahnajärven taukopaikka hiljentyi viime viikonloppuna yrittäjän jäädessä eläkkeelle, eikä Hiidenvedenkään kauppa-kahvilan uudesta operaattorista vielä ole tietoa; pirtti on ollut tyhjillään viime kuunvaihteesta. Kasvihuoneilmiön ja Family Dreamiksi muuttuneen Syvälammen kohdalla voidaan hiukan valoa tunnelin päässä nähdä, samoin Ykköspesän, joka sijaitsee kuitenkin varsin lähellä Kivihovin uutta levähdysaluetta.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 22.11.08 - 0:59

Minä koeajoin uuden moottoritieosuuden heti tunti sen avaamisen jälkeen. En ole kellottanut vanhan osuuden vaatimaa ajoaikaa enkä uudenkaan, joten absoluuttisia ajoaikavertailuja en pysty tekemään, mutta kovin oli mukavaa ajella kun moottori hyrräsi tasaisella nopeudella eikä rattiin juuri tarvinnut koskea. Mökiltä lähdin vartavasten Salosta kengännauhoja ostamaan, täytyihän sitä jotain oikeaa asiaakin olla, ei sitä nyt ihan vaan huvikseen ajella näillä bensan hinnoilla.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja Johannes päivämäärä 23.11.08 - 16:16

Varhaislapsuudessa 50-luvulla oli jännittävää päästä Vanhan Turuntien varteen katselemaan ohi viuhahtavia kulkuneuvoja. Ne menivätkin melkoista vauhtia mutkaista ja asfaltoimatonta tietä pitkin, koska nopeusrajoituksia ei vielä ollut. Tien asfaltointi 50-luvun lopulla inspiroi pihaleikkejä. Vuonna 1961 valmistui ensimmäinen pätkä Helsinki-Turku moottoritietä, jota kutsuttiin autostraadaksi ja joka julistettiin suojelukohteeksi pari vuotta sitten. Kun seuraava moottoritien pätkä vedettiin kymmenisen vuotta myöhemmin kotikylän läpi, ei kulkuneuvojen katselu olisi voinut vähempää kiinnostaa. Tosin moottoritieltä kantautuva melu ei tuolloin ollut lähestään yhtä hyytävä kuin nykyisin.
Johannes
 
Viestit: 681
Liittynyt: 26.9.03 - 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 24.11.08 - 19:35

moxu kirjoitti:Kaiken kaikkiaan on uutta motaria syytä pitää jopa ympäristöllisenä parannuksena aiempaan verrattuna, mikäli se todella vähentää turhaa autojen tyhjäkäyttöä ja tarpeettoman runsaita nopeusvaihteluita. Toisaalta nopea yhteys voi suosia myös kimppakyytejä.

Autoilun suosiminen on aina ympäristöteko tästä on kanssanne samaa mieltä myös Öljyalan keskusliitto ja autoliitto.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 13.1.09 - 0:39

Taitaa tosiaan jäädä museotieksi tuo Lahnajärvien ja Lohjan välinen pätkä. Eikö sinne voisi tehdä jotain väliaikaista järjestelyä, vaikka miehet punaisten lippujen kanssa tunnelin molempiin päihin? Minä kun ajelen siellä päin aika usein, niin uusi hieno navigaattorini yrittää ohjata minut moottoritielle. Ja kun jatkan vaan jääräpäisesti vanhaa ykköstietä, niin laite saa hirveän hepulin, hokee käänny takaisin jos mahdollista aina kehäykkösen risteykseen saakka.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja maikki päivämäärä 29.1.09 - 0:13

Moikka !!
No nyt se on sitten avattu se moottoritie!!! Ja kylläpä tuo valtatie hiljaiseksi muuttui ihan kertaheitolla. Aika oudolta tuntuu tämä yht'äkkinen hiljaisuus. Olen ikäni asunut Saukkolassa ykköstien varrella ja autoja on mennä kohistellut ohi lähes jatkuvana helminauhana vuorokauden ajasta paljonkaan riippumatta, nyt olen aivan äimistynyt tästä,, on niin kovin autiota. Niin onko tämä tie nyt sitten vaan kylätie vaikka pari tuntia sitten se oli ykköstie?
maikki
 
Viestit: 1
Liittynyt: 29.1.09 - 0:01

Ykköstie rautatieksi

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 29.1.09 - 17:46

Niin, se moottoritien loppuosuus Helsinkiin kuulemma avattiin
eilen klo 21 aikoihin.
Eilen oli Salon kirjastorakennuksessa SSS:n toimittaja Lasse Kylänpään
"kuvaesitys Salon seudun kalliomaisemista ja uuden moottoritien
vaikutuksista luontoon" (vapaa pääsy),
jonne oltiin kutsutut Salon seudun luonnonsuojeluyhdistys ry:n toimesta.
Diaesityksessä katsottin osittain Kylänpään viime vuonna ilmestyneen
kirjan; "Tie vie" -kuvia.
Keskustelussa tuli esiin myös mahdollisuus, josko tätä entistä Ykköstietä
voisi hyödyntää sen uuden rautatien alustana, sillä jonnekin se lähiaikoina
tullaan taas uudelleen linjaamaan, vaikka rakentaminen vie oman aikansa...
Myös siitä puhuttiin, kun on ollut tässä moottoritien avaamisessa
aikataulukiireensä (yksityiselle annettu rakentamisprojekti),
ja ollut niitä kallioleikkausten irtokivilohkeamia:
Olisi näitä "vuorimaan" yli kulkevia moottoritien kallioleikkauksia mahdollista
hyödyntää enempi muotoilulla ja hionnalla, jolloin parin miljardin vuoden ikäiset
kalliomuodostelmat tulisi selkeämmin näkyviin.
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 29.1.09 - 18:28

En ole vielä tätä ihan uusinta osuutta ajanut, mutta Lahnajärveltä Muurlaan useita kertoja. Taannoisen sortuman perästyttämänä olen tähystellyt kallioleikkausten yläosiin ja havainnut, että kyllä siellä edelleen keikkuu aina vaarallisen näköisiä lohjareita. Miksi niitä ei ole joko tiputettu tai ainakin ankkuroitu paikoilleen?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Ykköstie oikoratana

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 23.2.09 - 20:40

Kirjoitin 29.1.09 - 17:46 > Ykköstie rautatieksi

SSS:n päätoimittaja Jukka Holmbergin kolumni
21.2.2009 > Oikotien rinnalle oikorata

Tässä esittelemme samaa asiaa - vaikka eri sanoin.
Samansuuntaista on kirjoiteltu myös SSS:n yleisökirjoituksissa.

Holmberg kuitenkin palautti mieleen myös kaksi aiempaa
hanketta alueellamme. >
"Ennen oikorataa Salon seudulla on kiireellisempi tarve kahdelle
pienemmälle väylähankkeelle: Salon ja Turun väliselle
paikallisjunaliikenteelle sekä Salon itäiselle ohitustielle."

Näitä hankkeita voinee useampikin Salon seutulainen kannattaa...
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 23.3.09 - 16:15

Ajatus vanhan ykköstien eli nykyisen kantatie 110:n penkan käyttämisestä nopeille junille suunniteltavan radan pohjana on täysin absurdi ja käyttökelvoton. Radan pohjan pitää olla varta vasten tätä tarkoitusta varten rakennettu, eikä vanhan ykköstien linjauskaan tukisi sitä -onhan selvää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan olisi ainakin itäpäässään palveltava myös Lohjan lähiliikennettä.
Motari oli männäviikonloppuna taas säätöjen takia kiinni osuudelta Lohja-Muurla. Luultavasti tällaisia katkoja tulee vastakin.
Suomusjärven pikavuoropysäkin siirtyminen Kivihovin Teboil-Hesburgeriin on takunnut sikäli, että etukäteen mainostettua kutuspysäkkijärjestelmää ei vieläkään ole käynnistetty -kaikki Vainion ja Pohjolan normaalipikavuorot siis käyvät molempiin suuntiin tolpan luona katsomassa, olisiko sieltä kyytiin pyrkijöitä. Pohjolalla on solmupysäkit myös Nummella eli liittymässä 21 ja Lohjan Muijalassa liittymässä 24, molemmat firmat palvelevat Paimiota liittymän 11 solmupysäkeillä.

Mutta ennen Lohjan läntisen liittymän eli Lehmihaan ABC:n avautumista joskus loppuvuodesta, joudutaan uudella motarilla porhaltamaan Kivihovin itäpuolinen osuus käytännössä korpimaassa. Tässä mielessä liittymiin 20 ja 21 tehtyihin maavarauksiin (tietääkseni Ykköspesän ja Saukkolan Esson yrittäjät) voisi olla mielekästä nopeaankin tahtiin ruveta rakentamaan jotain asiaankuuluvaa... 8)
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ykköstie

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 23.3.09 - 18:47

Kivihovi on sikäli kummallinen umpilisäke, että sinne pääsee virallisesti vain moottoritieltä. Viereisen Suomusjärven taajaman asukkaat joutuvat sinne päästäkseen kiertämään joko Lahnajärven tai Kitulan liittymän kautta ja siitä tulee ihan turhia kilometrejä. Kai sinne menee joku suorakin plku, mutta ihan pihalle ei ilmeisesti pääse, tie on tukittu ettei keskusta käytettäisi epävirallisena liittymänä.

Vanhat ykköstien yrittäjät olisivat halunneet rakentaa lisäpalveluita Hauklammen alueelle, mutta eihän se onnistunut kun naapuri ilmoitti halustaan aloittaa itse vastaavaa toimintaa ja valitti päätöksistä. En ole paikallislehdistä vielä huomannut, että valituksia olisi käsitelty.
Turun Sanomat 31.8.2008:
Saukkolan Esson omistaja Ahti Norja ja Ykköspesän yrittäjä Jussi Leppäkoski eivät peittele pettymystään.
Heidän tarkoituksenaan oli avata vuodenvaihteessa kahvilat Hauklammen levähdysalueelle Nummi-Pusulaan. Työt olisivat jo käynnissä, mutta naapurissa maata omistava perikunta on tehnyt kunnan kahviloita puoltavasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen Helsingin hallinto-oikeudelle. He vaativat maankäytön perusteellisempaa tutkimusta.


Kivihovin kellarissa toimii myös Kivikausikeskus Rira, mutta en ole vielä kertaakaan osunut paikalle siten, että se olsii ollut avoinna. Salon Seudun Sanomista olen kyllä lukenut melko negatiivisen arvostelun sen annista, ainakin verrattuna kuuden euron sisäänpääsymaksuun. Itse aion käydä katsomassa näyttelyn ja muodostaa oman mielipiteeni vasta sen jälkeen.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron