Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Panu Rajala kirjoitti:Minusta Smeds olisi voinut jättää Linnan kokonaan jo omaan rauhaansa, hän olisi hyvin pärjännyt omillaankin.
Panu Rajala kirjoitti:Totta kai tätä on pakko kehua, tämähän on julistettu mestariteokseksi ennen kuin kukaan oli nähnytkään. Maahan mahtuu yksi messias kerrallaan, nyt se on tämä Kristus Smeds.
Minä kyllä muistan enkä lainkaan pahalla. Sellaista koreografiaa en ole veljesten esityksessä aiemmin nähnyt. Pitäväktö englantilaiset melua Shakespeare-sovituksista tai ranskalaiset Moliere-veikon juttujen tulkinnoista. Täällä nousee kohu vähänkin yritteliäämmästä tuotteesta.VeHy kirjoitti:Taidettiin loppukahinoissa ampua Turkkakin mikäli iltapäivälehtien tiedot pitävät paikkansa. Hänen Seitsemän veljestään aiheutti aikoinaan samanlaisen kalabaliikin mutta nyt kun aikaa on kulunut, niin kuka sitä enää muistaa?
Tämä lainaus on outo, jos se sisältää kokonaisnäkemyksen Rajalan puheesta, jota en katsonut telkasta. Aivan kuin hän kokisi itsensä eturivin mieheksi tuossa kyseisessä sodassa. Muistaako hän lainkaan, että Suomen armeijassa palvelee nykyään naisiakin. Vai onko kyse naisten kyynelistä, armeijan käymättömyydestä ts. tietämättömyydestä koskien monia asioita vai mitä. Vaiko Panu Rajalan katseesta naisiin: no ne nyt kokevat sen tuolla tavalla, kiittäen, koska ovat naisia, voi heitä rassuja!Smedsin Tuntematon on naisten näytelmä, mutta tällaista paatunutta reservin luutnanttia se ei koskettanut. Näytelmä oli enemminkin viihdyttävä, ei vaatinut eläytymistä ... Johtavat naiskriitikot ylistivät Tuntemattoman jo etukäteen. Smeds olisi tehnyt loistavan karnevaalin ilman Linnaakin.
Ei pidä unohtaa lottia, jotka kantoivat oman raskaan osuutensa siitäkin revohkasta, vaikka eivät armeijan organisaation suoraan kuuluneetkaan.Marja Salonen kirjoitti:Muistaako hän lainkaan, että Suomen armeijassa palvelee nykyään naisiakin. Vai onko kyse naisten kyynelistä, armeijan käymättömyydestä ts. tietämättömyydestä koskien monia asioita vai mitä.
Vakioyleisö voi olla, mutta minä olen sitä mieltä, että monia asioita kyseenalaistetaan. Turkka aikanaan, kun hän eniten herätti teatterialalla huomiota, sai siipeensä monta kertaa niin kriitikoilta kuin siltä vakavan teatterin yleisöltäkin, saati sitten yleisöltä, joka ei edes katsonut Turkan ohjaamia juttuja.Matti Tirkkonen kirjoitti:Suomessa ns. vakava teatteri on vähän niin kuin ooppera: se on aina hyvää, eikä voisi muuta ollakaan. Molemmilla taiteenlajeilla on oma vakioyleisönsä, joka tietää tämän säännön, eikä mitään todellista keskustelua näin ollen pääse syntymään.
Smedsit ja turkat ja muut toimivat aivan samalla kannattavuusperiaatteella kuin populaari viihde, eli antavat aina vain sitä mitä heiltä odotetaan nimenomaan smedseinä ja turkkina.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa