|
|
|||||||
Tehdäänpäs yleinen ketju myös rallin MM-sarjalle kaudelle 2010, kun tuolla formulapuolellakin sellainen on (uutisia, tuloksia ja yleistä keskustelua ajatellen). Rallin MM-sarjahan pärähtää siis käyntiin 12.2. - 14.2. 2010 ajettavalla Ruotsin rallilla, joka on kauden ainoa lumiralli. Kaiken kaikkiaan MM-kausi käsittää 13 osakilpailua, ja uutena maana mukaan liittyy Bulgaria omalla MM-rallillaan (9. - 11.7.) Tällä kaudella ajetaan viimeistä kertaa WRC-kalustolla, kun kaudella 2011 siirrytään Super 2000-luokan autoihin. Lukuisia sääntömuutoksia on myös ajettu läpi; kuljettajat saavat vaihtaa moottoreitaan neljä kertaa kauden aikana rangaistuksetta. Samalla moottorilla on kuitenkin ajettava vähintään kaksi osakilpailua. Myös ralleihin itseensä liittyviä muutoksia on tehty: rallikisa voi kestää kolmesta neljään päivää, mutta kisan on päätyttävä viimeistään sunnuntaina (Suomen MM-ralli päättyy tällä kaudella jo lauantaina). Myös yö-ek:t ovat tästä kaudesta lähtien mahdollisia. Kuten kaikki tietänevätkin, Kimi Räikkönen tekee debyyttinsä rallin MM-tasolle tällä kaudella ja ajanee 12 osakilpailua Citroen Junior Teamissa tallikaverinaan Sebastien Ogier. Myös yhdysvaltalaiskuski Ken Block tulee kokeilemaan siipiään MM-sarjaan ja samalla mainostamaan rallia USA:n markkinoille. Tutut Loebit, Hirvoset, Latvalat ja Sordot toki jatkavat vakionaamoina. Kausi päättyy tutusti Walesin MM-ralliin 11. - 14. marraskuuta. Kauden aikana ajetaan kaikkiaan 3 asfalttirallia, 7 sorarallia ja 2 rallia joissa on molempia alustoja. Sarjassa ajetaan myös valmistajien, tuotantoautojen sekä juniorien MM-kullasta. Myös uuden S2000-autojen MM-sarja ajetaan rinnakkaisena kakkossarjana pääsarjan ohella. |
||||||||
|
|
|||||||
Pistejärjestelmä vaihtuu rallissakin.. http://wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=101&id=6843&desc=FIA+introduces+new+WRC+points+allocation http://rallia.net/?p=259 1. 25 pistettä 2. 18 pistettä 3. 15 pistettä 4. 12 pistettä 5. 10 pistettä 6. 8 pistettä 7. 6 pistettä 8. 4 pistettä 9. 2 pistettä 10. 1 piste Here's how the 2009 season would have looked with the 2010 system points shown in brackets. 1. Loeb 93 (229) 2. Hirvonen 92 (220) 3. Sordo 64 (151) 4. Latvala 41 (104) 5. P Solberg 35 (86) 6. H Solberg 33 (86) 7. Wilson 28 (76) 8. Ogier 24 (61) 9. Villagra 16 (44) 10. Rautenbach 9 (36) |
||||||||
|
|
|||||||
Mikähän järki tuossakin oli? Ihan hyvin toimi vanhakin systeemi.. |
||||||||
|
|
|||||||
Miksipä ei, kun kerran F1-systeemikin toimii nykyään samalla tavalla. Kaikkihan alkoi vanhan kääkän uudistushaluista, jotka näköjään mustan surman tavoin levinneet ralliinkin. Saisi jo peikko tehdä viimeisen varikkokäyntinsä autourheilua raiskaamasta. |
||||||||
|
|
|||||||
Mielestäni vanha järjestelmä oli parempi ja selkeämpi. |
||||||||
|
|
|||||||
Suomalaispäivä käynnistyi tänään todella loistavasti, sillä Fordin Mikko Hirvonen kaasutteli kauden 2010 avanneen Ruotsin MM-rallin suvereeniin voittoon. Eroa kakkoseksi ajaneeseen Ranskan Sebastien Loebiin kertyi reilut 40 sekuntia. Kolmanneksi ajoi Jari-Matti Latvala, joten suomalaisjuhlat naapurimaassa olivat valmiita alkamaan. Viimeiset erikoiskokeet olivatkin lähinnä varmistelua ja renkaiden säästelyä Hirvosen osalta, kun Loeb aiemmin aamupäivällä luovutti voittotaistelun aikaeron lisäännyttyä tekemiensä virheiden vuoksi. Espanjan Dani Sordo ajoi neljänneksi. Uuden pistelaskusysteemin takia uuteen MM-taulukkoon on hieman totuteltava. Ennen pystyi kohtuu selkeästi hahmottamaan, kuinka pitkällä karkumatkalla kuskit olivat toisiinsa nähden. Nyt uuden pisteuudistuksen myötä taulukko näyttää seuraavalta: 1. Mikko Hirvonen 25 p 2. Sebastien Loeb 18 p 3. Jari-Matti Latvala 15 p 4. Dani Sordo 12 p 5. Sebastien Ogier 10 p 6. Henning Solberg 8 p 7. Matthew Wilson 6 p 8. Mads Östberg 4 p 9. Petter Solberg 2 p 10. Per-Gunnar Andersson 1 p |
||||||||
|
|
|||||||
Bosse, pliis! Tule takaisin, kun ei näistä sun manttelinperijöistä ole Loebille vastusta. Pää ei kestä näemmä kummallakaan. Ja "Jäämieskin" taitaa palata formuloiden pariin ennen kuin miehestä kunnon rallikuski saadaan. |
||||||||
|
|
|||||||
Hirvonenhan pistää nyky-Bossea pataan sata-nolla. Loeb vaan sattuu olemaan kaikkien aikojen kovin kuski. Mutta eipä hätää, ranskalainen on väsynyt vastuksen puutteeseen ja pistänee pillit pussiin vuoden-kahden sisällä. |
||||||||
|
|
|||||||
Tommi Mäkinen voisi tulla tehdä paluun ja vallata itselleen takaisin sen kaikkien aikojen kovimman kuskin tittelin. |
||||||||
|
|
|||||||
Tommi kalauttaisi ensimmäiseen kiveen, mikä kohdalle osuis, ja se olisi siinä. |
||||||||
|
|
|||||||
Latvala voitti Uuden-Seelannin rallin. Eroa peräti 2,4 sekuntia Ogieriin ja 15,2 Loebiin. Loistava nousu viimeisillä pätkillä. |
||||||||
|
|
|||||||
Rallimaailman kirjat sekaisin: muut törttöilivät, Latvala ei ja voitti. Hirvosen hitaus on ollut aika surullista luettavaa. Kohta menee Kimikin ohi. |
||||||||
|
|
|||||||
Jos Kimi ohittaa Hirvosen niin voi herranjestas. Koko Kimi voisi painua Monacoon suurine rahoineen. |
||||||||
|
|
|||||||
Rallin mm-sarja on kilpailullisesti ehkä tylsintä mitä urheilumaailmasta löytyy. |