|
|
|||||||
Viime vuosina ralliin MM-sarjassa juhlineessa Citroën-tallissa odotetaan ensi kautta poikkeuksellisissa tunnelmissa. Ranskalaistallilla ei ehkä ole tarjota maailmanmestari Sébastien Loebille ja hänen nuorelle tallitoverilleen Sébastien Ogierille voittaja-autoa heti kauden alusta. Citroënin uutta DS3 WRC -autoa on päästy testaamaan kokonaisuudessaan vasta syksyllä. http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/12/1247571 |
||||||||
|
|
|||||||
Ruotsissa rallataan.. Tilanne 6/22 ek:n jälkeen 1. M. Östberg Ford 1.06.09,0 2. M. Hirvonen Ford + 29,5 3. P. Solberg Citroen + 1.13,9 4. J-M Latvala Ford + 1.32,5 5. H. Solberg Ford + 1.34,5 6. S. Ogier Citroen + 1.35,6 7. S. Loeb Citroen + 2.00,7 8. P. Sandell Skoda + 2.11,8 9. E. Brynildsen Skoda + 2.23,7 10. K. Al Qassimi Ford + 3.38,8 Xx. Räikkönen Citroen + 4.00,9 **** Östberg jyrännyt.. huomenna nähdään miehen todellinen taso. Yllättäen Hirvonen noinkin paljon parempi kuin Latvala.. |
||||||||
|
|
|||||||
Siis oikeastiko joku todella odotti Latvalalta jotain? Johan tuo on nähty, ettei pojalla nuppi kestä. |
||||||||
|
|
|||||||
Ei pojassa muuta vikaa kuin töysäläisyys. Noh, pianhan sekin kunta liitetään naapuriinsa. |
||||||||
|
|
|||||||
Tilanne 14/22 ek:n jälkeen 1. M. Hirvonen Ford 2.24.15,9 2. M. Östberg Ford + 6,2 3. J-M Latvala Ford + 7,8 4. P. Solberg Citroen + 14,9 5. S. Ogier Citroen + 28,4 6. S. Loeb Citroen + 1.56,1 7. Räikkönen Citroen + 5.06,7 8. P-G Andersson Ford + 5.10,9 9. P. Sandell Skoda + 7.23,9 10. M. Wilson Ford + 7.29,2 Latvalla pää pettänyt.. hmm.. on se.. uskokaa nyt.. älkää väittäkö vastaan.. väärässä olette kuitenkin.. äitii.. |
||||||||
|
|
|||||||
Hirvonen voitti, Östberg jäi muutaman sekunnin ja Latvalalla ilmi selvästi pää petti kun pääsi vain kolmanneksi.. |
||||||||
|
|
|||||||
Eikös Latvalalle annettu tallin johdolta käsky hidastaa. Ainakin muutaman sekunnin verran. TV:n haastattelussa asiasta kertoi tallipäällikkö. Se että Latvala noudatti käskyä voidaan tietysti tulkita joissain piireissä 'pään' pettämiseksi. |
||||||||
|
|
|||||||
Jep, hidasti lauantaina ja putosi neljänneksi, lähinnä siksi että olisi viimeiselle päivälle kenties parempi lähtöpaikka. |
||||||||
|
|
|||||||
Latvala taisi kuitenkin ulkonakin käydä, ainakin yhteen otteeseen, kun ilman etupuskuria yhdessä välissä veteli menemään. Solbergkin joutui lopussa antamaan tasoitusta, kun kortti lähti kuivumaan ja kartturi joutui rattiin vikalle EK:lle. |
||||||||
|
|
|||||||
entäpä jos petteri olisikin ajanut kaikesta huolimatta? |
||||||||
|
|
|||||||
Latvala romuttanut auton TAAS testeissä. Että sellainen tuo meidän Jari-Matti. Tietysti onhan tuokin hieman parannusta, jos pää pettää jatkossa vain testeissä. Tosin kalliiksi se tuokin tulee pitkässä juoksussa tallille. |
||||||||
|
|
|||||||
Ogier ajoi johtopaikalta kolmanneksi viimeisellä pätkällä ulos. Citikat ajaneet ainakin vielä tuossa vaiheessa tosissaan voitosta. Hirvonen nousee toiseksi ja Latvala kolmanneksi. |
||||||||
|
|
|||||||
Maailman nopein kansa -slogan on kuopattu, mutta hyvin ainakin rallissa menee. Neljä kuskia kolmentoista joukossa, täh? Rallin MM-sarjan tilanne kahden kisan jälkeen 1. Mikko Hirvonen Ford 46 2. Sebastien Loeb Citroen 37 3. Jari-Matti Latvala Ford 31 4. Mads Östberg Ford 28 5. Petter Solberg Citroen 23 6. Sebastien Ogier Citroen 15 7. Henning Solberg Ford 8 8. P-G Andersson Ford 6 9. Nasser Al-Attiyah Ford 6 10. Kimi Räikkönen Citroen 4 13. Juho Hänninen Skoda 2 |
||||||||
|
|
|||||||
Enpä lähtisi varaamaan toria suomalaisen maailmanmestaruusjuhlia varten edelleenkään. |
||||||||
|
|
|||||||
Legenda on palannut.. http://www.youtube.com/watch?v=b3-bpoVrLP8 |
||||||||
|
|
|||||||
Tää on legendaa. "MI-TÄÄÄ? MI-TÄÄ? http://www.youtube.com/watch?v=c2aqaElX6ZQ |
||||||||
|
|
|||||||
Myös Saab tulossa MM-sarjaan.. ei sentään 96:lla vaan 9-1:llä. http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/03/1292097/saab-liittymassa-rallin-mm-sarjaan |
||||||||
|
|
|||||||
Kohtahan siellä MM-sarjassa ajaa useampikin tusinasuomalainen! |
||||||||
|
|
|||||||
Hyvin nousi Latvala Jordanian toisena ja viimeisenä päivänä.. viimeinen ek ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen ja turpiin tuli 0,2 sekunnilla Ogierille. Grönholm voitti Loebin aikoinaan 0,3 sekunnilla Uudessa-Seelannissa 2007. |
||||||||
|
|
|||||||
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2011/06/1339880/rallin-lahtojarjestystaktikointi-pannaan-kuriin """Kansainvälinen FIA aikoo muuttaa ensi kaudeksi rallin lähtöjärjestyssääntöä siten, että kisaa edeltävä testierikoiskoe määrää ensimmäisen kilpailupäivän ajojärjestyksen. Erikoiskokeen nopein pääsee valitsemaan ensimmäisenä paikkansa ajojärjestyksessä, sitten toiseksi nopein ja niin edelleen. Toisen ja kolmannen kilpailupäivän ajojärjestyksessä palataan vanhaan sääntöön, eli seuraavaan päivään mennään kärkikuskien osalta edellispäivän tuloslistan mukaisessa käännetyssä järjestyksessä. Kisaa johtava kuljettaja ei siten joudu seuraavaksi päiväksi kärkiautoksi tielle.""" |
||||||||
|
|
|||||||
Kauanhan siinä taas meni. Mutta viimein näemmä FIA:kin tuli järkiinsä. |
||||||||
|
|
|||||||
Juu tosiaan onneksia FIA tuli järkiinsä niin saada muutenkin jo tylsäksi menneestä lajista pois tuo taktikointi pelleily |
||||||||
|
|
|||||||
Jyskälän alkuun enää pari päivää. Saas nähdä joko suomalaiset palaisivat voittojen tielle. Vai joko jompikumpi ranskalaisista kyykyttää luuseripoikiamme jo kotikisassakin mennen tullen? Huomenna Radio Suomessa klo 18.06-20.00 muuten perinteinen Ralli-ilta. Studiossa keskustelemassa ja vastailemassa kuulijoiden kysymyksiin mm. Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen, Ralliradion asiantuntija Kristian Sohlberg, toimitusjohtaja Jarmo Mahonen AKK Sports Oy:stä, rallin nelinkertrainen maailmanmestari Tommi Mäkinen, nuori kuljettaja Joonas Lindroos sekä neljättä peräkkäistä luokkavoittoa Jyväskylästä hakeva IRC-sarjan hallitseva mestari Juho Hänninen yhdessä kartturinsa Mikko Markkulan kanssa. |
||||||||
|
|
|||||||
Päin persettä taas mennyt jo ekasta päivästä lähtien Fordin suomalaiskaksikolla. Citikan jäsenten väliseksi kutistui voittokamppailu. Että sellaista... Palataan asialle seuraavassa osakilpailussa. |
||||||||
|
|
|||||||
Ihan totta. Mitä kuljettajien ajotaitoon tulee, olisi kiva nähdä suomalaisten ajavan Sitikalla ja fransmannien Fordilla. Mikäköhän ero silloin olisi? Jotenkin vaikea uskoa että yksi mies ilman aivan päällikköautoa voisi olla noin ylivoimainen. Saa vähän heppoista glooriaa, muuten kuin yksinkertaisten keskuudessa, kun kilpailu on noin vähäistä. [i][/i]muok. k->t[i][/i] |
||||||||
|
|
|||||||
Loeb ja Ogier ajoivat ulos Australiassa.. 1. M. Hirvonen Ford 1.17.11,2 2. J-M Latvala Ford + 7,0 3. P. Solberg Citroen + 44,3 4. H. Solberg Ford + 2.26,9 5. M. Wilson Ford + 3.03,1 6. K. Al Qassimi Ford + 4.47,3 7. H. Paddon Subaru + 5.19,7 8. M. Kosciuszko Mitsub. + 6.39,9 9. O. Saliuk Mitsub. + 7.22,4 10. B. Guerra Mitsub. + 8.28,3 |
||||||||
|
|
|||||||
Hienoa! |
||||||||
|
|
|||||||
http://www.youtube.com/watch?v=qPzdhj1Oacw Ulosajo kohdassa 2.40. Aika äkäiseen lähti Loeb autosta ulos rynnimään kartturin yli.. |
||||||||
|
|
|||||||
Harmi vain suomitunareiden kannalta, että fransmanneilla edelleen varaa ajella ulos. Sen siitä saa, kun antaa liikaa siimaa alkukaudesta. |
||||||||
|
|
|||||||
Miksi se lähti ennen kartturia? |
||||||||
|
|
|||||||
8 rallia ilman voittoa ja nytkin voitto vain kun Citikka-kuskit päätti perseillä itsensä ulos. Hyvä Suomi! Hyvä Ford! |
||||||||
|
|
|||||||
Loeb keskeyttää ja mitä tekee meidän Suomi-tunarit? No tietenkin eivät käytä mahdollisuutta hyväksi, vaan yhdessä tuumin molemmat perseilevät itsensä voittokamppailusta ulos. Eikö siellä tosiaankaan ole parempia kuskeja tarjolla? Eihän tuota muuten voi ymmärtää miksi Fordilla tuota kaksikkoa vuodesta toiseen katellaan. Kummastakaan ei todellakaan ole maailmanmestariksi, vaikka Lööbbi lopettaisi. |
||||||||
|
|
|||||||
Autostahan se on kiinni. Ford on vaan niin järkyttävän huono auto, niin siviili- kuin rallipuolellakin. Solbergin hylkäyksen jälkeen Loeb ja Hirvonen tasapisteissä kärjessä. Järkeä käyttämällä Ford olisi nyt auttanut Hirvosen kahden pisteen johtoon, mutta kun eivät vaan osaa. |
||||||||
|
|
|||||||
Tiedä sitten kumpi ei osaa: talli vai Jari-Matti. Veikkaisin itse jälkimmäistä. |
||||||||
|
|
|||||||
Mutta ketä kiinnostaa. Oikeasti. |
||||||||
|
|
|||||||
Walesissa ajetaan.. Hirvonen asenteella liikkeellä. Siirtyi kuudennen erikoiskokeen jälkeen kisan johtoon. M. HIRVONEN 0.0 S. LOEB +0.4 J. LATVALA +10.4 |
||||||||
|
|
|||||||
Ei vain riitä pelkästään tuo. Ainakin jos meinasi maailmanmestaruuden vielä napata Lööpin nenän edestä. |
||||||||
|
|
|||||||
Lööppi vetää vielä pihalle.. sitten riittää. |
||||||||
|
|
|||||||
En usko, että Loeb vetää pihalle, vaikka niitä on välillä sattunut, niin en usko, että siltä sillain hermot petää. Kyllä Latvalan pitää tulla ihan ajamalla ohi |
||||||||
|
|
|||||||
En usko, että Loeb vetää pihalle, vaikka niitä on välillä sattunut, niin en usko, että siltä sillain hermot petää. Kyllä Latvalan pitää tulla ihan ajamalla ohi |
||||||||
|
|
|||||||
Se olikin sitten Hirvonen joka veti pihalle.. tai mitä lie. Kolme minuuttia takkiin ek seiskalla. |
||||||||
|
|
|||||||
Ilmeisesti ei kuitenkaan ulos ajanut.. rengasrikko tai moottorissa vikaa tai mitä lie. |
||||||||
|
|
|||||||
Se siitä sitten. Tuolta ei enää ajamalla nousta. Lööpistä kahdeksankertainen maailmanmestari. Eli yksi enemmän kuin Schummelilla. |
||||||||
|
|
|||||||
Pihalle veti sittenkin.. oksa jäähdyttimestä läpi ja se oli siinä. |
||||||||
|
|
|||||||
Eli suomeksi sanottuna pää petti. :) |
||||||||
|
|
|||||||
Sehän meni sitten niin kuin on tyypillistä meille suomalaisille, että joko ei pääkestä tai sitten käy huono tuuri |
||||||||
|
|
|||||||
sehän on sama asia. |
||||||||
|
|
|||||||
Lööppikin näemmä aloittanut himmailut, kun Tunari-Latvalan ero kärkeen kaventunut. |
||||||||
|
|
|||||||
Eläkkeelle vaan Hirvonen, sitikalle et kuitenkaan pääse. Ei sille mitään voinu että Lööppi sattui olemaan uran kruunun tukkona. |
||||||||
|
|
|||||||
jäähdyttimen pää/kenno ei kestänny. oma moka tai f.o.r.d.-lauhdutin. |
||||||||
|
|
|||||||
Loeb keskeyttänyt siirtymällä kun kolaroi toisen auton kanssa.. http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2011/11/kolari_siirtymalla_-_loeb_keskeytti_walesissa_3023835.html ””Citroen kertoo, että Loeb kolaroi väärään suuntaan ajaneen auton kanssa. Kolarin osapuolet ovat kunnossa, mutta Loeb ei jatka rallia.”” |
||||||||
|
|
|||||||
Eipä hirveästi lämmitä enää. |