|
|
|||||||
Kilpailu ajetaan Ounitta ja sama on luvassa seuraavillakin kerroilla. Viimevuotiset Bossen tuplapohjat taisivat siis jäädä viimeisiksi näissä merkeissä. |
||||||||
|
|
|||||||
Ei viitsitty sitten lisätä reitin varrelle paria hidasteshikaania? ![]() |
||||||||
|
|
|||||||
Ehikkikin jää pois. Ei niillä shikaaneilla ole paljon merkitystä, kun tietää, kuinka kovaa tietyt paikat vedetään. Jos ei tiedä, voi käydä ajamassa nuo pätkät läpi ja miettiä mennessään, miten joku voi ajaa ne yli sadankolmenkympin keskinopeudella. Huimia teitä. |
||||||||
|
|
|||||||
Noiden keskinopeudet viime vuodelta, vaikka ne ovatkin vain osatotuus, kun osa paikoista ajetaan aivan käsittämättömällä vauhdilla: SS14 Ouninpohja 1 33.01 km Gronholm, Marcus 15:35,3 127.06 km/h SS16 Ouninpohja 2 33.01 km Gronholm, Marcus 15:19,8 129.20 km/h SS17 Ehikki 1 14.88 km Gronholm, Marcus 6:52,2 129.96 km/h SS19 Ehikki 2 14.88 km Hirvonen, Mikko 6:47,4 131.49 km/h [Edited] |
||||||||
|
|
|||||||
Tänään ilmestyneessä Vauhdin Maailmassa Mahonen pehmittelee vähän ja sanoo joitakin osia Ounista mahdollisesti käytettävän. Tilanteeseen on ajauduttu mm. kuskien puheiden vuoksi. Joopatijoo, ensin rummutetaan yhden pätkän vaikeutta ja tehdään siitä legendaa. Sitten mennään huippukuljettajien taakse piiloon. Kai lopputulos on, että Rapsulan nurkilta haetaan sen verran vauhtia, että Kakariston risteyksessä käännytään. Varsinainen legenda on kuitenkin löydettävissä Kakariston ja Mutasen risteyksen väliltä sekä Mutasesta Hämepohjaan. Toisaalta, eihän Myhinpäätä, Lahdenpohjaa, Savoa eikä montaa muutakaan legendaa ole ajettu aikoihin. |
||||||||
|
|
|||||||
Torstai 31.7. EK 1 Killeri. Perjantai 1.8. EK 2 Vellipohja, EK 3 Mökkiperä, EK 4 Palsankylä, EK 5 Vellipohja 2, EK 6 Mökkiperä 2, EK 7 Palsankylä 2, EK 8 Urria, EK 9 Lautaperä, EK 10 Jukojärvi ja EK 11 Killeri 2. Lauantai 2.8. EK 12 Himos, EK 13 Hirvimäki, EK 14 Surkee, EK 15 Leustu, EK 16 Kakaristo, EK 17 Kaipolanvuori, EK 18 Surkee 2, EK 19 Kakaristo 2, EK 20 Juupajoki ja EK 21 Väärinmaja. Sunnuntai 3.8. EK 22 Lankamaa, EK 23 Hannula ja EK 24 Ruuhimäki. |
||||||||
|
|
|||||||
Hyvä, Kaipolanvuori taas. Vain muutama kilometri "kotoa" kisapaikalle ![]() |
||||||||
|
|
|||||||
Vanhaa Ounia vedetään siis Kakaristosta Okskulmaan. No, toivottavasti ei satu mitään, sillä kyseinen tieosuus ei ole maailman hitaimpia tai turvallisimpia. Muuten reitissä on pari iloista yllätystä ja ihmetystä aiheuttanevat aikaiset aamuherätykset. |
||||||||
|
|
|||||||
Jussi Välimäki sai villin kortin kolikonheitolla. Alustava kilpailuun hyväksyttyjen lista ilmestyy kilpailun kotisivuille tulevana perjantaina. 22 WRC-autoa on ilmoitettu. |
||||||||
|
|
|||||||
Tämänvuotisen kisan hyväksyttyjen luettelo lähtöjärjestyksessä: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/attachements/2008-07-11T13-12-10253.pdf |
||||||||
|
|
|||||||
Katsojaopaskin tuli jo postin mukana. Pitänee aloittaa valmistautuminen? |
||||||||
|
|
|||||||
Heh Ouninpohja onki yliarvostettu paremmat hypyt esim Urrialla. |
||||||||
|
|
|||||||
Hirvos-Mikon synttäripäivänä alkavaan kisaan voi valmistautua vaikka tavaamalla 15 viimeisimmän MM-osakisan voittajien luetteloa: 1992: Auriol, Didier Lancia Delta HF Integrale 115.45 km/h 1993: Kankkunen, Juha Toyota Celica Turbo 4WD (ST185) 115.41 km/h 1994: Mäkinen, Tommi Ford Escort RS Cosworth 114.58 km/h 1996: Mäkinen, Tommi Mitsubishi Lancer Evo III 117.05 km/h 1997: Mäkinen, Tommi Mitsubishi Lancer Evo IV 116.62 km/h 1998: Mäkinen, Tommi Mitsubishi Lancer Evo V 117.02 km/h 1999: Kankkunen, Juha Subaru Impreza WRC99 119.82 km/h 2000: Grönholm, Marcus Peugeot 206WRC (2000) 121.46 km/h 2001: Grönholm, Marcus Peugeot 206WRC (2001) 119.99 km/h 2002: Grönholm, Marcus Peugeot 206WRC (2002) 121.80 km/h 2003: Märtin, Markko Ford Focus RS WRC 03 121.62 km/h 2004: Grönholm, Marcus Peugeot 307WRC 114.51 km/h 2005: Grönholm, Marcus Peugeot 307WRC Evo2 122.86 km/h 2006: Grönholm, Marcus Ford Focus RS WRC 06 122.06 km/h 2007: Grönholm, Marcus Ford Focus RS WRC 07 121.85 km/h (1995 oli kilpailumuotona vähän pienimuotoisempi) |
||||||||
|
|
|||||||
Niin, sen 1995 kisan voitti Mäkis-Tommi Harjanteen kanssa, autona Mitsu. |
||||||||
|
|
|||||||
Huomenna alkaa nuotitus. |
||||||||
|
|
|||||||
Mikkihiiripätkäpäivästä taitaa tulla helteinen, mutta huomisaamuksi saattaa Hirvosen toive toteutua taivaan kastelemien teiden muodossa. |
||||||||
|
|
|||||||
Yllättävän paljon oli porukkaa aamun testi ek:lla Laajavuoressa |
||||||||
|
|
|||||||
Kelit kohdallaan ja koulut eivät ole alkaneet, joten normiyleisömäärät luvassa. Onneksi nykyään on ilmastoidut autot. |
||||||||
|
|
|||||||
Mä kuuntelin vain ikkunasta.. |
||||||||
|
|
|||||||
Tosin osa katsojista kuumenee taas ja menettää korttinsa ennen sunnuntaita. |
||||||||
|
|
|||||||
Enpä muista, että olisi näin selvästi aikaisempina vuosina kuulunut Killerin Super-EK:n äänet omille kämpille asti. :o |
||||||||
|
|
|||||||
Latvala ulos Mökkiperässä rengasrikon seurauksena. |
||||||||
|
|
|||||||
Uusiikohan Atkinson (Rowan) viime vuoden 4. sijansa... |
||||||||
|
|
|||||||
Olipahan taas syvältä tuo 'mmmmaikkarin' lähetys. Aamulla oli ajettu jo neljä pätkää, mutta toimitettu juttu ja kuvaa tuli ainoastaan yhdeltä(!) pätkältä. Tuollaisesta lässynlässystä jotkut vielä maksavat. edit: ainii, ja mistään kokonaistuloksista pätkätuloksista puhumattakaan lienee turha edes haaveilla.. |
||||||||
|
|
|||||||
Taitaa tulla sen verran kalliiksi Kakariston ja Killerin pätkien livelähetykset, että sitten säästetään muualta. Tosin enpä yhtään ihmettelisi, jos syynä olisi myös Maikkarin täydellinen ammattitaidottomuus. |
||||||||
|
|
|||||||
Oli hieno rallipäivä, kuin ei tarvinnut maikkareista välittää. Soratien varrella lensi huuli ja radioista kaikui entisestään petrannut ralliradio. Tänään on kaikki edellytykset upealle päivälle, kun ykkös- ja kolmossijoista on kehkeytymässä kunnon taistelut ja monesta muustakin sijoituksesta päästään kisailemaan pitkä päivä. Takaisin pölyyn. |
||||||||
|
|
|||||||
15. ek käynnistynyt. onko teksti-tv:tä parempaa liveseurantaa? ralliradiohan toki näyttäisi ylen sivuilta käynnistyvän. 4,7 sekkaa kiinni lööbiä. |
||||||||
|
|
|||||||
http://www.wrc.com/ tarkemmin http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2008&rally_id=FIN |
||||||||
|
|
|||||||
Maikkarin lähetykset olivat taas niin umpisurkeita, ettei viitsi edes eritellä mikä kaikki niissä mätti. Totean vain, että urheilulähetykselle asetettava perusvaatimus, eli katsojalle pitää tulla selväksi tapahtuman kulku, ja lopputulos jäi toteutumatta. |
||||||||
|
|
|||||||
Eniten tässä sylettää se, että tulevaisuudessa yhä useamman lajin tulee suomalaisille kuluttajille tarjoamaan juuri tämä amatöörien keskittymä nimeltä Maikkari. :mad: |
||||||||
|
|
|||||||
Eniten taitaa sylettää Loebin suvereenius ja ylittämätön taitavuus nykysuomalaiskosseihin verrattuna. Ja mikä ajatteluttavinta, ylivoimaisuus suomalaisille pyhillä korpitaipaleillamme! :D Hyvä Loeb!! Ja ihan vaan virkistykseksi kaikille rallipätkäperséilijöille.. http://www.ksml.fi/teemat/ralli/jyväskylä-ylpeänä-esittää(189935).ece |
||||||||
|
|
|||||||
Nyt siellä on perséilijät hölmöilemässä Ouninpohjan pätkää keskeytyskuntoon. Ettei vaan Veskukin ole siellä.. |
||||||||
|
|
|||||||
Hyvä vaan, että maikkarin lähetyskin menisi reisille ja tekisivät tappiota. torstaisia priireislähetyksiä jonoon tilalle. |
||||||||
|
|
|||||||
nasusportdeluxe "Ja ihan vaan virkistykseksi kaikille rallipätkäperséilijöille.." http://www.ksml.fi/teemat/ralli/jyväskylä-ylpeänä-esittää Hieno ja sanoisinko huvittava linkki. Nauroin kippurassa muutamaa viestiä. Asioista kun voi olla usein niin monta mielipuolta. |
||||||||
|
|
|||||||
Käymissäni paikoissa on tänä viikonloppuna jokunen katsoja hölmöillyt. Hölmöilijöistä hyvin harva puhui suomea. Loeb painaa syheröissä Mikkoa kovempaa. Siitä tuo ero tulee. Isolla tiellä on Mikon vauhti ollut aavistuksen parempaa. Muilla ei ole ollut heidän menoonsa mitään jakoa - paitsi tietysti Latvalalla, joka leikkasi kerran liikaa ja alkoi superrallailla. Subaru ja varsinkin Petter ovat olleet pahoja pettymyksiä. Suzukikin saisi alkaa ottaa ongelmista opikseen. |
||||||||
|
|
|||||||
kolmanneksi viimeinen eekoo tasa-ajalla, eli loeb on nyt jo lähes jyväskylän voittaja. |
||||||||
|
|
|||||||
Historian paras rallikuski kyykytti luusereita jo näiden kotiradallakin. |
||||||||
|
|
|||||||
Patonki :mad: voitti viekkaudella ja vääryydellä, olis ehdottomasti kyttien otta kortti pois, kun kerran kaahasi tavallisten ihmisten joukossa:mad: |
||||||||
|
|
|||||||
"Historian paras rallikuski kyykytti luusereita jo näiden kotiradallakin." Historian paras kilpailun puutteen vuoksi. Ja millä kotiRADALLA? Vaikka ralli valitettavasti onkin lähentynyt liikaa rata-autoilua, on syytä olla vielä sekoittamatta termejä. |
||||||||
|
|
|||||||
Paras voitti, kun nopein ajoi kiveen. Puskaskabaksi on tämä legendaarinen "Suomen GP" muuttumassa ja yleisökin yritetään saada risteyksien lähistöille seisomaan. Kovasti yritettiin nostattaa henkeä MM-arvon puolesta legendaariseksi nimeämisen myötä. Oikeasti aletaan olla aika kaukana perinteisestä the Rally of the Thousand Lakesista, sori vaan. Mutta hei, Seb ja Mikko olivat loistavia! Sekä Rantanen erinomainen. |
||||||||
|
|
|||||||
Flodin diskattiin, kun moottori ei ollut sääntöjenmukainen. |
||||||||
|
|
|||||||
Poliisit päättivät olla sotkematta lähtölistaa ja hyvä niin, mutta mikä on ensi vuonna (2009) Suomen rallin (en edes yritä sitä "Oil Rally of 1000 Neste Lakes" tms.) kohtalo, kun kisaa väitetään juniori-WRC:ksi. Kutka siellä silloin pöristelevät ja mikä on panoksena, kun ei ole produktio-WRC? :confused: |
||||||||
|
|
|||||||
2010 taitaa kuitenkin vasta olla Suomen MM-rallin vuoro olla sivussa. Tällä hetkellä. |
||||||||
|
|
|||||||
Vauhtia ja vaaralllisia tilanteita on näemmä pitänyt lisätä jälkikäteen: http://www.digitoday.fi/viihde/2008/08/05/yle-julkaisi-manipuloidun-rallivalokuvan/200820197/66 Tässä linkki varsinaiseen galleriaan, josta pahimmat tekeleet on jo poistettu, mutta kyllä minun silmään ainakin pistää tuo 'pöly' auton perässä joissain kuvissa.. http://www.yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2008/08/kuvagalleria_vauhtia_ja_vaarallisia_tilanteita_115131.html |
||||||||
|
|
|||||||
Toiset osaavat kuvata paremmin kuin toiset. Jotkut ovat hyviä vain Photoshopin käytössä... |
||||||||
|
|
|||||||
"Jotkut ovat hyviä vain Photoshopin käytössä" Ja näyttää olevan myös joukko ihmisiä, jotka ei hallitse tätäkään :P |
||||||||
|
|
|||||||
...ja on olevinaan ammattilainen. |
||||||||
|
|
|||||||
Tuossa ainakin yksi vielä galleriasta löytyvä tuherrus: http://www.yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2008/08/kuvat/id115131-teksti2-6.jpg |
||||||||
|
|
|||||||
luulen, että aikojen saatossa miljoonia "uutiskuvia" on jollain tavoin siistitty - toisaalta olisi kai jollain tapaa määriteltävä milloin siistiminen menee manipuloimisen (tapaus titanic) puolelle. tässä ylen tapauksessa näyttäisi kyseessä olevan pokkaritason harrastelija jonka taidot eivät riitä suoran viivan tekoon paint'lla. |
||||||||
|
|
|||||||
Kuvaamisessa tehdään valintoja jo ennen laukaisua, sillä aukko, suljinnopeus, polttoväli, rajaus, kohdentaminen yms. vaikuttavat lopputulokseen. Lisäksi digitaalisia kuvia pitää aina vähän korjata, vaikka kuvaaja olisi kuinka hyvä tahansa - ainakin pieni terävöitys on uutiskuvissa paikallaan. Jälkeenpäin tehtävä ihmisten väkimäärän muuttaminen (malli Neukkula), lippusiimojen poistaminen, ammuttujen rakettien määrän lisääminen tai muu vastaava vie kuvilta uutisarvoa. Tästä syystä näiden suhteen on paikallaan älähtää. |
||||||||
|
|
|||||||
Ensi vuonna ajetaankin siten, että ralli alkaa totutusti torstaina, mutta kisa päättyykin jo lauantai-iltana (29.-31.7.2010). Ja 60-vuotisjuhlan kunniaksi kisaa ei aloitetakaan Killerillä, vaan avaus-EK kuulemma aiotaan kisata Jyväskylän kaupunkialueella. |
||||||||
|
|
|||||||
Erittäin mielenkiintoista. Erittäin. |
||||||||
|
|
|||||||
Harjun EK takaisin ja vedot vetämään monta katsojaa saadaan hengiltä. |
||||||||
|
|
|||||||
Keskustaan ja kävelykadulle vain uusi EK. |