VIERAANA käsikirjoittaja ja ohjaaja Peter Lindholm
PIENI PALA JUMALAA
osa 1/4 Viime hetkellä
Maanantaina 25.10.1999 klo 21.20
Pieni pala Jumalaa - nimi kuulostaa uskonnolliselta elokuvalta?"Olisi virhe alkaa katsoa tätä elokuvaa suoranaisena uskonnollisena elokuvana. Se ei ole tässä pääasia. Ainoastaan päähenkilö on nuori naispappi. Elokuvassa käydään lävitse aika rankkoja asioita, elämän perusasioita, joita ihmiset joutuvat – valitettavasti – nyky-yhteiskunnassa kohtaamaan. On työttömyyttä, on väkivaltaa, on huumeita. Ennemminkin tämä on selviytymistarina – sellaisen ihmisen tarina jolla on valtava, lähes sairaalloinen tarve olla kunnollinen ja tehdä hyvää."
Onko itselläsi ollut kova tekemisen paine?
"Eiköhän meillä kaikilla tällä alalla ole melkoinen suorittamisen ja onnistumisen tarve. Olen tätä elokuvaa tehdessä miettinyt, miksi toiset ihmiset tekevät työtä uupumispisteen rajoilla samaan aikaan kun toisilla ei ole työtä. Miksi itse toimii niin? Päähenkilö uupuu jossain vaiheessa tarinaa, on burn out. Olen itse kokenut aika raskaita vaiheita. Jotain niistä on mukana elokuvassa. Elokuvan tekoprosessi on kuitenkin sellainen, että kestää ainakin pari vuotta – ennen kuin itse koetusta voi kertoa."
Selviytymisen keinot?
"Itselleni on tullut käsitys että kun pystyy ottamaan itse ohjat omassa elämässään, selviää. Ettei ole väkisin mukana tilanteissa, joissa iso pyörä on muka jysähtänyt jo niin paikoilleen ettei tilannetta voisi panna seis. Kirkkomaat ovat täynnä ihmisiä, jotka ovat luulleet olevansa korvaamattomia – mutta maailmahan pyörii ilman heitä – lähes yhtä hyvin!"
Voiko kauniin naispapin (Marjaana Maijala) tarinasta odottaa edes pientä palaa romantiikkaa?
"Pieni pala Jumalaa on myös rakkaustarina. Naisen joka haluaa tehdä hyvää ja miehen, joka kuuleman mukaan ei ole saanut aikaan kuin pahaa – jumala ja saatana rakastuvat!"
Naispappi ja seurakunta - kuinka tulit valinneeksi tämän ympäristön elokuvaasi?
"Harkinnan tulos! Oikeastaan minulla ei ollut kovin konkreettista kuvaa siitä maailmasta. Seurakuntahan ei ole elokuvassa pääasia, muttei pääroolia voi tehdä uskottavasti ilman oikeaa työympäristöä. Keskustelemalla seurakuntatyössä olevien kanssa asiat löytyivät. Luin myös tutkimuksen, jossa kerrottiin työpaikkakiusaamisen olevan yllättäen rankinta juuri seurakunnissa. Elokuvassa tämä näkyy siinä ettei päähenkilö saa juurikaan tukea omalta seurakunnaltaan."
Paljon työtä vaatinut ohjelma on valmis. Nyt on katsojien vuoro saada osallistua.
"Kaikkein hienoin palkinto tehdystä työstä olisi – että katsojat toivon mukaan saisivat elokuvasta jotain. Televisiosta, radiosta, peleistä, kirjoista – kaikkialta tulvii mieletön tarjonta josta pitää valita. Sitä toivoo että katsojien valinnat olisivat vapaaehtoisia mutta sellaisia ettei aikaa tulisi kulutettua turhaan!"
-------------------------------------------------------------------------
Peter Lindholm (s.1960), elokuvaohjaaja
- ohjannut 1980-luvun puolivälistä alkaen teatterielokuvia, dokumentteja, tv-elokuvia ja mainoksia, opettanut taidekorkeakouluissa, toiminut useissa kansallisissa ja kansainvälisissä tuomaristoissa fiktio- ja mainosalan kilpailuissa
- ohjauksia mm.: lyhytelokuva Raseri/Raivo (1990, Risto Jarvan palkinto, Tampereen elokuvajuhlien erikoispalkinto, kunniakirja: Clermont-Ferrand Film Festival), Henkilökuva lauluntekijä Edu Kettusesta (1990), Caprice Classic (1991), Anita (Jussi-palkinto 1994, MTV3: Vuoden paras ohjaus), Isältä pojalle (1996), TV1:n neliosainen minisarja Ilman kavaluutta (Koura-palkinto ja kunniakirja ja Telvis-palkinto vuoden parhaasta televisio-ohjelmasta 1996), neliosainen minisarja Pieni pala Jumalaa (1999)
Peter Lindholmia haastatteli Terttu Talonen.