Äänitutkijalla on herkät korvat

Keskusrikospoliisin äänilaboratorio saa töitä, kun poliisi äänittää rikoksesta epäiltyjen keskusteluja esimerkiksi puhelinkuuntelun yhteydessä. Yleisimpiä työtehtävä ovat äänenlaadun parantaminen ja mahdollisesti puheen sisällön selvittäminen. Usein vertaillaan myös puhujien ääniä, kun halutaan selvittää, ketkä henkilöt ovat mukana tallenteella.

Tutkija Tuija Niemi ei juuri välitä kuunnella mitään erityistä vapaa-aikanaan, paitsi ehkä jotakin kaunista. Työpäivät kuluvat pääosin luurit korvilla samoja, epäselviä ja huonolaatuisia äänitteitä uudelleen ja uudelleen kuunnellen.

Paitsi että äänitteet ovat huonolaatuisia, eivät niiden sisällötkään ole järin miellyttäviä. Tallenteet liittyvät kaikki rikoksiin.

- Joskus ne ovat häirintäsoittoja, jotka voivat olla tavallaan harmittomia. Joskus taas puhelu voi liittyä siinä hetkessä, soiton aikana tapahtuvaan rikokseen - että joku vaikka tapetaan puhelun aikana. Ja sitten sitä kuuntelee ja tutkii, että kuka siellä sanoo mitäkin.

Äänirekisteri on tulossa

Lähitulevaisuudessa otetaan käyttöön äänirekisteri, jonka avulla voivat vanhatkin rikokset selvitä, dna-rekisterin tapaan. Äänirekisterin osumatarkkuus ei tosin ole läheskään samaa tasoa kuin dna- tai sormenjälkirekisterin.

Puheääni kuitenkin muuttuu tilanteesta toiseen. Ääneen vaikuttaa henkilön tunnetila ja sen hetkinen terveys.

Rekisteriin tallennetaan ääninäytteitä, joista ohjelma laskee tiettyjä parametreja. Rekisterissä ei ole varsinaisia ääniä, vaan niistä lasketut numeroarvot. Tuntemattoman henkilön ääni analysoidaan samalla menetelmällä ja tuloksia verrataan arkistossa oleviin numeroarvoihin.

C-kaseteista tiedostoihin

Reilun kymmenen vuoden äänitutkijan uransa aikana Tuija Niemelle tutkittavaksi lähetettävät tallenteet ovat vaihtuneet c-kaseteista tiedostoiksi. Toisin kuin luulisi, digitaalinen äänen tallennus ei ole juuri parantanut äänen laatua.

Hätäkeskuspuhelut tallennetaan monona digitaaliseen tallennusjärjestelmään, joka kompressoi ja pakkaa ääntä jo tallennusvaiheessa.. Eli kaikki ääni on yhdellä kanavalla. Esimerkiksi hätäkeskuspäivystäjän ja soittajan ääntä ei voi erotella niin, että niitä voitaisiin kuunnella erikseen. Joissain tapauksissa hätäkeskuspäivystäjä on saattanut puhua jonkun puhelimesta kuuluvan tärkeän taustaäänen päälle.

- Silloin ei voi muuta kuin vain kuunnella niitä ja tottua eri puhujien ääniin ja erottaa ne kuulonvaraisesti toisistaan.

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä