Moottoripyöräpoliisit ajavat joka säällä

Kun Glenn Saloranta aloitti moottoripyöräpoliisina 1970-luvulla, kollegoita oli paljon nykyistä enemmän.

- Sitten ruvettiin tekemään tarkkaa seurantaa siitä, miten pyöriä käytetään. Huomattiin, että joissakin paikoissa oli kirjoilla pyörämiehiä, jotka olivat lunastaneet varustukset ja saaneet koulutuksen - mutta ajoivat pyörillä vain, kun oli hyvä ilma.

Moottoripyöräpoliisin työ tavallista poliisityötä. Pyörällä liikkuminen on pitkälti tehtävältä toiselle siirtymistä. Ajon aikana tarkkaillaan vastaantulevien nopeuksia ja muuta liikennekäyttäytymistä. Moottoripyöräpoliiseja on yleensä kaksi.

Partio pitää jonkin verran etäisyyttä toisiinsa. Silloin näkee hyvin, miten ihmiset reagoivat poliisimoottoripyörään. Jos he reagoivat ensimmäiseen, he eivät välttämättä huomaa jälkimmäistä.

- Jos vastaantuleva auto vaikka kaartaa ensimmäisen pyörän nähtyään sivukadulle, se voi olla tarkistamisen arvoinen asia. Reaktiosta voi ehkä päätellä, että kaikki ei ole kunnossa.

Myös epäasialliset varusteet vastaantulevan motoristin yllä voivat herättää ammatillisen mielenkiinnon. Ajoneuvo saattaa olla luvattomilla teillä.

- Silti kaikki voi olla kunnossa, vaikka kakku ei olisikaan päältä kaunis.

Syystäkin kova koulutus

Jani Palkilla on vielä tuoreessa muistissa moottoripyöräpoliisin koulutus. Jutun teon aikaan hänellä oli kymmenisen työvuoroa takana. Koulutus on fyysisesti vaativaa ja ehkä siitä syystä toistaiseksi Suomessa ei ole naisia moottoripyöräpoliiseina.

- Ensimmäinen fyysinen testi oli se, että nostetaan 200-kiloinen pyörä ylös kyljeltään ja työnnetään se 460 metrin matka – aikaa oli kolme minuuttia. 

Koulutus on tarkoituksella riskialtista ja vaarallista, jotta koulutettavat ymmärtävät omat rajansa. Tavallisilla motoristeilla helposti tuntuu kaukaiselta mahdollisuus, että mitään vois sattua. Glenn Saloranta on käyttänyt tulevia kollegoita kouluttaessaan esimerkkinä erästä kohtaa Ronja Ryövärintytär -elokuvasta.

- Ronja on kotona ja isä on lähdössä retkelle pidemmäksi aikaa. Hän kieltää Ronjaa menemästä koskelle, koska se on vaarallista. Sitten, kun isä palaa retkeltä, hän löytää Ronjan koskelta. Ronja selittää, että miten hän voisi varoa koskea, jos ei menisi sen partaalle.

Jani Palkki kaatui moottoripyörällä koulutuksen aikana tarpeeksi monta kertaa, että tietää miltä se tuntuu. Glenn Saloranta ajoi uransa alussa takaa-ajotilanteessa routapaakkuun sen verran ikävässä kulmassa, että ajautui kaarteessa tieltä ulos.

- Tajusin, että nyt homma meni pieleen. Yllättävän paljon ilmalennon aikana ehtii miettiä. Jopa niin paljon, että ehdin kääntää takajarrulla pyörän niin, että renkaat osuivat ensin edessä olevaan kallioon. Pyörä toimi vaimentimena minun ja kallion välissä.

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä