Portsarit hengenvaarassa?

Mikä on iso, tyhmä, rahanahne, jolla on heikko itsetunto? Määreeseen voisi
vielä lisätä, että tekee yhä vaarallisemmaksi käyvää työtä, jota ei
yleisesti arvosteta.

- Hengenvaarallinen ehkä vähän turhan vahva termi, mutta ei se
vaaratontakaan työtä ole, toppuuttelee kouluttaja Antti Saarnio.

Yhdeksän vuotta alalla ollut Mikko (nimi muutettu) kuvailee tyypillistä
pubin ovimiehen iltaa.

- Siinä puolen yön jälkeen evätään aika paljon sisäänpääsyjä. Asiakkaat
eivät ymmärrä, että ravintolaan pitäisi tulla suht' selvin päin. Toki
maistissa saa olla, mutta ei niin, että kontataan ravintolaan.

Helmi-maaliskuun vaihteessa Helsingin nuorisoasiainkeskuksen omistaman
ravintola Glorian järjestyksenvalvojaa puukotettiin pahasti kasvoihin.
Yksittäinen tapaus on monen alalla olevan mielestä osa vallitsevaa trendiä,
johon pitäisi vastata lisäämällä järjestyksenvalvojille
voimankäyttöoikeuksia ja -välineitä.

Antti Saarnio on sitä mieltä, että nykyiset välineet ovat riittävät. Se on
selvää, että jos sortimenttiin lisättäisiin teleskooppipamppu tai jopa
etälamautin, pitäisi myös koulutuksen määrää lisätä.

Nykyisin järjestyksenvalvojakoulutus kestää 32 tuntia. Valtaosa tunneista on
teoriaa. Käytännön voimankäytön tilanteita, kuten maahan vientiä,
käsirautojen ja muovisen pampun käyttöä harjoitellaan nelipäiväisen
koulutuksen viimeisenä päivänä. Tuohon päivään kuuluu myös
turvatarkastustilanteiden harjoittelu.

Portsarin tärkein ominaisuus

Järjestyksenvalvojan tärkein ominaisuus on hyvät vuorovaikutustaidot. Ne
joutuvat säännöllisesti tulikokeeseen, kun päihtyneet asiakkaat soittavat
suutaan.

Glorian portsarit Ilpo Tarnanen ja Lauri Mielonen eivät omien sanojensa
mukaan provosoidu sanoista lainkaan. Kännisten asiakkaiden solvaukset ovat
usein tarkoitettu yleisesti ammattikuntaa vastaan, ne eivät ole
henkilökohtaisia.

Alkoholin liika nauttiminen on yleisin syy kahnausten takana. Portsarit
tekevät työtään osittain veteen piirrettyä viivaa kulkien. Ravintolabisnes
on liiketoimintaa ja juomia pitäisi saada myytyä. Missä menee se raja,
milloin asiakas on poistettava, jotta vältyttäisiin häiriöltä?

Mikko kirjaa töissä kohtaamansa konfliktitilanteet päiväkirjaansa. Yksi
merkinnöistä koskee ravintolan henkilökuntaa.

- Raivostuin ravintolahenkilökunnalle, kun eivät ottaneet neuvostani vaaria.
Kerroin heille, että eräs asiakas saattaa aiheuttaa häiriötä heille. He
kuitenkin totesivat, että asiakas on vanha tuttu, eikä hänestä ole ikinä
ollut ongelmia. Sinä iltana kyseinen asiakas kuitenkin aiheutti tappelun. Ja
sen olin kokemukseni perusteella jo arvioinut etukäteen.

Lähetä linkki

Esitysaika

Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.

YLE Areena

YLE Areena


Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan



Muualla Yle.fi:ssä