Aiheesta lisää
Tikittävä aikapommi Itämerellä
Suomen ja Viron tullilaitoksissa havahduttiin romuakkujen salakuljetukseen kaksi vuotta sitten. Kierrätysakkuja kuljetetaan Baltiaan kyllä ihan laillisestikin. Senpä takia viranomaisten täytyi hieroa päälakea tovi ennen kuin selvisi, että akuissa oleva lyijy selittää tämän ilmiön. Lyijyn maailmanmarkkinahinta on pompsahdellut noin 500 prosentilla ylös 2000-luvun aikana. Tosin tänä vuonna lyijyn hinta on painunut alas päin noin 20 prosentilla.
Akut ovat ympäristöjätettä ja väärin kuljetettuina varsinaisia palopommeja, kuten nähtiin Kehä I:llä Espoossa viime vuoden toukokuussa. Kyseessä oli virallinen, auditoitu kierrätysakkujen kuljetus, jonka ei pitäisi syttyä palamaan kesken matkan. Näin kuitenkin kävi.
Tuleen leimahtanut kierrätysakkukuorma oli lastattu Kuusakoski Oy:n Seutulan palvelupisteessä. Puoliperävaunullinen rekka oli matkalla Länsisatamaan. Mikäli tulipalo ei olisi keskeyttänyt matkantekoa, se olisi jatkunut Tallinkin laivalla Viroon ja siellä olevalle käsittelylaitokselle. Kävimme kysymässä yhtiön yhteiskuntasuhteista vastaavalta johtajalta, Risto Pohjanpalolta, miksi tässä kävi näin?
- Auton akkujen sekaan oli päässyt esimerkiksi trukeissa ja voimaloissa käytettäviä varavoima-akkuja. Siitä johtui oikosulku ja tämä valitettava tulipalo. Nykyisin kuljetamme romuakut pelkästään kuution laatikoissa ja sillä on suljettu pois se mahdollisuus, että akkujen navat pääsisivät toistensa kanssa kosketuksiin, kertoo Risto Pohjanpalo.
Kuusakoski kaatoi siihen maailmanaikaan (toukokuussa 2010) akut kuution askeista auton lavalle. Tällöin puhutaan lava- tai bulkkilastauksesta.Tutkintalautakunta pitää todennäköisenä, että varavoima-akkujen käsittely muiden akkujen tapaan oli yrityksessä yleisesti käytössä. Varavoima-akuissa on jänitettä toisin kuin autojen romuakuissa.
Laitonta vai ei?
Pohjanpalo puolustautuu sillä, että heidän silloinenkin kuljetustapansa oli lainmukainen. Haastattelemamme rikoskomisario Sanna Springare taas pitää akkujen lavakuormausta laittomana.
Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunta löysi Kuusakosken toimintakulttuurista useita virheitä, kuten sen, ettei kuljettaja ollut varmistautunut ennen matkaa riittävästi, että kuorma oli oikein lastattu. Samoin se löysi huomautettavaa niin lastin lähettäjän kuin varustamonkin toimintatavasta.
Vaikka Kuusakoski nyt kuljettaa lastit turvallisesti perille, muista alan toimijoista ei ole takeita, miten he akut lavoille lastaavat. Kuusakosken lisäksi parilla muullakin firmalla on luvat kuljettaa ongelmajätettä Suomesta ulkomaille.
Länsi-Uudenmaan poliisi tutki vaarallisten aineiden kuljetusrikosta yli vuoden ennen kuin se päätti ehdottaa syyttäjälle esitutkinnan rajaamista. Näin myös tehtiin viime elokuussa. Asia ei siis tule vireille käräjäoikeudessa.
- Kun mitään tahallista lakien rikkomista ei ketjun missään vaiheessa pystytty osoittamaan, niin tehtiin esitutkinnan rajaus. Eli oikeuskäsittely olisi ollut pitkä ja kallis prosessi ja tuomiona sakkorangaistus, niin se olisi ollut täysin tarkoitukseton, kertoo tutkinnanjohtaja Springare Länsi-Uudenmaan poliisista.
Liettuan rekkareissa
Jos kerran ihan viralliset akkukuljetukset voivat syttyä tuleen, on ihme, etteivät liettualaisten salakuljettajien epämääräisesti lastatut pakettiautot ole aiheuttaneet hämminkiä Itämerellä. Myös vastarannalla, Tallinnan satamassa on havahduttu laivakuljetusten vaaroihin kierrätysakkujen salakuljetuksen myötä.
- Me löydetään niitä akkuja, kun ne on jo olleet laivalla. Te näitte niitä kuvia, miten ne on siinä pakettiautossa miten sattuu. Olisi parempi, jos nämä akut takavarikoitaisiin jo Suomen puolella, kertoo Peeter Köve, Viron tullin liikkuvan tarkastusyksikön päällikkö.
Tutkintaosaston apulaispäällikkö Ardi Mitt, Viron tullista, tiesi kertoa, että Virossa, Latviassa ja Liettuassa on firmoja, jotka maksavat akuista kilohinnan. Siinä on se syy, miksi baltit niitä salakuljettavat. Myös Viron lainsäädännössä kierrätysakut ovat ongelmajätettä ja niiden kuljettaminen on luvanvaraista toimintaa. Senkin takia Viron tulli on kuljetuksista kiinnostunut.
Miten salakuljettajat sitten saavat akut pakettiautoihinsa Suomesta? Osa varastetaan korjaamoiden varastoista ja kierrätyspisteistä. Pahat kielet kertovat, että osa yrittäjistä myös myy romuakkuja balteille pilkkahintaan. Ainakaan kaikki eivät kovin herkästi soittele poliisille, kun pihalavalta on kadonnut akkuläjä, kun kerran ongelmajätteestä on näin päästy kätevästi eroon.
Suomen viranomaisten mukaan kierrätysakkujen salakuljetus on tänä vuonna ollut jo hiipumaan päin, mutta veljet Virossa ovat toista mieltä: Tallinnan rajalla takavarikoitiin viime vuonna kymmenkunta akkukuormaa, tänä vuonna jo 20, mikä tekee kappalemäärissä 1570 akkua.
Mitä tapahtuu salakuljetetuille akuille?
Kuvatessamme tätä juttua viime viikolla oli Suomen tulli taas kerran paljastanut yhden akkujen salakuljetusyrityksen Katajanokan terminaalissa. Liettualaiskaksikon pakettiauton tavaratila oli täynnä käytettyjä autonrenkaita, mutta kun päällyskerroksen tyhjensi, alta paljastui kierrätysakkuja.
Yllä kerrottu tapaus käsittää usein monta eri rikosta: mahdollinen alkurikos eli akkujen varastaminen, vaarallisten aineiden kuljetusrikos, joka pitää sisällään meriliikenneturvallisuuden vaarantamisen ja tietenkin salakuljetusrikos. Mitä salakuljetetuille romuakuille tapahtuu Baltiassa arvokkaiden lyijylevyjen poistamisen jälkeen, sitä ei tohdi edes ajatella. Toivottavasti niitä ei dumpata luontoon.
Esitysaika
Poliisi-TV on talvitauolla. Tervetuloa seuraamme taas maaliskuussa.
YLE Areena
Ohjelma on nähtävissä Areenassa 7 päivän ajan tv-esityksen jälkeen.
> Areenaan