Elokuva/Fiktio

Takaisin

Billy Wilder - ohjaajaesittely

Hollywoodin suuri irvileuka ja yksi amerikkalaisen elokuvan sekä menestyneimpiä että merkittävimpiä ohjaajia, Billy Wilder, muistetaan ennen kaikkea komedian tekijänä. Uransa aikana hän kuitenkin näytti taitonsa myös vakavien draamojen ja rikostarinoiden tekijänä, tuoden usein myös niihin kyynisen maailmankatsomuksensa ja piikikästä ironiaa. Hänen elokuviensa jatkuva suosio aina 1970-luvulle asti takasi myös sen, että Wilder saattoi työskennellä Hollywoodin studiojärjestelmän puitteissa ilman suurempia ongelmia.

Samuel Wilder syntyi tuolloin Itävalta-Unkariin kuuluneessa, nykyisin puolalaisessa Suchan kaupungissa Galitsiassa 22.6.1906. Hotellinomistajan poika opiskeli lakia vuoden ajan Wienin yliopistossa mutta alkoi sitten työskennellä lehtimiehenä Wienissä ja myöhemmin Berliinissä, hankkien oman kertomuksensa mukaan lisätienestejä tanssijana ja gigolona.

Saksassa Wilder alkoi työskennellä elokuvien parissa käsikirjoittajana, merkittävimmin elokuvassa Menschen am Sonntag (1930), kunnes hän vuonna 1933 Hitlerin valtaannousun jälkeen pakeni juutalaisena Pariisiin missä Wilder ohjasi myös ensimmäisen elokuvansa. Hänen lähiperheensä ei ollut yhtä onnekas vaan Wilderin äiti, isoäiti ja isäpuoli menehtyivät myöhemmin keskitysleireillä. Sen sijaan hänen veljensä W. Lee Wilder muutti myös Yhdysvaltoihin missä hän ohjasi ja tuotti halpis-elokuvia Hollywoodissa 1940 - 1960-luvuilla.

Billy Wilder siirtyi Meksikon kautta Yhdysvaltoihin missä hän rahattomana ja kielitaidottomana ei aluksi pärjännyt kovinkaan hyvin. Näyttelijä Peter Lorre auttoi Wilderia jakamalla asuntonsa kunnes opittuaan englantia Wilder alkoi saada satunnaisia käsikirjoitustöitä.

Wilderin ura kääntyi nousuun kun hän vuonna 1938 aloitti yhteistyön käsikirjoittaja Charles Brackettin kanssa. He kirjoittivat yhdessä tukun säkenöiviä ja hienostuneita romanttisia komedioita, joukossaan Ernst Lubitschin Siniparran kahdeksas vaimo (1938) ja Ninotchka (1939), Howard Hawksin Jään tänne yöksi (1941) sekä useita Mitchell Leisenin ohjaustöitä. Menestys toi mahdollisuuksia myös laajempaan yhteistyöhön, ja vuonna 1942 Wilder alkoi itse ohjata ja Brackett tuottaa heidän yhdessä kirjoittamia elokuviaan.

Vuosina 1942 - 1950 tämä yhteistyö tuotti mm. film noir -klassikon Nainen ilman omaatuntoa, alkoholistidraaman Tuhlattuja päiviä ja tinkimättömän Hollywood-kuvauksen Auringonlaskun katu. Kaksi jälkimmäistä toivat kaksikolle Oscarit käsikirjoituksista ja Tuhlattuja päiviä Wilderille myös ohjaajapystin.

Vuonna 1950 kaksikko kuitenkin lopetti yhteistyönsä. Ilman Brackettin hienostuneempaa vaikutusta Wilderin elokuvat saivat entistä kyynisemmän ja kovemman, jopa ilkeämmän ja toisinaan vulgäärin luonteen. Tuottamalla elokuvansa itse Wilder pystyi tekemään täysin haluamansa kaltaisia elokuvia.
Ne liikkuivat 1950-luvulla myös taitavasti erilaisten lajityyppien parissa. Vuosikymmenen aikana syntyivät mm. pureva sensaatiolehdistön kuvaus Tuhansien silmien edessä, sotavankidraama Vankileiri 17, Agatha Christie -dekkari Todistaja, romanttiset komediat Kaunis Sabrina ja Arianen lemmentarina sekä Marilyn Monroen seksikomediat Kesäleski ja Piukat paikat.

Vasta Piukoista paikoista lähtien Wilder keskittyi nimenomaan komediaan, johon hänen nimensä parhaiten yhdistetään. Hän oli löytänyt uuden vakituisen käsikirjoittajakumppanin I.A.L. Diamondista, jonka kanssa syntyivät mm. klassikot Poikamiesasunto (parhaan elokuvan, ohjauksen ja käsikirjoituksen Oscarit), Yks' kaks' kolme, Irma la Douce ja Etusivu uusiksi. Jack Lemmon joko yksin tai Walter Matthaun kanssa tähditti useita Wilderin komedioita aina niistä viimeiseen asti.

Wilder jäi eläkkeelle vuonna 1981, ja harkitsi paluuta vakavimmin Schindlerin listan ohjaajana, kunnes hylkäsi aiheen liian henkilökohtaisena. Wilder palkittiin vuonna 1988 kunnia-Oscarilla elämäntyöstään, ja hän kuoli 27.3.2002 Los Angelesissa.

1933 Mauvaise graine (Alexander Eswayn kanssa)
1942 The Major and the Minor (Kadettiheila)
1943 Five Graves to Cairo (Tie Kairoon)
1944 Double Indemnity (Nainen ilman omaatuntoa)
1945 The Lost Weekend (Tuhlattuja päiviä)
1948 The Emperor Waltz (Keisarivalssi)
1948 A Foreign Affair (Berliinin raunioiden keskellä)
1950 Sunset Boulevard (Auringonlaskun katu)
1951 Ace in the Hole / The Big Carnival (Tuhansien silmien edessä)
1953 Stalag 17 (Vankileiri 17)
1954 Sabrina (Kaunis Sabrina)
1955 The Seven Year Itch (Kesäleski)
1957 The Spirit of St. Louis (Yksinäinen kotka)
1957 Love in the Afternoon (Arianen lemmentarina)
1958 Witness for the Prosecution (Todistaja)
1959 Some Like It Hot (Piukat paikat)
1960 The Apartment (Poikamiesasunto)
1961 One, Two, Three (Yks', kaks', kolme)
1963 Irma la Douce (Irma la Douce - ipikku pariisitar)
1964 Kiss Me Stupid (Suutele minua tyhmyri)
1966 The Fortune Cookie (Onnenonkijat)
1970 The Private Life of Sherlock Holmes (Sherlock Holmesin salaisuus)
1972 Avanti! (Avanti!)
1974 The Front Page (Etusivu uusiks')
1978 Fedora (Fedora - arvoituksellinen nainen)
1981 Buddy, Buddy (Varsinaiset kumppanukset)

Takaisin



YLE Teeman Billy Wilder-sarjan elokuvat aina sunnuntaisin klo 19.00:

2.3. Tie Kairoon
Toisen maailmansodan afrikkalaiseen aavikkohotelliin sijoittuva vakoilujännäri.

9.3. Berliinin raunioiden keskellä
Komedia miehitetystä Berliinistä, missä amerikkalainen moraalinvartija joutuu keskelle kiihkeää kolmiodraamaa.

16.3. Arianen lemmentarina
Pariisiin sijoittuva romanttinen komedia playboysta, joka rakastuu häntä jahtaavan yksityisetsivän tyttäreen.

23.3. Todistaja
Agatha Christien näytelmään perustuva oikeussalidraama aluksi selvältä näyttävästä murhatapauksesta.

30.3. Yks' kaks' kolme
Hillitön komedia jaettuun Berliiniin saapuvasta jenkistä.

6.4. Irma La Douce - Pikku pariisitar
Komedia potkut saaneesta pariisilaispoliisista, joka rakastuu ilotyttöön.

13.4. Suutele minua, tyhmyri
Kyyninen lemmenkomedia lauluntekijästä.

20.4. Sherlock Holmesin salaisuus
Tyylikäs komedia, joka paljastaa mestarietsivän elämästä kaiken sen mitä Arthur Conan Doyle ei rohjennut kertoa.

27.4. Poikamiesboksi
Satiiri jättiyhtiössä päähänpotkitusta poikamiehestä, joka yrittää edetä urallaan lainaamalla asuntoaan johtajien salaisiin tapaamisiin.


Lue lisää Billy Wilderista