Laittomat
(Bande à part/Ranska 1964, 97')
Perjantaina 15.5.2009 klo 22.00
Laittomat on uuden aallon avainteoksia, jonka vaikutus on näkynyt Aki ja Mika Kaurismäestä Quentin Tarantinoon (joka nimesi sen mukaan tuotantoyhtiönsä A Band Apart) ja Wong Kar-waihin.
Jean-Luc Godardin viehättävimpiin ja leikkisimpiin kuuluva elokuva on sekä rakkaudentunnustus amerikkalaisille b-elokuville että runollisen surumielinen kuvaus Pariisin lähiöelämästä. Godard itse kutsui sitä "lähiöwesterniksi".
Kolme amatööriä suunnittelee tädin rahoja rosvoamista. Sitä ennen he tanssivat madisonia baarissa, opettelevat flirttailemaan englanniksi, matkivat Billy The Kidin ja Pat Garrettin kaksintaistelua, istuvat hiljaa minuutin ajan sekä juoksevat Louvren läpi ennätysajassa - 9 minuutissa 43 sekunnissa.
Musiikin on säveltänyt Michel Legrand. Elokuvan kertojana toimii Godard itse.
Ohjaus: Jean-Luc Godard. Pääosissa: Anna Karina, Claude Brasseur ja Sami Frey.
Valehtelija, Ville Alfa ja kunnianosoitus Laittomille:
Mika Kaurismäen esikoiselokuvassa Valehtelija (1981) on kohtaus, jossa Aki Kaurismäen esittämä päähenkilö Ville Alfa (sekin Godard-viite!) kävelee ilman lippua elokuva-arkiston näytökseen. Valkokankaalla pyörii Laittomien kaksintaistelukohtaus. Samaa kohtausta matkitaan elokuvassa jo aiemmin merenrannalla.
Valehtelija esitetään YLE Teemalla pe 29.5. klo 21 eli uuden aallon kevään vaihtuessa kesäksi.
Ranskan elokuvan uusi aalto teki läpimurron vuonna 1959. Elävä arkisto tarjoaa harvinaisia arkistohelmiä tausta-aineistoksi YLE Teeman laajaan elokuvasarjaan.
Elokuvan uusi aalto Elävässä arkistossa
Ohjaaja Jean-Luc Godard sanoo olevansa kriitikko, joka tekee elokuvia. Hän kertoo Suomen televisiolle työtavoistaan, tekniikastaan ja elokuvanäkemyksistään.
Jean-Luc Godardin tv-haastattelu 1965
Jean-Luc Godardin Viimeiseen hengenvetoon kiellettiin aluksi Suomessa. Hyvä, että edes sensorit katsoivat filmin moneen kertaan, ohjaaja myhäilee Peter von Baghille.
Jean-Luc Godard von Baghin haastattelussa
Uuden aallon kevät YLE Teemalla
Uuden aallon elokuvat Kino Teemassa:
13.3. Yö kuuluu rakkaudelle
Draama arkeensa kyllästyneestä varakkaan lehdenomistajan vaimosta, joka päättää karata nuoren rakastajan matkaan.
20.3. Rohkea nuoruus
Uuden aallon varhainen mestariteos maalaispojasta, joka opiskelee lakia ja elämää Pariisissa.
27.3. Hiroshima, rakastettuni
Marguerite Duras'n kirjoittama, uuden aallon kulmakiviin lukeutuva klassikko ranskalaisen naisen ja japanilaisen miehen kohtaamisesta atomipommin varjossa.
3.4. Lola
Hurmaava draama kabareetanssijasta, jolla on paljon ihailijoita mutta nuoren pojan isä hukassa.
10.4. Ampukaa pianistia
Ilkikurinen rikoselokuva pianistista, joka sotkeutuu gangsterien maailmaan.
17.4. Ranskalainen päiväkirja
Uuden aallon keskeinen dokumentti, cinéma véritén hengessä tehty kuvaus ranskalaisesta yhteiskunnasta kesällä 1960.
24.4. Pariisi kuuluu meille
Arvoituksellinen mysteeri boheemista opiskelijapiiristä 1950-luvun lopun Pariisissa.
1.5. Cleo viidestä seitsemään
Uuden aallon merkkiteos kahdesta tärkeästä tunnista laulajattaren elämässä.
8.5. Nainen on aina nainen
Leikittelevän kevyt komedia lapsen haluavasta stripparista, poikaystävästä ja kolmannesta pyörästä.
22.5. Alphaville ja Kiitorata
Runollista uuden aallon sci-fiä. Godardin Alphavillen kumppanina esitetään Markerin kuuluisa elokuvaruno.
29.5. Keräilijätär
Rivieralla lomailevat ystävykset jakavat huvilan rakastajia keräilevän nuoren naisen kanssa.
Uuden aallon Teemalauantait:
14.3. Teemalauantai: Uuden aallon kevät alkaa
YLE Teeman elokuvakevään suuri teema alkaa Teemalauantailla, jossa esitetään Francois Truffaut'n mestarillinen esikoisohjaus 400 kepposta.
28.3. Teemalauantai: Godard
Ranskan uuden aallon merkittävimmälle ohjaajalle omistettu teemailta. Aluksi Godardin ja Anna Karinan tarina, sitten ohjaajan huima esikoiselokuva Viimeiseen hengenvetoon.
2.5. Teemalauantai: Truffaut
Rakastetulle ranskalaisohjaajalle omistettu ilta. Pitkän dokumentin jälkeen Antoine Doinelin seikkailuja jatkava Varastettuja suudelmia.
23.5. Teemalauantai: Cherbourgin sateenvarjot
Jacques Demyn vuonna 1964 ohjaama elokuva on kaikkien aikojen rakastetuimpia elokuvamusikaaleja.