Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto
13.11.2001
Satakunnan Makropilotti 
helpottaa asiakasta 

Satakunnan seitsemässä eri kunnassa kokeiltu sosiaali- ja terveysalan kehittämishanke, Makropilotti, päättyi muodollisena projektina alkusyksystä. Sosiaali- ja terveysalan eri virastot ja eri kuntarajat ylittävä hanke pyrki löytämään uusia käytäntöjä asiakkaan eduksi ja hyödyntämään tietotekniikkaa sosiaalitoimen, terveydenhuollon ja sosiaaliturvan toiminnoissa. Tarkoituksena oli helpottaa asiakasta virastojen pyörteissä.

Satakunnan Makropilotin tuotekehitys- ja kokeiluvaihe päättyi kesällä, mutta hanke jatkuu vuoden 2003 loppuun. Nyt tuloksia ja käytäntöjä levitetään koko maakuntaan Satakuntalaisten iloksi ja hyödyksi. Makropilotti –hanketta testataan ja kehitellään myös Uudellamaalla, Pirkanmaalla sekä Kokkolan alueella.

- Sosiaali- ja terveysministeriön sekä EU:n varoilla toteutetussa hankkeessa on nyt mukana 29 kuntaa, sairaanhoitopiiri, erityishuoltopiiri ja iso määrä perusterveydenhuollon kuntayhtymiä. Makropilotti on koko maakunnan yksituumainen hanke. On ollut kiva huomata, miten eri kunnat ja eri viranomaistahot ovat olleet tässä hankkeessa mukana yhtenä joukkona, kertoo Satakunnan Makropilotin toiminnanjohtaja Jarmo Määttä.

Projektin kahdesta päätavoitteesta toiminnalliset ratkaisut ja menetelmät onnistuivat hyvin, mutta tietotekniikan ja tietoverkkojen hyödyntämisessä jäi vielä kehiteltävää. Koneilla ei kuitenkaan Makropilotissa ole tarkoitus korvata ihmistä ja inhimillistä kontaktia. Mutta tekniikkaa pyrittiin hyödyntämään niin, että se tuottaa lisää tehokkuutta viranomaisten toimintaan sekä helpottaa ja parantaa asiakkaan asemaa virastojen pyörteissä. Merkittävimmäksi tuotteeksi Makropilotin aikaansaannoksista toiminnanjohtaja Jarmo Määttä nostaa Omaneuvoja palvelun, jossa kuntien sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisista on koulutettu asiakkaan monitaitoisia ja monipuolisia auttajia. He auttavat asiakasta koko laajalla sosiaali- ja terveysalan kentällä ja pystyvät esimerkiksi varaamaan aikoja eri virastoihin ja eri vastaanotoille, näin asiakkaan tarvitse juosta virastosta toiseen ja luukulta toiselle eri palveluita tarvitessaan.

- Kun sinä tunnet minut ja minun ”historiana” on sinun helppo auttaa minua erilaisissa ongelmissa, kertoo Yrjö Hohkuri. Minun on hyvä tulla tänne ja hoitaa asiani täällä sinun kanssa. Toivottavasti tämä systeemi toimii näin myös tulevaisuudessa.

Terveydenhoitaja Eeva-Liisa Haanpää työskentelee Porissa ja hänen asiakkaisiinsa kuuluu myös Yrjö Hohkuri. He tapaavat säännöllisesti ja Eeva-Liisa hoitaa kätevästi työhuoneensa tietokoneeltaan ajanvaraukset laboratorioon sekä tiedustelee lääkärin vastaanottoaikoja. Säännöllisissä tapaamisissa Haanpää huolehtii myös Hohkurin lääkeannostelijan täyttämisestä ja tarpeellisista lääkehankinnoista.

Toimittaja
OSKU LAUKKANEN


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Piilohulluutta, piilohulluutta!
Terveysteema
AlkuunSivun alkuun