Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

23.11.2004
LÄÄKÄREILLE OPPIA LÄÄKKEIDEN VALINNASSA

Paljon on puhuttu lääkäreille ilmaiseksi jaettavista kommunikaattoreista, ulkomaan matkoista ja muista ilmaisista lahjoista, joita lääkärit saavat lääketeollisuudelta.

Nyt puhutaan siitä, minkälaista tietoa lääkärit saavat lääketeollisuudelta. Lääkärit ovat mainio kohde lääketeollisuuden markkinoinnille, sillä pelkästään Suomessa yksi terveyskeskuksen yleislääkäri määrää vuodessa lääkkeitä noin 202 354 eurolla. Siis vain yksi lääkäri. Ei ihme, että lääketeollisuus käyttää enemmän rahaa markkinointiin kuin tutkimukseen.

- Se on moninkertainen summa verrattuna siihen, mitä yliopistot käyttävät lääkäreiden opettamiseen lääkkeiden määräämisestä ja se on paljon enemmän kuin mitä valtiot käyttävät auttaakseen lääkäreitä määräämään lääkkeitä oikein, John LexchinYorkin yliopisto professori Torontosta painottaa.

Niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa on tähän asti puhuttu lääkemarkkinointiin puuttumisesta ja siitä, että miten lääkeyrityksiä voitaisiin pitää järjestyksessä.


- Se on yksi asia, mutta vielä tärkeämpää on pohtia, että miten lääkäreille voidaan tarjota riippumatonta näyttöön perustuvaa tietoa lääkkeistä ja niiden oikeanlaisesta käytöstä, sosiaali- ja terveysministeriön ylilääkäri Terhi Hermanson muistuttaa.

HINTA JA SIVUVAIKUTUKSET ESIIN

Lääketeollisuudessa kilpailu on kovaa, ja luonnollisesti tehtaan oma lääke halutaan saada mahdollisimman hyvään valoon. Esittelyssä jäävät juuri sen vuoksi usein vähälle huomiolle
esimerkiksi lääkkeen hinta ja sivuvaikutukset.

- Lääketeollisuus tekee rahaa vain myymällä lisää lääkkeitä, siksi heidän markkinointinsa painottaa lääkkeen hyviä puolia jättäen vähemmän hyvät puolet huomiotta, Lexchin toteaa.

Tätä tosiasiaa varjostaa entisestään se, että lääkärit ovat pitkälti lääketeollisuuden armoilla hankkiessaan tietoa erityisesti uusien lääkkeiden käytöstä. Sen on kuitenkin arveltu olevan harmitonta, sillä lääkärit ovat kuvitelleet olevansa immuuneja lääketehtaiden markkinointikeinoille. Yritykset eivät kuitenkaan tuhlaa eurojaan lääkäreille markkinoidessaan.

- Olen kerännyt 15 erilaista tutkimusta, jossa selvitettiin lääketeollisuuden markkinoinnin vaikutusta lääkäreiden lääkkeiden määräämiseen. Ne kaikki osoittivat, että mitä enemmän lääkärit kuuntelevat lääketeollisuuden markkinointia sitä huonommin he määräävät lääkkeitä, Lexchin paljastaa.

LÄÄKÄREILLE KOULUTUSTA

Lääkemarkkinoinnin ollessa yksipuolista ja valvonnan riittämätöntä, vääristyy lääkkeiden määrääminen ja käytännössä se tarkoittaa yleensä kalliita lääkkeitä ilman riittävää tulosta terveyden suhteen.

- Lääkkeet on tärkeä osa terveydenhuoltoa ja kun lääkäri määrää ja potilas käyttää ja veronmaksajat maksavat, niin kyllä meidän täytyy voida luottaa siihen, että lääkkeen määrääjät ja lääkkeen toimittajattoimivat asiallisesti eivätkä ole markkinavoimien vietävissä, Hermanson painottaa.

Suomessa on nyt tartuttu siihen tosiasiaan, että lääkäreiden koulutusta ei voida jättää lääketeollisuuden varaan. Paljon on tehty ja viime vuonna perustettiin lääkehoidon kehittämiskeskus Rohto, jonka tarkoituksena on edistää järkevää lääkkeiden käyttöä.

- Lisäksi työnantajalle on annettu velvoite järjestää tietty määrä täydennyskoulutusta vuosittain terveydenhuollon ammattilaisille. Täydennyskoulutusta tarvitaan erityisesti lääkkeissä koska se alue kehittyyhirvittävää vauhtia. Peruskoulutuksessa ammoin hankitulla tiedolla ei pitkälle pötki, Hermanson sanoo.

Asiantuntijat:
JOHN LEXCHIN, professori, Yorkin yliopisto, Kanada

TERHI HERMANSON, sosiaali- ja terveysministeriön ylilääkäri

Toimittaja: NINA KUJANSIVU


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Muksun mukana
Lääkäri vastaa
Alkuun Sivun alkuun