Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

27.1.2004
NUORET NAIS- JA MIESKUSKIT

Nuoret miehet ajelevat kaduilla ja maanteillä ikään kuin olisivat syntyneet auton rattiin. Nuoret naiset taas epäröivät usein lähteä liikenteeseen vaikkapa talven liukkailla keleillä.


Mutta kummat ovat kuljettajina turvallisempia? Muun muassa tätä on selvitellyt Turun yliopiston psykologian laitoksella tutkija Sirkku Laapotti väitöskirjassaan Mistä on nuoret naiskuljettajat tehty?

Tutkimuksen mukaan nuoret nais- ja mieskuljettajat suhtautuvat liikenneturvallisuuteen eri lailla. Eroja on myös ajamisen määrässä, tarkoituksessa ja olosuhteissa. Naiset ajavat tyypillisesti asiointiajoa taajamaympäristössä. Nuoret miehet taas ajavat paljon sekä ammatikseen että huvikseen vapaa-ajallaan.

Työssään postinkuljetusautoakin ajanut 26-vuotias Jari Kallio on kokenut kuljettaja. Omalla autolla on kahdeksan vuoden aikana kierretty Pohjoismaita ja Keski-Eurooppaa. Nuorempana autolla ajettiin yötä päivää, kotona käännyttiin lähinnä syömässä ja nukkumassa.

- Nykypäivänä tuntuu, et alkaa olla jo parempi kuski. Kyl sitä aina nuorenakin tuntui, et sitä on hyvä kuski mut kyl sitä on oppinut kahdeksan vuoden aikana, että kyllä sitä aika uskalikko oli nuorempana. Ei ollut mitään hajua liukkaudest, sitä meni vaan, et milt tuntus.

Henna Vuorinen taas ajaa naisille tyypilliseen tapaan, työmatkat ja harrastukset tulee tehtyä autolla. Hän ei hötkyile liikenteessä, pyrkii noudattamaan liikennesääntöjä ja valitsemaan sopivan tilannenopeuden.

- Mä olen aika huono peruuttamaan, eli mulle on sattunut haaveri peruuttaessa pari kertaa Toisella kerralla naarmuuntui kylki ja toisella kerralla takavalo meni rikki. Myönnän, että mä mieluummin ajan vaan eteenpäin kuin peruutan.

NAINEN RATISSA –
TURVALLISEMPI KUIN MIES?

Kummat sitten ovat turvallisempia liikenteessä nuoret naiset vai miehet? Tutkija Sirkku Laapotilla on selvä vastaus:

- Jos käytetään mittarina liikenneturvallisuutta, ovat nuoret naiset kuljettajina turvallisempia kuin nuoret miehet. Eli heille sattuu vähemmän liikenneonnettomuuksia suhteutettuna ajomääriin. Ja mitä vakavampia onnettomuuksia, niin sitä suurempi miesten ja naisten välinen ero on. Sen lisäksi vielä liikennerikkomuksissa tulee hyvinkin suuret erot, eli vielä suuremmat erot kuin liikenneonnettomuuksissa. Miehet syyllistyvät naisia useammin liikennerikkomuksiin.

Tyypilliset naisten onnettomuudet ovat pieniä kolhuja parkkipaikoilla tai peruuttaessa. Nuorille miehille ominaisia taas ovat suuremmilla nopeuksilla ajetut ns. riskiajamisen onnettomuudet.Kaikista vakuutusyhtiöiden tietoon tulleista liikennevahingoista miehet aiheuttavat nykyisin peräti noin 75 %, naiset 25%.

Jarinkin tuli maksettua oppirahat kaahailusta tuore ajokortti taskussaan.

- Ne oli itseasias ensmäiset pääkallokelit kun tuli marraskuus ja ei ollu viel talvirengaspakko ni mä pihistelin, et mä en vielä ostanu viel talvirenkait, ni mä ajoin kesärenkaitten kans. Sit ku mä pyöräytyin pari kertaa, ni sit se meni parkkeerattuu autoo päin. 4000-5000 mk makso taas nekin renkaat.

JÄITÄ HATTUUN!

Nuoret miehet käsittelevät taitavasti ajoneuvoa. Ongelma on pikemminkin reippaanpuoleisessa riskinotossa. Esimerkiksi nuorten miesten kuolemaan johtaneista ajoneuvon hallinnanmenetysonnettomuuksista 40% tapahtui hyvissä keliolosuhteissa, mutta kuljettaja oli humalassa ja käytti liian suurta nopeutta. Naisten ajoneuvon hallinnan menetys taas sattui tyypillisesti liukkaalla kelillä, selvin päin ja normaalilla nopeudella.

Ajan mittaan myös nuorten miesten ajaminen rauhoittuu, nopeudet alenevat ja ajo muuttuu erilaiseksi.

Jari Kallio myöntää, että kokemus on tuonut mukanaan jäitä hattuun liikenteessä.

- Asenteis on ruvennu talvee kunnioittamaan ihan eri taval. Nuorena sitä ajo kesät talvet samal turvavälil. Mut nyt sitä on oppinu, et ainaki tääl Etelä-Suomes on niin järjettömän liukkai kelei, ainaki tää talvi, ni sitä jättää kumman suosiol pitemmän turvavälin. Ei tosiaan se auto pysähdy vaan se menee niin ku pulkka mihin se haluaa.

Takana Jarilla on pyöreästi 500 000 kilometriä.

- Kyl se pitää paikkaas se sanonta, et kokemus ja kilometrit kartuttaa sitä taitoo. Et ei sitä teorias opi koskaan, et käytännös sitä oppii lukemaan liikennettä ja auton käyttäytymist. Sitäkin täytyy harjotella aina talviliukkaal. Vaik sanotaanki, et ei sais leikkii mut sitä tietää mitä tulee tehdä, jos tulee sellanen tilanne vastaan, et ei irrota ratist vaa ja odota et mihi auto pysähtyy. Et vähän pystyy ite hallitsemaan.

Liikenteessä turvallisesti toimiminen edellyttää myös sosiaalisen tilanteen sekä kuljettajan oman tilan hallintaa. Näillä osa-alueilla nuoret naiskuljettajat pärjäävät yleensä hyvin.

- Se ajaminen on paljon muutakin kuin ajoneuvonkäsittelyä. Sitä kautta, jos puhutaan liikenneturvallisuudesta, niin naisilla ei ole mitään hävettävää omassa ajotaidossaan, huomauttaa Sirkku Laapotti.

Lähteet: Sirkku Laapotti, WHAT ARE YOUNG FEMALE DRIVERS MADE OF? Differences in Attitudes, Exposures, Offences and Accidents between Young Female and Female Drivers
(Mistä on nuoret naiskuljettajat tehty? Erot nuorten nais- ja mieskuljettajien välillä asenteissa, ajosuoritteissa, rikkomuksissa ja onnettomuuksissa)

  • 18-19 -vuotiaana lähes 80 % miehistä ajokortti, 66 % naisista
  • viime aikoina nuorten innostus ajokortin suorittamiseen vähentynyt ainakin Ruotsin suurimmissa kaupungeissa
  • pientä vähenemää nähtävissä myös Suomessa 1990- luvulla
  • kuljettajantutkinnossa miehet selviytyvät ajokokeesta useammin 1. kerralla läpi
    B-kortti: miehet 86 %, naiset 81%
    BC-kortti: miehet 89%, naiset 69%
  • yli 20-vuotiaissa ero vielä selkeämpi


Esim. kuolemaan johtaneissa ajoneuvon hallinnan menetys -onnettomuuksissa vuosilta 1978-91 nuorilla miehillä 40 %:ssa LIIAN SUURI NOPEUS + ALKOHOLI + HYVÄT KELIOLOSUHTEET
(useimmiten kesäilta tai -yö)

Naisilla vastaavanlaisia onnettomuuksia oli 7 %,
mutta 48 % sellaisia, joissa NORMAALI NOPEUS + EI ALKOHOLIA + LIUKAS KELI
(miehillä vast. osuus 10 %)

Lievemmistä onnettomuuksista naisilla suhteellisesti enemmän parkkipaikkakolareita, peruutus (29% vs. 22%),
miehillä useammin peräänajoja (33% vs. 27 %)

Nuorten kuolemat ja loukkaantumiset liikenteessä vuosittain18-24 -vuotiaat

Vuosi
Kuolleet Loukkaantuneet
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
129
116
94
72
73
57
70
57
58
62
51
84
73
2 747
2 247
1 892
1 402
1 446
1 840
1 681
1 718
1 790
1 698
1 652
1 643
1 674


Kuvio 1. 18-19 -vuotiaiden ajokortillisten henkilöiden osuudet Suomen väestön 18-19 -vuotiaista henkilöistä. Lähteet: ajokorttirekisteri ja tilastokeskus.


Kuvio 2. Vähintään yhteen liikennerikkomukseen syyllistyneiden mies- ja naiskuljettajien osuudet kaikista ajokortillisista vuonna 1997 iän mukaan tarkasteltuna.

18-24 -vuotiaat henkilöauton
kuljettajina kuolleet

2000 31
2001 42
2002 41


18-24 -vuotiaat henkilöauton
matkustajina kuolleet

2000 13
2001 21
2002 21


18-24 -vuotiaat henkilöauton
kuljettajina loukkaantuneet

2000 31766
2001 42764
2002 41789

18-24 -vuotiaat henkilöauton
matkustajina loukkaantuneet

2000 31509
2001 42500
2002 41530


Lähteet: Tieliikenneonnettomuudet 2000, 2001 ja 2003. Tilastokeskus ja Liikenneturva. Helsinki.


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Muksun mukana
Lääkäri vastaa
Alkuun Sivun alkuun