2006  Tammikuu   Helmikuu   Maaliskuu   Huhtikuu   Toukokuu 


Olematon unelma

Miten käy, kun luvattu hypermarket on vain kangaskulissi?

Rakenna hypermarket ja he tulevat.

Tšekkiläiset nuoret elokuvaohjauslupaukset ideoivat yhteiseksi lopputyökseen hypermarketin, Tšekkiläisen unelman, jota ei koskaan olisi. Vlt Klusák ja Filip Remuda johtivat maansa kansalaiset käyttäytymään suoraan Neuvostovallan niukkuudesta kapitalismin ahneuteen.

Klusák ja Remuda saivat valtion apurahan, jonka turvin he palkkasivat maailmanlaajuisen mainostoimiston tekemään kampanjan olemattomalle tuotteelle. Mainostoimisto otti tämän haasteena, eivätkä suostuneet valehtelemaan, vaikka kynnys tietoisesti huijata ihmisiä kyseenalaistaa teon moraalin.

Klusák ja Remuda oli stailattu edusatviksi yritysjohtajiksi ja hypermarketin mainoksia näkyi kuukauden ajan joka puolella. Radio, televisio, 400 valopylvästä ja 200 000 lentolehtistä julistiviat Tšekkiläisen unelman ilosanomaa. Testeillä tutkittiin malliperheen ostoskäyttäytymistä, hypermarketin syvintä olemusta ja millä tiedoilla ihmiset tekivät päätöksensä.

"Älkää tulko!" "Älkää tuhlatko!" Ja ihmisethän tulivat. Ainoa, mitä mainoksissa oli luvattu, oli lahja jokaiselle. Sen "yritysjohtajat" hymyillen kaikille jakoivat. Pysäköintialue oli 1,5, km:ä hypermarketista ja tuhannet ihmiset juoksivat noutamaan halvalla hyvää.

Kun paljastui, että Tšekkiläinen unelma oli vain julkisivu, joka takana viheriöi vain peltoa, monet loukkaantuivat, kun heistä oli tehty pilaa. Jokunen ymmärsikin osata nauraa itselleen. "Tšekkiläisiä on aina huijattu!" jupisi eräs vanhempi herra.

Tapaus todella ylitti uutiskynnyksen ja puhututti poliitikkoja. "Me vain teimme elokuvaa", tuumasivat Klusák ja Remuda.

Tšekkiläinen unelma (Ceský sen/Czech Dream) -elokuvan on tuottanut Taskovski Film Oy, 2004.

www.czech-dream.com
www.taskovskifilms.com

Kuva: YLE Kuvapalvelu
Teksti: Aila Havia-Venäläinen

[Takaisin]