Takaisin

TURHUUDEN MARKKINAT

Turhuuden markkinatKilpailusta on tullut ihmisen arvon mitta. Me olemme vähitellen tukehtumassa saasteisiin ja silti ihminen kuvittelee selviävänsä tästä kilpailemalla muiden ihmisten kanssa elintasosta. Vauhtia ei voida vähentää. Markkinoinnin, tuotannon ja kulutuksen armottomat lait pakottavat yhteiskunnan keskittämään voimavaransa taloutensa edistämiseen. Ellei niin tehdä, se merkitsee työttömyyttä ja taloudellista lamaa.

Näin ajateltiin vuonna 1972. Tuolloin TV2 esitti Turhuuden markkinat -nimisen ohjelmasarjan jakson, jossa käsiteltiin suunnittelijan vastuuta. Nyt, 27 vuotta myöhemmin, tuosta ohjelmasta nähdään katkelmia Ajankuvia -sarjassa, jossa tällä kerralla seurataan ihmisten suhtautumista mainontaan.

Mainonnan levitessä Suomeen tarttuivat toimittajat asiaan kriittisin ottein. Luonnon saastuminen, työttömyys ja lama olivat monien toimittajien mielestä seurausta alati lisääntyvästä mainonnasta. Ajankuvia -sarjan Turhuuden markkinat on koottu kolmesta TV 2:ssa aiemmin esitetystä ohjelmasta.

  • - Mainonta - aivopesua vai informaatiota? Esitetty 16.9.1967.
  • - Turhuuden markkinat - suunnittelijan vastuu. Esitetty 24.3.1972.
  • - Turhuuden markkinat. Esitetty 22.11.1980.
Ohjelmien tekijöinä olivat tuolloin mm. Erkki Saarinen, Hannu Karpo ja Heikki Kahila. Ohjaajat: Erkki Tiihonen, Erkki Saarinen, Heikki Kahila.

Back

Päivitys: 12.5.1999 U.E.