Takaisin
logo

SCANDINAVIAN STAR - ARVOITUS 10 VUODEN TAKAA

Scandinavian StarVuonna 1971 Ranskassa valmistettu, 9-kantinen Scandinavian Star lähti 6.4.1990 kohtalokkaalle matkalle Oslosta Fredrikshaveniin klo 21.45. Kapteeni Hugo Larsenin aluksessa oli 383 matkustajaa ja 99 miehistön jäsentä.

Vähän ennen kahta yöllä aluksessa havaittiin neloskannella pieni tulipalo, joka tukahdutettiin nopeasti. Vähän sen jälkeen alkoi kuitenkin kolmoskannella palo, jota ei saatu tarpeeksi nopeasti aisoihin: alus lähetti hätäkutsun klo 02.24 ja klo 03.20 kapteeni komensi jättämään laivan.

158 uhria vaatineen palon syyt ovat yhä epäselvät. Vaikka todisteita löytyi tahallisesta sytyttämisestä, ei varsinaista syyllistä löydetty. Laivan paloturvallisuudesta oli tingitty, palohälytys ei ollut riittävän pitkäaikainen, eikä nukkuvia matkustajia herätetty. Suuri syy epäselvyyksiin oli portugalilaisen miehistön kielitaidottomuus.

Yksi pelastautuneista oli norjalainen Jan Harsem. Myös hänen poikansa pelastui, mutta perheelle toista lasta odottava äiti menehtyi. - Viranomaiset eivät koskaan ole saaneet selville, kuka oikeastaan omistaa Scandinavian Starin, kertoo Jan, joka koki järkytyksen seitsemisen vuotta onnettomuuden jälkeen, kun hänen kuolleen vaimonsa nimellä tuli kirje Miamin postileimalla varustettuna. Kirjeessä ilmoitettiin, että Christine Harsem oli voittanut risteilyn Scandinavian Dawn -nimisellä aluksella.

Jan yritti selvittää risteilyaluksen omistussuhteita, mutta ne paljastuivat yhtä epäselviksi kuin Scandinavian Starin tapauksessa. Samoja nimiä vilahteli siellä sun täällä. Milloinkaan ei myöskään selvinnyt, mistä lähteestä kuolleen vaimon nimi oli saatu. Koska viranomaisten toiminta on ollut puutteellista, on Janista tullut meriturvallisuuden puolestapuhuja, joka vaatii, että laivojen omistussuhteet ovat julkisia.

Norjalainen Aftenposten kirjoitti vuoden 1998 marraskuussa, miten uudelleen maalattu Scandinavian Star seilasi Regal Voyager -nimisenä Puerto Ricon ja Santo Domingon väliä.

Scandinavian Star -onnettomuuden vastuulliset ovat paenneet vastuutaan asianajajien ja veroparatiisiyhtiöiden avulla, eikä juttua ole käsitelty kansainvälisellä tasolla. Matkustajalautan omistaja ja laivaliikenteen harjoittaja pystyy vieläkin pitämään nimensä salassa.

Eva Bjierrgaardin ohjaama dokumentti Scandinavian Star - arvoitus 10 vuoden takaa (Scandinavian Star - en ti år gammel gåte) on toteutettu pohjoismaisena yhteistyönä ja se esitetään kaikissa maissa turman vuosipäivän aikoihin.

  • Ohjaaja: Eva Bjierrgaard
  • Tuotanto: NET Produktion ja Angel Arena, Tanska sekä Motlys AB, Norja, 1999

Back
logo

Päivitys: 17.3.2000 U.E.