yle.fi




Elävä arkisto / Urheilu / Moottoriurheilu /

Eläintarhanajot

1932-1963

Kuva: Sivuvaunullisten sarjan voittajapari Drion-Stoll Eläintarhanajoissa. (1958) YLE kuvanauha.

Eläintarhan kansainväliset moottoripyörä- ja autokilpailut olivat äitienpäivän suurtapahtuma vuosina 1932-1963.

Ajot lopetettiin vuonna 1963 radan vaarallisuuden vuoksi.

Eläintarhanajot alkoivat Helsingin Moottori Kerhon toukokuussa 1932 järjestämistä Suomen Suurajoista, joiden mallina olivat ulkomaiset Grand Prix –kilpailut. Idean isä oli kilpa-ajaja SPJ Keinänen.

Eläintarhanajot olivat Suomen tärkein vuotuinen moottoriurheilukilpailu. Enimmillään sitä seurasi yli 80 tuhatta henkeä. Loppuvaiheessa yleisömäärät alkoivat kuitenkin laskea.

Esittelytekstit: Jukka Lindfors


Katsele ja kuuntele

Viimeinen Eltsun ajo ennen talvisotaa

1 videoleike

Seitsemännessä Eläintarhanajossa oli mukana ulkomaisia kilpailijoita seitsemästä maasta. Moottoripyöräilijät pitivät Eläintarhassa isäntämaan kunniaa yllä.
Katsele ja kuuntele

10. Eläintarhan ajoissa ennätysyleisö

1 videoleike

"Hullukaan ei pääse selville siitä, kuka johtaa ja kuka voittaa", toteaa 10. Eläintarhanajon filmiselostaja. Suomalaisajajat ottivat vuonna 1948 silti neljä voittoa kuudesta.
Katsele ja kuuntele

F3-sarja toista kertaa Eläintarhassa

1 videoleike

12. Eläintarhanajon kohokohta oli 500-kuutioisten kääpiö- eli F3-autojen tiivistunnelmainen kilpailu. Curt Lincolnista tuli vuonna 1950 kääpiöautojen suomalaissankari.
Katsele ja kuuntele

Eläintarhan moottoripyöräsurma

1 videoleike

Vuonna 1953 ajettua 14. Eläintarhanajoa varjosti suomalaisen Carl-Olof Tötterströmin traaginen kuolema 500-kuutioisten moottoripyörien kilpailussa.
Katsele ja kuuntele

Ulkomaalaisjuhlaa Eltsussa 1954

1 videoleike

Jaguar päihitti Ferrarit sarjavalmisteisten urheiluautojen kilpailussa vuoden 1954 Eläintarhanajoissa. Ulkomaiset vieraat jylläsivät lähes kaikissa muissakin luokissa.
Katsele ja kuuntele

Curt Lincoln Eläintarhan suomalaisvoittaja

1 videoleike

Vuoden 1955 Eläintarhanajon ainut suomalaisvoittaja oli Curt Lincoln. Urheiluautoluokan ykkönen ajoi vuonna 1955 myös F-kolmosten kolmoseksi - ilman jarruja.
Katsele ja kuuntele

Brandonille taas Eläintarhan F3-voitto

1 videoleike

Eläintarhanajojen F3-kilvan voitti vuonna 1956 jo kolmatta kertaa peräkkäin britti Eric Brandon Cooperillaan. Pahin kilpailija Curt Lincoln putosi kärjestä ketjun katkettua.
Katsele ja kuuntele

Eläintarhan juhlakisat

1 videoleike

Sivuvaunulliset pyörät olivat vuoden 1958 ajoissa toista kertaa mukana. Luokasta löytyi Eläintarhan historian ainoa naispuolinen voittaja.
Katsele ja kuuntele

Ferbrachelle tuplavoitto Eltsussa

1 videoleike

Brittiläinen moottoripyöräilijä Peter Ferbrache ajoi Eläintarhan ajoissa toukokuussa 1959 ykköseksi sekä 350- että 500-kuutioisten luokissa.
Katsele ja kuuntele

Formula Juniorit toistamiseen Eläintarhassa

1 videoleike

Carl-Otto Bremeristä tuli vuoden 1961 Eläintarhanajojen yllätysvoittaja Formula Junior -luokassa. Vuonna 1960 ohjelmaan otetusta luokasta tuli yleisön suosikki.
Katsele ja kuuntele

Eläintarhan ajoissa kaksi uutta uhria

1 videoleike

Vuoden 1962 Eläintarhanajoissa ajajalta karannut moottoripyörä surmasi toimitusharjoittelijan. Toinen moottoripyöräilijä ajoi ulos menehtyen heti.
Katsele ja kuuntele

Eläintarhanajojen traaginen päätös

1 videoleike

Formula Junior –luokan lähdössä vuoden 1963 Eläintarhanajossa tapahtui Suomen kilpa-autoiluhistorian siihen asti pahin onnettomuus, kun kuljettaja kuoli startissa.
Katsele ja kuuntele

Eläintarhan ajot 60 vuotta Tämä ohjelma on ladattavissa myös tiedostona

3 audioleikettä

Olli-Pekka Ihamäen ohjelmassa kuullaan Eläintarhan moottorikilpailujen välähdyksiä vuosien varrelta ja tutustutaan rataan Fred Geitelin johdolla.
Katsele ja kuuntele


Tietolaatikko

  • Eläintarhan rata oli 2 kilometrin pituinen.
  • Ajoissa kuoli runsaan kolmenkymmenen vuoden aikana kaikkiaan viisi henkeä: kolme moottoripyöräilijää, yksi kilpa-autoilija sekä yksi toimittaja-valokuvaaja.
  • Moottoripyörät ajoivat A-, B- ja C-luokissa (alle 250, alle 350 ja alle 500 cm3), loppuvuosina mukaan tuli vielä125-kuutioisten pyörien luokka.
  • Autojen sarjanimitykset vaihtelivat yhtenään, ja eri vuosina oli sarjoja mm. sarjavalmisteisille urheiluautoille, erikoisurheiluautoille, kilpa-autoille, erikoismatkailuautoille, vakioautoille jne.
  • Eläintarhanajojen järjestelyistä vastasivat Helsingin Moottorikerho ja Suomen Autoklubi. Sotien jälkeen nimellisenä järjestäjänä toimi Sotainvalidien Veljesliitto
  • Automobiilit kilpailivat Eläintarhassa ensi kertaa jo vuonna 1899, samassa sarjassa polkupyörien kanssa, jotka perivät kirkkaan voiton.
  • Suomen ensimmäinen autokilpailu (tosin epävirallinen) järjestettiin Viipurissa Papulanlahden jäällä vuonna 1910. Viralliset autokilpailut alkoivat Suomessa vuonna 1920.

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta

  • Fred Geitel – Jussi Juurikkala – Jyrki K. Talvitie: Kuolemankurvasta Moukaripörssiin, Eläintarhanajojen autokilpailut 1932-1963. Tietoteos, 1993.
  • Antero Raevuori - Antti O. Arponen - Matti Hannus: Urheilu 2000, osa 2. WSOY 1994.

Tulosta sivu Ylös

Julkaistu 08.09.2006

Hae Elävästä arkistosta

Yllätä itsesi

Elävän arkiston nettiradio

Elävä arkisto -visa

Elävä arkisto Facebookissa

Elävä arkisto Twitterissä