Elävä arkisto / Urheilu / Moottoriurheilu /
Eläintarhanajot
1932-1963
Eläintarhan kansainväliset moottoripyörä- ja autokilpailut olivat äitienpäivän suurtapahtuma vuosina 1932-1963.
Ajot lopetettiin vuonna 1963 radan vaarallisuuden vuoksi.
Eläintarhanajot alkoivat Helsingin Moottori Kerhon toukokuussa 1932 järjestämistä Suomen Suurajoista, joiden mallina olivat ulkomaiset Grand Prix –kilpailut. Idean isä oli kilpa-ajaja SPJ Keinänen.
Eläintarhanajot olivat Suomen tärkein vuotuinen moottoriurheilukilpailu. Enimmillään sitä seurasi yli 80 tuhatta henkeä. Loppuvaiheessa yleisömäärät alkoivat kuitenkin laskea.
Esittelytekstit: Jukka Lindfors
Katsele ja kuuntele
Viimeinen Eltsun ajo ennen talvisotaa
1 videoleike
Seitsemännessä Eläintarhanajossa oli mukana ulkomaisia kilpailijoita seitsemästä maasta. Moottoripyöräilijät pitivät Eläintarhassa isäntämaan kunniaa yllä.
Katsele ja kuuntele
10. Eläintarhan ajoissa ennätysyleisö
1 videoleike
"Hullukaan ei pääse selville siitä, kuka johtaa ja kuka voittaa", toteaa 10. Eläintarhanajon filmiselostaja. Suomalaisajajat ottivat vuonna 1948 silti neljä voittoa kuudesta.
Katsele ja kuuntele
F3-sarja toista kertaa Eläintarhassa
1 videoleike
12. Eläintarhanajon kohokohta oli 500-kuutioisten kääpiö- eli F3-autojen tiivistunnelmainen kilpailu. Curt Lincolnista tuli vuonna 1950 kääpiöautojen suomalaissankari.
Katsele ja kuuntele
Eläintarhan moottoripyöräsurma
1 videoleike
Vuonna 1953 ajettua 14. Eläintarhanajoa varjosti suomalaisen Carl-Olof Tötterströmin traaginen kuolema 500-kuutioisten moottoripyörien kilpailussa.
Katsele ja kuuntele
Ulkomaalaisjuhlaa Eltsussa 1954
1 videoleike
Jaguar päihitti Ferrarit sarjavalmisteisten urheiluautojen kilpailussa vuoden 1954 Eläintarhanajoissa. Ulkomaiset vieraat jylläsivät lähes kaikissa muissakin luokissa.
Katsele ja kuuntele
Curt Lincoln Eläintarhan suomalaisvoittaja
1 videoleike
Vuoden 1955 Eläintarhanajon ainut suomalaisvoittaja oli Curt Lincoln. Urheiluautoluokan ykkönen ajoi vuonna 1955 myös F-kolmosten kolmoseksi - ilman jarruja.
Katsele ja kuuntele
Brandonille taas Eläintarhan F3-voitto
1 videoleike
Eläintarhanajojen F3-kilvan voitti vuonna 1956 jo kolmatta kertaa peräkkäin britti Eric Brandon Cooperillaan. Pahin kilpailija Curt Lincoln putosi kärjestä ketjun katkettua.
Katsele ja kuuntele
Eläintarhan juhlakisat
1 videoleike
Sivuvaunulliset pyörät olivat vuoden 1958 ajoissa toista kertaa mukana. Luokasta löytyi Eläintarhan historian ainoa naispuolinen voittaja.
Katsele ja kuuntele
Ferbrachelle tuplavoitto Eltsussa
1 videoleike
Brittiläinen moottoripyöräilijä Peter Ferbrache ajoi Eläintarhan ajoissa toukokuussa 1959 ykköseksi sekä 350- että 500-kuutioisten luokissa.
Katsele ja kuuntele
Formula Juniorit toistamiseen Eläintarhassa
1 videoleike
Carl-Otto Bremeristä tuli vuoden 1961 Eläintarhanajojen yllätysvoittaja Formula Junior -luokassa. Vuonna 1960 ohjelmaan otetusta luokasta tuli yleisön suosikki.
Katsele ja kuuntele
Eläintarhan ajoissa kaksi uutta uhria
1 videoleike
Vuoden 1962 Eläintarhanajoissa ajajalta karannut moottoripyörä surmasi toimitusharjoittelijan. Toinen moottoripyöräilijä ajoi ulos menehtyen heti.
Katsele ja kuuntele
Eläintarhanajojen traaginen päätös
1 videoleike
Formula Junior –luokan lähdössä vuoden 1963 Eläintarhanajossa tapahtui Suomen kilpa-autoiluhistorian siihen asti pahin onnettomuus, kun kuljettaja kuoli startissa.
Katsele ja kuuntele
Eläintarhan ajot 60 vuotta
3 audioleikettä
Olli-Pekka Ihamäen ohjelmassa kuullaan Eläintarhan moottorikilpailujen välähdyksiä vuosien varrelta ja tutustutaan rataan Fred Geitelin johdolla.
Katsele ja kuuntele
Tietolaatikko
- Eläintarhan rata oli 2 kilometrin pituinen.
- Ajoissa kuoli runsaan kolmenkymmenen vuoden aikana kaikkiaan viisi henkeä: kolme moottoripyöräilijää, yksi kilpa-autoilija sekä yksi toimittaja-valokuvaaja.
- Moottoripyörät ajoivat A-, B- ja C-luokissa (alle 250, alle 350 ja alle 500 cm3), loppuvuosina mukaan tuli vielä125-kuutioisten pyörien luokka.
- Autojen sarjanimitykset vaihtelivat yhtenään, ja eri vuosina oli sarjoja mm. sarjavalmisteisille urheiluautoille, erikoisurheiluautoille, kilpa-autoille, erikoismatkailuautoille, vakioautoille jne.
- Eläintarhanajojen järjestelyistä vastasivat Helsingin Moottorikerho ja Suomen Autoklubi. Sotien jälkeen nimellisenä järjestäjänä toimi Sotainvalidien Veljesliitto
- Automobiilit kilpailivat Eläintarhassa ensi kertaa jo vuonna 1899, samassa sarjassa polkupyörien kanssa, jotka perivät kirkkaan voiton.
- Suomen ensimmäinen autokilpailu (tosin epävirallinen) järjestettiin Viipurissa Papulanlahden jäällä vuonna 1910. Viralliset autokilpailut alkoivat Suomessa vuonna 1920.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
- Fred Geitel – Jussi Juurikkala – Jyrki K. Talvitie: Kuolemankurvasta Moukaripörssiin, Eläintarhanajojen autokilpailut 1932-1963. Tietoteos, 1993.
- Antero Raevuori - Antti O. Arponen - Matti Hannus: Urheilu 2000, osa 2. WSOY 1994.
Julkaistu 08.09.2006