Elävä arkisto / Kulttuuri ja viihde / Kuva ja muoto /
Ars-näyttelyt ovat aikansa ikkuna nykytaiteeseen
1961-2006
Kansainvälistä nykytaidetta esitteleviä Ars-näyttelyitä on järjestetty Suomessa vuodesta 1961 lähtien. Näyttelyt ovat kohahduttaneet ja vaikuttaneet suomalaiseen taide-elämään.
Moderni taide hiipi Suomeen hitaasti, sillä itsenäistymisen jälkeen taiteessa korostettiin kansallisia piirteitä. Myöhemmin kylmän sodan aikaan oli pelkona, että Suomi jäisi kulttuurityhjiöön idän ja lännen väliin. Ars-näyttelyiden yhtenä alkusysäyksenä olikin halu saada Suomeen kansainvälisen nykytaiteen kohtauspaikka.
Ennen Ars-näyttelyitä ei suomalaisilla ollut mahdollisuutta tutustua yhtä laajasti kansainväliseen nykytaiteeseen. Näyttelyt ovatkin tuoneet uusia näkökulmia. Ensimmäisten Ars-näyttelyiden aikaan irvailtiin roiskemaalauksille ja kohistiin rohkeista aiheista ja esitystavoista. Arsit ovat laajentaneet taidekäsityksiä ja asenteita, mutta kohua on noussut myöhemmistäkin näyttelyistä.
Ars-näyttelyitä on ollut vuosina 1961, 1969, 1974, 1983, 1995, 2001, 2006 ja tuorein Afrikan nykytaidetta esittelevä Ars avautui huhtikuussa 2011.
Teksti: Elina Yli-Ojanperä
AVAINSANAT: Ars, Ars 01, Ars 06, Ars 11, Ars 61, Ars 69, Ars 74, Ars 85, Ars 93, dokumenttiohjelmat, kulttuuriohjelmat, kuvataiteet, moderni taide, nykytaide, taide, taidenäyttelyt, taiteilijat, uutisohjelmat
Katsele ja kuuntele
Ars 61 toi kansainvälisen nykytaiteen Suomeen
1 audio- ja 1 videoleike
Ensimmäisessä Ars-näyttelyssä vuonna 1961 esillä oli nykytaidetta Espanjasta, Italiasta, Ranskasta ja Suomesta.
Katsele ja kuuntele
Ars 69 kokosi ihmisen ja avasi ovet bordelliin
2 videoleikettä
Modernin taiteen näyttely Ars 69 esitteli minimalismin, pop-taiteen ja kineettisen taiteen teoksia. Ihminen oli esillä osiensa summana ja bordellissa työskenteli kolikkoautomaattiprostituoitu.
Katsele ja kuuntele
Ars 74 kuvasi todellisuutta maallikoille
3 videoleikettä
Ars 74:n teemana on realismi. Sen kuvista ei tarvitse miettiä, mitä ne esittävät, kiteytti Raportti-ohjelman toimittaja näyttelyn henkeä.
Katsele ja kuuntele
Ars 83:ssa taide näkyi, tuntui, soi ja raha haisi
9 videoleikettä
Ars 83 -näyttelyä hallitsivat käsitetaide, tilataide, arte povera ja minimalismi. Uusi videotaide nosti päätään ja myös lapsille oli oma osastonsa. Sponsorirahan näkyvyys oli monille karvas pala.
Katsele ja kuuntele
Ars 95:n tehosekoittimet kertovat kolkosta maailmasta
3 videoleikettä
1990-luvulla jylläsivät kovat arvot ja myös Ars 95:n teokset kertoivat ihmisen peloista maailman myllerryksessä. Yleisö ja lehdistö kohisivat verta, virtsaa ja spermaa jauhavista tehosekoittimista ja pissakukista.
Katsele ja kuuntele
Ars 01:ssä kulttuurit kohtasivat kolmannessa tilassa
5 videoleikettä
Nykytaiteen Ars 01 -näyttely oli kulttuurien pelikenttä. Teemana oli kulttuurien ja ihmisten kohtaaminen ja avautuvat näköalat kolmannessa tilassa.
Katsele ja kuuntele
Ars 06 täytti eläimet, lasipallot ja aivokypärät
4 videoleikettä
Seitsemännen Ars-näyttelyn teemana oli toden tuntu. Teokset liikkuivat hyvän ja pahan tuolla puolen purkaen vastakkainasetteluja. Ars 06:sta ei löytynyt skandaaleja, vaikka yleisö ja lehdistö niitä ensi alkuun hakemalla hakivat.
Katsele ja kuuntele
Ars 11 Afrikkaa arjen tasolta
7 videoleikettä
Kiasman Ars 11 -näyttely toi Helsinkiin afrikkalaista nykytaidetta noin kolmeltakymmeneltä eri taiteilijalta. Näyttelyn teemat olivat ajankohtaisia ja käsittelivät muun muassa identiteettiä, pakolaisuutta, ympäristöongelmia, urbaania elämää ja tietenkin afrikkalaisuutta.
Katsele ja kuuntele
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
- Heikki Kastemaa: Nykyaikojen kampanjat. ARS-näyttelyt ja niiden vastaanotto 1961-2006. ilm. 2009 sarjassa Kirjoituksia taiteesta 5, Valtion taidemuseo/Kuvataiteen keskusarkisto
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Elävä arkisto
YLEn www-sivustot
Internet
Julkaistu 23.03.2011