|

Torstai 21.9. klo 18.20
Ultra kevyet lentokoneet ovat tuoneet unelman lentämisestä lähes kenen tahansa ulottuville. Koneen voi itse rakentaa valmiista sarjasta kohtuullisen halvalla, eikä muukaan lentämiseen
liittyvä ole yhtä kallista kuin normaaleilla moottorikoneilla. Ultra kevyet koneet saavat käyttää normaalia 95 oktaanista bensiiniä, kun taas isommat koneet joutuvat käyttämään kaksi kertaa
kalliimpaa lentobensiiniä. Nykyaikaiset kevyt lentokoneet lähestyvät ominaisuuksiltaan ja suoritusarvoiltaan moottorikoneita. Vielä 1980-luvulla ultra keveiden koneiden esikuvina olivat
lentokoneiden historian alkupään lentävät laitteet, monimutkaiset veijeriviritelmät, nyt ne ovat yhtä sulavalinjaisia kuin modernit moottorikoneet. Yksi tiukka vaatimus on. Koneen lentopaino ei
saa ylittää 450 kiloa. Tähän lasketaan mukaan itse kone, miehistö ja kaikki varusteet eväistä varatankkiin. Kamera kiersi Joutsan kirkon kylän sekä Jääsjärven ja Päijänteen yllä yhtenä
kesän parhaista lentopäivistä, näkyvyyttä oli horisonttiin asti. Ensin Pekka Myyryläinen oli Petri Parhialan kyydissä ja kuvasi Pasi Kolehmaisen lentoa uudella koneellaan ja sen jälkeen
Pasin kyydissä Tikkakosken taivaalla.
Otus ulkoavaruudesta kävi asuntomessuilla: raportti vain tässä ohjelmassa.
Ratsastusvaellus Hailuodon ympäri jatkuu osa 3.

Yhdysvaltain kongressin tutkijalautakunnan raportista voi lukea, että Al-Qaida-verkosto soluttautui Irakiin vasta Yhdysvaltain hyökkäyksen jälkeen.
Siis sen jälkeen, kun sinne vyöryivät myös ne puuttuvat joukkotuhoaseet. Nythän niitä siellä riittää.”
|
|
 |
|