Courier New
-
Suhteestani omiin töihini
Minusta olisi kiinnostavaa lukea muidenkin kuin eläkeikää lähestyvien tekijöiden suhteesta heidän omiin töihinsä, joten näytän itse esimerkkiä.
-
Joulublogi
Jaan joulun kunniaksi itse itselleni suomilla valtuuksilla kuvitteellisia lahjoja kotimaiselle elokuva- ja televisiosarjatuotannolle.
-
Antakaa niille rakkautta
Millainen elokuva tulee, kun viisikymppinen käsikirjoittaja, joka ei käytä Facebookia, kirjoittaa elokuvan Facebookin kaksikymppisistä luojista? Nihkeä.
-
Napapiirin sankareiden synty
Perjantaina saa ensi-iltansa kolmas pitkä elokuvani Napapiirin sankarit. Se on komedia pitkäaikaistyöttömästä Jannesta, jonka avopuoliso uhkaa häipyä ellei Janne saa hankittua digiboksia aamuun mennessä.
-
Jännite
Jännite on tarinan peruselementti, josta ei koskaan puhuta liikaa. Jännitteen taju erottelee kirjoittajien kohdalla jyvät akanoista. Jännitteestä jauhetaan kaikissa käsikirjoitusoppaissa, mutta silti se näyttää olevan monella tekijällä hukassa. Näin käy välillä itsellenikin, sillä vetävän jännitteen rakentaminen ja sen ylläpitäminen ei ole helppoa.
-
Voiko käsikirjoittamista opettaa?
Monet ovat sitä mieltä, ettei kirjoittamista voi opettaa. Puhutaan kertojan lahjasta. Tarinankerronnan taidon kuvitellaan olevan jotakin kovin sisäsyntyistä. Kerron oman kokemukseni asiasta.
-
Kehitysmuistiot
Jaan pienen työtapoihini liittyvän vinkin. Kun jumiudun pahasti käsikirjoituksen kanssa, alan purkaa probleemaa kirjeeksi jollekin. Yleensä tämä joku on ohjaaja tai tuottaja, joskus myös rahoittaja. Kutsun näitä selitelmiä kehitysmuistioiksi.
-
Miksi nuorisolla on huono maku
Vaadin taannoisessa kirjoituksessani, että YLE:n pitäisi huomioida paremmin nuoria katsojia. Vanhemmille tekijöille nuorten huomioiminen voi olla kuitenkin vaikeaa, koska vanhemmiten alkaa vääjäämättä vaikuttaa siltä, että nuorilla on huono maku. Yritän analysoida mistä tämä johtuu.
-
Rakenne on viesti
Olen itse klassisen kolminäytöksisen rakenteen ystävä, mutta samaan aikaan sitä mieltä, ettei tarinalla kuulu olla rakennetta rakenteen itsensä vuoksi. Rakenne määrittyy tarinan väittämän mukaan. Kuulostaa abstraktilta, mutta yritän selittää mitä tarkoitan. Klassinen kolminäytöksinen rakenne syntyy siitä, että ykköskäänteessä ”sankari” päättää lähteä ”seikkailuun”. Kirjoitin sankarin ja seikkailun lainausmerkeissä, koska ne johtavat ajattelemaan hyvin klassista tarinaa. Sankari voi olla millainen hahmo tahansa ja seikkailu voi tarkoittaa esim. päätöstä mennä terapiaan kuten sarjassa Sopranos. Kyse voi olla siis hyvin vertauskuvallisesta matkasta.
-
YLE palvelemaan tasapuolisesti
Kun minua pyydettiin kirjoittamaan blogia tälle sivustolle, laitoin ehdoksi, että minua ei saa sensuroida. Lupasivat, etteivät sensuroi. Testataanpa pitääkö lupaus paikkaansa.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Pertti
Inspiraatio on petollinen rakastaja.
Uusimmat kommentit