yle.fi


Itsetarkoituksellinen omaperäisyys

Itsetarkoituksellinen omaperäisyys

9. maaliskuuta 2010 Kommentit: 7

Olen esittänyt näissä kirjoituksissa aika kärkeviä ajatuksia siitä mistä lähtökohdista elokuvia tai televisiosarjoja tulisi kirjoittaa. Se ei tarkoita, ettenkö arvostaisi monia aivan toisista lähtökohdista tehtyjä leffoja ja sarjoja. Esimerkiksi päivittäisdraamassa vaikuttavat aivan eri lainalaisuudet ja arvostan suuresti ihmisiä, jotka kykenevät pyörittämään sellaista konetta. Jos jotain olen lyhyen urani aikana oppinut, niin sen, että loistavaan lopputulokseen voi päästä hyvin monella eri tavalla. Monia näissä kirjoituksissa vaatimistani asioista en ole itsekään kyennyt toteuttamaan kirjoittamisessani. Nämä ovat enemmänkin periaatteita, joiden suuntaan yritän potkia omaa tekemistäni ja siinä sivussa ehkä muutamia muitakin suomalaisia elokuvien ja televisiosarjojen tekijöitä.

Sitten viikon aiheeseen. Kuuntelin The Creative Screenwriting lehden podcastin, jossa haastateltiin ikääntyneestä vapaapainijasta kertovan The Wrestler  elokuvan käsikirjoittajaa Robert D. Siegeliä. Nyt seuraa taas juonipaljastuksia. Siegel on luonut elokuvaansa koskettavan hahmon ja tutkinut kuvaamaansa maailmaa huolella, mutta haastattelussa huomioni kiinnittyi kohtaan, jossa Siegeliltä kysyttiin missä vaiheessa prosessia hän päätti, että elokuvan lopuksi päähenkilö uhraa itsensä vapaapainille - jatkaa painimista, vaikka se tulee maksamaan hänen henkensä. Siegel vastasi, että jos elokuva olisi loppunut niin, että rakkaus pelastaa lopulta päähenkilön tuholta, se olisi ollut paska ja kliseinen Hollywood–loppu, joka ei olisi mennyt edes läpi ohjaaja Darren Aronofskylle.

Elokuva loppuu siis kuten se loppuu etupäässä siksi, että se ei loppuisi kuten monet muut Hollywood-elokuvat loppuvat. Kyse ei ole siitä, että tekijöiden mielestä maailma makaisi kuten se elokuvassa makaa, saati siitä, että loppu olisi minkäänlainen väittämä siitä miten asioiden pitäisi ratketa tai edes traaginen opetus siitä kuinka saattaa käydä, jos toimii elämässään kuten päähenkilö on toiminut. The Wrestlerissä asiat menevät kuten ne menevät ennen kaikkea siksi, että ne eivät menisi siten kuten elokuvissa yleensä.

En tiedä onko syyllinen The Wrestlerin tapauksessa enemmän ensikertalainen käsikirjoittaja vai kokenut, mutta rankisteluun taipuvainen ohjaaja, joka on asemansa avulla jyrännyt kirjoittajaa. Oli miten oli, tekijät tuntuvat hukkaavan upeasti alkavan elokuvan ajatuksen.

Toisaalta ymmärrän pyrkimyksen välttää kliseistä Hollywood-loppua, mutta samaan aikaan siinä on mielestäni jotain surullista. Ainakin, jos se on täysin itsetarkoituksellista ja päälle liimattua. Valitettavasti moista toimintaa näkee enenevässä määrin elokuvissa ja monesti sitä pidetään jotenkin taiteellisena.

Edellisessä blogi-kirjoituksessani  kirjoitin katsomastani neljän tunnin koosteesta suomalaisia elokuvatrailereita viimeisen 40 vuoden ajalta ja näistä trailereista välittyvistä tendensseistä suomalaisessa elokuvassa. Yksi havaintoni oli, että viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suomalaiset elokuvat ovat muuttuneet jotenkin itsetarkoituksellisemmiksi. Elokuvat ovat alkaneet olla enemmän suhteessa aiempiin elokuviin kuin suomalaiseen todellisuuteen tai edes tekijöiden kokemukseen siitä. On haluttu tehdä jotain erilaista, erottuvaa, ennennäkemätöntä, eri tavalla kuin ennen. Tai ainakin kopioitu sitä mikä maailmalla on ollut uutta. Tämä tavoite on joissain tapauksissa jyrännyt sisältöä ja viestiä - aivan kuten The Wrestlerissä.

En sano, etteikö omaperäisyyten pyrkiminen olisi osittain ihan relevanttia. Kysymys on jossain määrin siitä kenen suosiota tavoittelee. Tässä suhteessa tekijät jakautuvat karkeasti kahteen kastiin. Toiset tekevät elokuvia kansalle, toiset elokuvan ammattilaisille.

Kansalle elokuvia tekevien tekijöiden ei tarvitse olla erityisen omaperäisiä. Elokuvien ei tarvitse tai ne eivät saakaan olla hirveän yllättäviä. Pitää tarjota sitä mitä tilataan - toki kiinnostavassa ja yllättävässä muodossa. Kohderyhmä ei kuluta elokuvia ainakaan työkseen. He eivät ole ehtineet täysin tympääntyä elokuvien kliseisiin. He eivät ole kiinnostuneita elokuvasta taidemuotona vaan enemmänkin tarinasta tai Brad Pittin pakaroista. Kansalle tehtyjen elokuvien tarinat ovat tyypillisesti enemmän tai vähemmän moderneja variaatioita niistä muutamasta arkkitarinasta, joita ihmiskunta on kertonut ammoisista ajoista lähtien. Kyse on siis enemmänkin perinteen jatkamisesta ja jalostamisesta kuin pyrkimyksestä keksiä pyörä uudelleen. Kansa sulattaa myös sellaiset kriitikoiden halveksimat lajityypit kuten komedian ja romantiikan.

Kahtiajakoni toinen osapuoli taas tekee elokuvia elokuvan ammattilaisille eli kriitikoille, festivaaleille ja palkintoraadeille. Heidän kohderyhmänsä on nähnyt elokuvia niin paljon että vituttaa. Jokainen tuulahdus jotain uutta on tälle kuvavirran pinnan alle painuneelle kohderyhmälle haukkaus happea. Tämä kohderyhmä on nähnyt niin paljon elokuvia, että kliseet ärsyttävät heitä helposti. He vaativat laatua ja tunnistavat laadun nähdessään sellaista. Elokuvien pitää tehdä heihin vaikutus. Tämä vaikutus voidaan tehdä hyvin synkillä tai brutaaleillakin elokuvilla, koska kohderyhmän on pakko katsoa elokuvat. He eivät voi valita katsottavakseen vain niitä elokuvia, jotka kulloinkin sattuvat huvittamaan heitä - kuten tavallinen kansa voi tehdä.

Tämä erottelu on sikäli keinotekoinen, että todellisuudessa kohderyhmät risteävät huomattavasti. Iso osa ns. tavallisesta kansasta on nähnyt järjettömän määrän elokuvia ja toivoo tulevansa edes joskus yllätetyiksi. Vastaavasti moni elokuvia ammatikseen kuluttava arvostaa kovasti sellaisia asioita kuten klassinen tarina, yleinen viihteellisyys tai vaikkapa räkänaurut. Useimmat tuntemistani elokuvantekijöistä tiedostavat tämän jaon kuitenkin selvästi. Monelle se on jopa dilemma – kumpaa kohderyhmää yrittäisi miellyttää. Ensiksi mainitsemani kohderyhmä saattaa tarkoittaa isompia katsojalukuja, jälkimmäinen parempia kritiikkejä, festivaalipalkintoja ja kansainvälistä menestystä.

Molemman tyyppistä elokuvaa täytyy tehdä. Joskus harvoin käy niinkin, että elokuva onnistuu ainakin jossain määrin miellyttämään sekä ammattilaisia että suurta yleisöä.  

Itse katson kuuluvani kirjoittajana enemmän ikivanhan kerrontaperinteen jatkajiin ja jalostajiin kuin sen uudistajiin. Tässä mielessä minun kohderyhmäni on enemmän kansa kuin elokuvan ammattilaiset. Toisaalta käsikirjoitusteni lukijat, he joihin pyrin ennen kaikkea tekemään vaikutuksen, ovat ensisijaisesti ne ihmiset, joiden kanssa olen elokuvaa tekemässä. Heiltä saan suurimman osan palautteestani. Tässä mielessä kohderyhmäni on ammattilaiset. Olen itsekin ammattilainen ja katson koko ajan paljon elokuvia.

En kuitenkaan mieti kohderyhmää kovin aktiivisesti, koska en usko, että sen suhteen voi hirveästi fuulata. Ei auta tehdä ohi omasta elokuvamausta. Jos jokin ei tunnu itsestä kiinnostavalta, on puhtaasti arvauksen varassa, onko se kenenkään muunkaan mielestä kiinnostavaa. Yleensä se ei ole. Siksi yritän kirjoittaa vain sellaisia elokuvia, jotka haluaisin itse nähdä. Se ei tarkoita, että kirjoittaisin vain itselleni. Jos joku väittää tekevänsä elokuvia vain itselleen, suosittelen taidemuodon vaihtamista runouteen.

En tarkoita, etteikö voisi tehdä vilpittömästi elokuvia itsestä poikkeavalle kohderyhmälle kuten vaikkapa lapsille tai teineille. Silloin on löydettävä oma sisäinen lapsensa tai teininsä – saatava kiinni siitä, että juuri tämän elokuvan minä olisin halunnut itse aikoinani nähdä.

Olipa oma elokuvamaku ja tekeminen sitten lähempänä art housea tai mainstreamia, toivoisin, että tekijät olisivat useammin rehellisiä omalla havainnolleen maailmasta - miettisivät tarkemmin mitä he haluavat maailmasta elokuvallaan väittää. Tahtoisin osata omassa kirjoittamisessani välttää The Wrestlerin lopun kaltaista itsetarkoituksellista omaperäisyyttä, tyyliä ennen tarkoitusta, erottautumista ilman ajatusta. Vastaavasti yritän välttää kaavan toteuttamista ilman ajatusta. En yritä välttää kaavoja, vaan sitä, että tarinani toteuttavat jotakin kaavaa kaavan itsensä takia.    

Kaikki kommentointi ja keskustelu näistä kirjoituksista on muuten erittäin tervetullutta, mutta mieluummin tänne Kohtaus-sivustolle kuin Facebook-sivuilleni, jotta kaikki voivat osallistua.

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Teemu Salohalme 09.03.2010, 17:27

Koska en ole The Wrestleriä nähnyt, pitää kysymän, että minkä ajatuksen he loppuratkaisullaan hukkaavat? Mikä on se teesi ja millä tavoin ratkaisu sinun mielestäsi sotii leffan alkupäätä vastaan? Eikö ratkaisu ole looginen henkilön lähtökohdasta katsottuna?

Sikäli kyllä ihan samaa mieltä, että turha raflaaminen on juuri turhaa raflaamista ja itsetarkoituksellisessa katsokaa-nyt-miten-rohkeita-olemme -ajattelussa ärsyttävää. Mutta sitten se menee, jos se sopii elokuvan sanomaan/teemaan ja henkilön psykologiaan.

Pekko Pesonen 09.03.2010, 17:58

On ehkä väärin sanottu, että The Wrestlerissä hukattaisiin joku väittämä, jota on lähdetty rakentamaan, koska mitään erityistä väittämää ei nähdäkseni ole ollutkaan. Siegel sanoo haastattelussa, että ei ole kiinnostunut juonesta vaan hahmosta ja näyttämöstä. Fokus on siis varmaankin ollut tehdä elokuva siitä miten kovaa ikääntyneen vapaapainijan elämä voi olla. Harmi vaan, etteivät tekijät kyenneet laajentamaan elokuvaa loppuratkaisulla laajemmaksi kommentiksi vaikkapa siitä miten kapitalistinen systeemi puristaa työntekijänsä tyhjiin ja jättää lopulta oman onnensa nojaan. Tai jotain. Nyt mitään isompaa ajatusta ei ole. On vain ontto työnsankarikuolema.

Lopusta huolimatta kyseessä on aika hyvä ja laadukas elokuva, joka kannattaa katsoa.

Teemu Salohalme 10.03.2010, 08:51

Hankala keskustella elokuvasta, jota ei ole nähnyt, mutta eipähän sellainen pieni puute ketään humanistia tai kriitikkoa ole ennenkään estänyt.

Nyt minua kiinnostaa kysymys siitä, mistä tarve teesiin - tai kuten se sanotte, väittämään - tulee? Ei siinä mitään pahaa ole, minustakin taiteella olisi varaa olla selvästi yhteiskunnallisempaa ja kantaaottavampaa (ilman tarpeetonta julistamista) kuin mitä se nykyään on, mutta toisaalta myös epäilyttää, että teesi helposti hävittää tekstistä henkilöhahmon psykologisen pohjan, jolloin siitä tulee jonkinlainen julistus, jossa henkilöhahmon funktio on toimia enemmän sanoman välineenä kuin kokevana, samaistuttavana hahmona. Silloin asiasta tulee teoksen tärkein osa ja henkilö jää sekundääriksi.

Kuten sanottu, se on ihan ok tiettyyn rajaan asti, mutta jos kaikki draama alkaa olla tällaista - kuten välillä suomalaista näytelmäkirjallisuutta lukiessa jo vähän tuntuu -, se auttamatta yksipuolistuu ja ne, he, meistä, jotka ovat kiinnostuneita ihmisten motiiveista, ihmisen tilasta ja siitä, miten toiset ihmiset hahmottavat itsensä ja toisen ihmisen, jäävät auttamatta ilman tämanlaatuista pohdintaa.

Eikö The Wrestlerin teesi voi olla jossain muualla kuin missä katsoessasi oletit sen olevan, riippumatta siitä, mitä herra Siegel tarinansommittelutavoistaan paljastaa? Jossain lähempänä päähenkilöä? Kai minun on kohta katsottava se leffa, jos meinaan tästä ihan vakavissani keskustella.

Pekko Pesonen 10.03.2010, 15:03

Itselleni pelkkä kiinnostava roolihahmo ei ihan loppuun saakka riitä tekemään elokuvasta hyvää. Toisaalta teemaa julistavat tai sen narreina pyörivät roolihahmot ovat ärsyttäviä. Hyvissä elokuvissa väittämä, roolihahmo sekä näyttämö ovat synkronissa.

Wrestler on sikäli huono huono esimerkki, että se ei suinkaan ole huono elokuva, mutta sen loppu on jotenkin epäsynkassa muun elokuvan kanssa. Loppu on mielestäni melodramaattinen.

Joku viisas sanoi, että ensimmäisessä näytöksessä kirjoittaja paljastaa ideansa, toisessa ammattitaitonsa ja kolmannessa moraalinsa. Kysymys on siitä, että onko kirjoittajalla tätä moraalia vai ei ja onko se relevantti.

Tarinan moraali taas on eri asia kuin moralistisuus. Väittämän ei tarvitse olla mikään opetus. Se voi olla enemmänkin oleellinen havainto maailmasta.

Minna Mirha 10.03.2010, 18:24

Miellyttäminen on epämiellyttävää. Rakastan elokuvia, jotka eivät anna vastauksia vaan herättävät kysymyksiä, jotka silittävät vastakarvaan ennemmin kuin ovat myötäsukaisia. Ja kyllä, tietoisena siitä, että se on (Suomessa) aivan turhan artsufartsua ja diippiä shittiä, olenkin vaihtanut oman kirjoittamisen lajini proosaan ynnä muuhun vastaavaan, jotta voin kirjoittaa juuri täsmälleen niin kuin oma sydämeni ja itse tarina vaativat.

marukka 14.03.2010, 22:19

Koska suuri yleisö on tuntematon ja liian laaja käsite, on sille vaikea kirjoittaa. Uskon, että joko tietoisesti tai tiedostamattaan ajattelee kollegoitaan, kun tuottaa tekstiä. On pelottavaa, jos kollegat pitävät tekstiä tyhmänä ja vastaavasti toivoo heidän sanovan, että olen tehnyt hienon tekstin. Minä en nyt siis puhu leffakäsikirjoituksista vaan oman alani artikkeleista. Lieneeköhän tällä mitään yhteistä käsikirjoitusten kanssa.

Teemu Salohalme 15.03.2010, 07:52

Ottaen huomioon, miten homogeenistä kirjoitustapa ja -tyyli on teatterissa, leffoissa ja televisiossa, sanoisin, että on paljonkin tekemistä.

Katsoin itse asiassa eilen uteliaisuuttani ja kauhean hypetyksen seurauksena Helpon elämän toista tuotantokautta maikkarilta. Siinä näkyi taas se, mikä minua häiritsee suomalaisessa draamassa: epärealistisuus. Ihmiset eivät käyttäydy loogisesti, eivät sano loogisia asioita, vaan sanovat sen, mikä vie kohtausta eteenpäin eli toimivat käytännössä siis juonen ehdoilla, eivät henkilölähtöisesti. Minusta se on laiskaa kirjoittamista ja laiskuutta on vaikea antaa anteeksi.

Lisäksi dialogi oli muutenkin huonoa, puista, kuivaa ja varsinkin yllätyksetöntä, ei mitään nasevaa tai kiinnostavaa. Muutenkin sarjan äiti-tytär -sivujuoni muistutti liian paljon Salattuja elämiä, en ymmärtänyt mokoman sivujuonen merkitystä. En ymmärtänyt sitäkään, miksi perheen poika halusi asunnon niin kovasti, että sen piti yrittää varastaa rahaa vuokratakuuseen - miksei vuokrata jotain toista asuntoa? Varkaaksi muuttumiseen tarvitaan kuitenkin vähän monimutkaisempi psykologia, mutta se olisi jo sitten sitä realismia ja sehän ei käy. Omituista epäloogisuutta tai sitten minulta on jäänyt ykköskautta katsomattomana jotain ymmärtämättä.

Samoiten piiiiitkät istunnot oikeussalissa olivat jumalattoman tylsiä: siinäkö oli paras jännite, mitä käsikirjoittajat keksivät? Paikallaan istuvia, staattisesti esiintyviä ja valehtelevia ihmisiä? Ja sitten syyttäjä heiluttelee käsiään, vääntelee naamaansa tuskastuneena kuten varmaan kaikki syyttäjät oikeusistunnoissa käyttäytyvät?

Tämänkin pohjalta olen Minnan kanssa täysin samaa mieltä tuosta artsufartsusta: jos haluaa kirjoittaa älykästä, yllättävää ja purevaa tekstiä, kannattaa kirjoittaa kirja.

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Uteliaisuus on luovuuden polttoainetta.