yle.fi


Draaman hätätila

Draaman hätätila

5. huhtikuuta 2011 Kommentit: 7

Maanantaina 28.3 Suomen Elokuvaohjaajaliitto Selo Ry ja Suomen Radio- ja televisiotoimittajien liitto RTTL kutsuivat tekijöitä, Ylen väkeä sekä toimittajia ja poliitikoita keskustelemaan ja kuuntelemaan kotimaisen lasten- ja nuorten draaman tilasta ja tilanteesta. Paikalla oli n. 70 henkilöä.

Alunperin tilaisuus lähti Selon puolelta siitä, että jotain on tekijöiden tässä vaikeassa tilanteessa sanottava, jotain on tehtävä ettei laadukas suomalainen fiktio kuihdu kaikessa hiljaisuudessa lähes olemattomiin. Yle tarjoaa jo nyt ja ilmeisesti tulevaisuudessa entistä enemmän katsojilleen pitkiä sarjoja ja karsii samalla draaman resurssinsa puoleen. Eikä tiettävästi kaupallisillakaan kanavilla olla kalliin kotimaisen draaman tai fiktion investointeja lisäämässä.

Vaikka Ylen katsojia ja tekijöitäkin tyynnytellään sanomalla, että kyse on siirtymäjaksosta ja ulkopuolisten ostojen tasapainottamisesta kunnes Ylen kokonaisrahoitus on vakaalla pohjalla, niin tulevina vuosina se tulee kyllä katsojille näkymään tarjonnan heikkenemisenä ja yksipuolistumisena sekä todennäköisesti uusintojen lisääntymisenä. Kaikista kanavauudistuksista huolimatta.

Oma huoleni on taas se, että harvemmin niitä resursseja enää lisätään tai harvemmin niitä enää takaisin saadaan kun ne kerran on leikattu, strategiat hiottu ja draama lokeroitu. Ja itse asiassahan tämä on jo tapahtunut, sen osoittaa hyvin lasten- ja nuorten draaman nykyinen tila.

Tilaisuudessa pidettiin valmisteltuja puheenvuoroja ja lopuksi käytiin yleistä keskustelua esille tulleista asioista. Selon puolesta tilaisuuden avasi puheenjohtaja ohjaaja Saara Cantell joka perusteli osuvasti miksi ja mihin lapset draamaa ja fiktiivisiä tarinoita televisiossa tarvitsevat. Ohjaaja Hanna Bergholm piti katsauksen Ylen (hupeneviin) lastendraamatuotantoihin eri vuosikymmeninä ja esitti oman tulevaisuuden visionsa. Ohjaaja Mari Rantasila puhui maailmankuvan ja kotimaisuuden merkityksestä lastentarinoissa ja ohjaaja Matti Ijäs toi esille yleisemmin näkökulmia julkisen palvelun tehtävistä kotimaisen draaman saralla. Ylen lapset ja nuoret päällikkö Teija Rantala vastasi omasta puolestaan osastonsa nykytilanteesta ja kertoi tulevaisuuden suunnitelmia. Näistä suunnitelmista todettakoon vain, että tulevaisuus näyttää aika laihalta.

Tilaisuuden otsikointi - Kansallinen hätätila: lasten- ja nuortendraama vaarassa? - oli tarkoituksella provosoiva, mutta tarkoitettu myös kysymykseksi. Sekä kyllä, tekijöiden hätähuudoksi. Mutta ei hätähuudoksi vain oman työnsä puolesta, vaan myös niiden lasten ja nuorten puolesta joille on tarjolla harmittavan vähän kotimaista laatudraamaa.

Kun puhutaan draamasta niin siihen liittyy aina ristiriitaisuuksia, koska kullakin meistä on oma käsityksemme siitä, mikä on laadukasta ja hyvää ja mielenkiintoista ja ajateltua fiktiota. Onhan se tavallaan makuasia. Tai mitä se draama itse kullekin meistä ylipäätään merkitsee? Toisille riittää pitkä sarja, toiset taas vaativat lyhyempiä kokonaisuuksia, televisioelokuvia ja minisarjoja. Aika erilaisista fiktiivisistä kerrontatavoista on siis kysymys.

Mm. Mari Rantasila toi osuvasti esille, että Ylen arvoihin kuuluu nimenomaan monipuolisuus. Pitkistä, vuosia jatkuvista draamoista ei voi välittyä selkeää yhtenäistä maailmankuvaa, yhtä mietittyä kokonaisuutta, johtuen siitä, ettei se ole suuresta tekijäjoukosta johtuen kenenkään tekijän näköinen eikä näin edusta kenenkään ihmisen näkemystä maailmasta. Sarjassa ei voida koskaan käsitellä asioita samalla tavalla kuin yhdessä elokuvassa. Matti Ijäs totesi hyvin, että kaikki tarinat ja aiheet eivät yksinkertaisesti taivu sarjoiksi. Entä onko lasten – ja nuorten draamassa aina pääosassa lapsia? Ovatko Tonttu Toljanterin seikkailut draamaa? Vastaako TV2: n Uusi päivä lasten ja nuorten kaikkiin draaman tarpeisiin? Kaikki ovat hyviä ja tärkeitä kysymyksiä eikä niitä tulisi ohittaa toteamalla yksioikoisesti, että eihän hätätilaa draaman suhteen ole.

Me tekijät asetuimmekin yksipuolistamista vastaan, puhumaan teosmaisemman draaman puolesta ja tukemaan kestävämpien arvojen taidetta emmekä kritisoimaan mitä Ylessä ei lasten - ja nuorten eteen tehdä. Vaikka tilaisuus keskittyi lasten- ja nuorten draamaan, joka on viime vuosikymmeninä selvästi yksipuolistunut, sarjoittunut ja myös vähentynyt huomattavasti, heijastui samalla koko ajan kuva myös draaman kokonaistilanteesta. Sille on käynyt aivan samoin.

Me tekijät välillä viittasimmekin draamaan paljon yleisemmin. Se varmasti hämärsi mm. Teija Rantalan käsitystä vaatimuksistamme, hädästämme ja huolestamme, kun hän joutui puolustautumaan sanomalla, että kyllä Ylessä lasten ja nuorten draamaa vielä tehdään. Toki varmasti, mutta voisihan sitä olla enemmänkin ja voisihan sitä tehdä vielä varmemmalla ja laadukkaammalla pohjalla. Lapsillekin tulisi tarjota niitä taide-elämyksiä. Kun kukaan ei voi kiistää sitä tosiasiaa, että tarkasti ajateltu, hyvin käsikirjoitettu ja laadukkaasti toteutettu draama on kaiken kaikkiaan vähenemässä.

Taustatietona voin kertoa vielä sen, että kun työryhmä Selossa pohti miten tätä asiaa tulisi lähestyä tai miten siitä tulisi puhua, niin olimme yksimielisiä siitä, että haluamme ajatella eteenpäin emmekä taaksepäin, visioida tulevaa emmekä valittaa menneestä. Tekijät haluavat olla Ylen puolella, puolustaa talon osaamista ja olla osa sen menestystarinaa. Me tekijät haluamme pystyä tarjoamaan nuorille ja aikuisillekin katsojille niitä kestäviä klassikoita joita katsotaan vielä vuosikymmenien päästä. Me haluamme kunnon avointa keskustelua monipuolisuudesta, sisällöistä, aiheista ja muodoista.

Kiinnostuneille käydyn keskustelun pöytäkirjan saa kokonaisuudessaan Selolta.

Lisää näihin:
6
tykkää tästä

Kommentit

yle piraattina ? 07.04.2011, 09:26

kun tarjoat ylelle käsikirjoitusta , saat meiliä , jossa todetaan , että

# tekstisi analysoidaan - hyväksytkö sen ? jos hyväksyt , älä vastaa tähän meiliin #

meidän ryhmälle tää ei tällaisenaan sopinut ja vastattiin että

# sopii jos kerrotte kuka analysoi ja mihin tarkoitukseen #

vastausta on odotettu nyt vuosi .

olisiko mahdollista saada vastaus tänne - kiinnostaa varmaan
muitakin tekijöitä ?

Saara 08.04.2011, 11:08

Minä en tiedä tuosta mitään, olen ulkopuolinen bloggaaja, mutta välitän kysymyksesi eteenpäin. S.

Kohtaus, Pertti 08.04.2011, 17:39

Hei "yle piraattina?",
emme tunnista tekstiä, johon viittaat. Otatko yhteyttä Kohtaukseen sähköpostitse, niin selvitämme mistä on kyse. Lupaan vastauksen alle vuodessa :)

Ystävällisin terveisin,
Pertti

hei Pertti 10.04.2011, 11:14

tää meili tuli käsikirjoitusprojektin jälkeen - siis tään jossa tehtiin onlinena stooreja viime keväänä - ja poistin sen tapani mukaan - meilin oli allekirjoittanut ihan nimellä ihminen , jonka tiedot meni poiston mukana . jäi vaivaamaan kun en saanut vastausta ja jos siellä kohtauksessakaan ei tiedetä asiasta niin on ompa kumma . en oikein osaa ajatella kuinka juttu selviäisi - mietin sitä että kun se tuli ylen tunnareilla niin voisiko sen teiltä jäljittää ?

mikähän olisi osoite johon laittaisin sähköpostiosoitteeni niin voisitte ehkä saada sen meilin vielä sieltä kautta näkymään ?

oli se niin outo juttu .

Kohtaus, Pertti 11.04.2011, 08:24

Hei taas, olet siis ollut yksi niistä kirjoittajista joka ilmoittautui käsiskurssille, mutta ei tullut valituksi. Kurssihakemuksia teknisesti käsitellyt henkilö ei enää ole Ylellä töissä. Laita yhteystietosi osoitteeseen kohtaus.toimitus@yle.fi niin selvitystyö jatkuu. Mikä tilanteesi on nyt, haluatko tarjota tekstiä ohjelmaksi?

Pertti

Hei Pertti ! 11.04.2011, 12:17

laitoinkin sinulle jo meiliä . ohjelmaehdotus lähti siinä samalla - päivitetty teksti edellisestä : )

en hakenut käsiskurssiin kun olin jo lähettänyt teille pari juttua .

oon sinnikäs - maailma muuttuu , tekstit elävät ja draamaa
pukkaa ...

re : outo meili 13.04.2011, 12:17

"valitettavasti emme enää pysty jäljittämään ko. viestiä. Mikäli kyse on
Käsikirjoitus.Nyt. -kurssille hakemisen yhteydessä lähettämästänne
materiaalista, vastausviestimme yhteydessä on ilmoitettu, että hakemuksen
tehtävät analysoidaan Yle Draamassa, jotta voimme valita kurssille
sopivimmat hakijat. Lisäksi kerrottiin, että tehtävämateriaali on myös Ylen
muiden toimitusten luettavissa. Mikäli hakija on vastannut, että ei suostu
kyseiseen menettelyyn, hänen materiaalinsa osalta tätä tahtoa on
noudatettu.

Kohtauksen kautta meille lähetettävät ohjelmaideat taas lukee Yle Draaman
edustaja, joka tekee päätöksen ehdotuksen jatkokehittelystä tai
palauttamisesta kirjoittajalle. Palautetut ideat arkistoidaan Kohtauksen
toimituksen sähköiseen arkistoon, eikä niitä lähetä muille Ylen
toimituksille.

Toivottavasti tämä selvitti menettelytapamme."

Kiitos vastauksesta !

Kehotankin ihmisiä keskustelemaan
ideoistaan mesessä tai pöydän yli - on
kovasti riskaabelia lähettää valmiita tekstejä / synopsiksia kenellekkään .

Ideoilla kun ei ole tekijänoikeutta !

Add comment

Muistathan, että olet vastuussa siitä, mitä kirjoitat. IP-osoitteesi tallennetaan.

11 plus 9 =
Ratkaise yllä oleva laskutehtävä ja kirjoita vastauksesi (esim. kysymykseen 1+1 kirjoita 2).
Laskutehtävän tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

test

  • Ohjaajan setissä

    Saara Saarela on valmistunut elokuvaopinnoista Pariisista (1996) sekä Taideteollisesta Korkeakoulusta ohjaajaksi (2008). Ollut ammatissa nyt noin kymmenen vuotta ja ohjannut mm. elokuvat ”Hengittämättä ja Nauramatta” ja viime vuonna ensi-iltansa saaneen ”Väärät Juuret”. Hän on ohjannut myös useita televisiosarjoja, mm. ”Juurikasvua” sekä palkittuja lyhytelokuvia. Ja juuri saanut valmiiksi ensimmäisen ranskalaisen elokuvansa.

Uusimmat kommentit

Pertti

Jos minun pitää valita kahdesta pahasta, valitsen aina isomman.