yle.fi


Ajojahti - treatment 1. versio

Ajojahti - treatment 1. versio

18. maaliskuuta 2010 Kommentit: 1

Tarina kertoo opettajana työskentelevästä 35-vuotiaasta Marista, jonka elämä mullistuu yllättäen aiheettoman pedofiliaepäilyn vuoksi: Maria syytetään 15-vuotiaan oppilaansa Pasin koskettelusta. Alkaa mediakoneiston, rikostoimittaja Ilkka Pohjanheimon ja Pasin vanhempien organisoima ajojahti, jossa totuuden perään ei kysellä. Todistaakseen syyttömyytensä Marin täytyy löytää todisteet ennen kuin juttu etenee oikeuteen asti. Saako hän uransa ja vapautensa takaisin? Miten käy Marin parisuhteen? Entä kuinka objektiivisena onnistuu pysymään jutun kimpussa toimittaja Pohjanheimo, jonka nuoruudessa itse koettu koulukiusausepisodi piinaa häntä edelleen? 

Tarina saa alkunsa koulun terveystiedon tunnilta, jossa päähenkilö Mari pitää tuntia 9. luokkalaisille oppilailleen aiheesta seksivalistus, mikä luonnollisesti herättää hilpeyttä osassa luokan pojista. Mari kyselee läksyjä, ja katsoja saa tietää Pasista, jonka vanhemmat asuvat avioeroprosessin vuoksi erillään. Tämä käy ilmi dialogista, kun Pasi vetoaa siihen, etteivät läksyt ole tehty kirjojen jäätyä toisen vanhemman kotiin.

Mari joutuu poistamaan luokasta häirikköoppilaan, joka järjestää kohtauksen ja uhoaa opettajalle tämän vastuusta. Oppilaan mukaan opettaja ei saa käydä kiinni oppilaaseen, sillä se on laitonta ja opettaja joutuu siitä oikeuteen. Mari onnistuu poistamaan oppilaan ilman voimakeinoja, mutta luokassa istunut nuorimies Pasi huomaa tilanteessa opettajan haavoittuvaisuuden.

Mari tavoittaa Pasin katseen tunnin loppuessa, mutta jatkaa opettajana tavaroiden kokoamista eikä kiinnitä Pasiin enää huomiota. Pasi lähtee luokasta ja näkee koulun pihalla tupakkapaikalla jengin, johon kuuluu koulun oppilaita. Heistä yksi on luokasta äsken poistettu häirikkö. Pojat juttelevat keskenään tunnilla tapahtuneesta ja uhoavat, jolloin Pasi joukkoon päästäkseen ehdottaa pientä jäynää. Hän hakee jengin hyväksyntää ja osoittaakseen kuuluvansa porukkaan saa idean opettajan kiusaamisesta. Jengi innostuu ja alkaa miettiä tekotapaa. Pasi lupaa lavastaa Marin syylliseksi.

Seuraavana päivänä lavastusoperaation toteutus alkaa, kun jengi kokoontuu ottamaan kännykkäkameralla kuvia koulun suihkutiloissa peseytyvistä koululaisista. Kun muu jengi vartioi pukuhuoneiden ja Marin työhuoneen viereisillä käytävillä, Pasi käy salaa tallentamassa kuvat Marin työkoneeseen.

Pasi menee koulupäivän jälkeen kotiin, jossa paikalla ovat Pasin vanhemmat. He riitelevät Pasin huoltajuudesta ja syyttävät toisiaan ongelmista. Ennen kuin Pasi huomaa, hän on päästänyt huuliltaan valheen, saadakseen vanhempiensa riidan loppumaan. Pasi ajattelee, että vanhempien yhteinen huoli pojastaan auttaisi heitä taas lähentymään eivätkä he enää muistaisi riidellä ajaessaan poikansa asiaa. Hän näyttää onnistuneen ainakin hetkeksi, sillä Pasin isä ottaa saman tien yhteyttä kouluun ja vaatii tavata koulun rehtorin. Samalla hän soittaa myös tutun iltapäivälehden päätoimittajalle, joka lupaa tarttua juttuun pedofiiliopettajasta. Päätoimittaja keskustelee jutusta rikostoimittajana työskentelevän Ilkka Pohjanheimon kanssa, joka haluaa jutun itselleen.

Pasi menee vanhempien kanssa kouluun seuraavana päivänä tapaamaan koulun rehtoria, jonka luokse kutsuttu Mari on jo kuullut syytöksen. Pasi tapaa Marin, joka kysyy pojalta, miksi tämä valehtelee. Pasi ei vastaa, mutta Pasin vanhemmat syyttävät Maria kaikesta ja vaativat tämän eroa. He lupaavat ottaa yhteyttä myös poliisiin, koska ovat nyt vakuuttuneet Marin syyllisyydestä, vaikka tällä hetkellä kyse on vasta Pasin sanasta Marin sanaa vastaan. Kun Mari ei suostu ajojahdin uhriksi, rehtori toteaa sovittelevasti, että on parempi, jos Mari jää sairauslomalle tutkinnan ajaksi. Rehtorin mukaan on koulunkin edun mukaista, että asia saadaan mahdollisimman pian päätökseen ja asia selvitettyä. 

Marin parisuhde on kriisissä jo muutenkin, sillä Mari on jo kauan kipuillut parisuhteessaan 41-vuotiaan vuorotyötä tekevän Timon kanssa. Heidän yhteinen aikansa on vähissä, sillä Mari on tottunut pakenemaan henkilökohtaisia ongelmiaan työntekoon ja urheiluharrastuksiin. Marin elämän pääsisältö on ollut työ, mikä on näkynyt myös makuuhuoneessa: heillä ei ole seksielämää ja Marin naiseus on hukassa.

Tapahtumat alkavat vyöryä hallitsemattomana, kun poliisi löytää Marin työkoneelta raskauttavaa todistusaineistoa, koulun suihkutiloista salaa otettua kuvamateriaalia alastomista poikaoppilaista. Rikostoimittaja Ilkka jalkautuu koululle tekemään omia tutkimuksiaan ja haastattelee Marin oppilaita sensaatiohakuisesti. Hän tekee oppilaille johdattelevia kysymyksiä Marin viehtymyksestä alaikäisiin poikaoppilaisiinsa. Ilkka käyttää hyväkseen oppilaiden lausuntoja ja löytää ”todistajia” Pasin koskettelutapaukselle. Toimittajalauma seuraa Maria kotiin ja kouluun, ja julkinen sana on häntä vastaan.

Rehtori erottaa Marin virastaan tutkinnan ajaksi. Kun Mari on lähdössä koulusta kotiin ja pakkaa tavaroitaan, koulun vahtimestari Aulis Ryhänen, 60, tulee Marin työhuoneeseen ja kertoo uskovansa Marin olevan syytön. Mari purskahtaa itkuun ja halaa miestä. Aulis sanoo olevansa käytettävissä, jos Mari häntä joskus tarvitsee. 

Mari huomaa, ettei hän saa apua kotona: Timo ei osaa tukea häntä kriisitilanteessa vaan käpertyy itseensä. Mari ja Timo riitelevät, ja asia jää auki.

Toimittaja Ilkka haluaa tehdä Marista henkilökuvan, kun taas Mari haluaa saada selville, miksi Ilkka haluaa niin sinnikkäästi tehdä juttua, joka tuhoaa Marin elämän. Mari tapaa Ilkan kahvilassa, joka saa mustasukkaisen Timon suunniltaan. Mari huomaa Ilkassa fyysisen vetovoiman ja sivistyneen miehen, vaikka Ilkka muuten tuntuukin vastenmieliseltä vastustajalta. Ilkan ja Marin välinen seksuaalinen jännite herää, ja kissa ja hiiri -leikki alkaa. Mari luulee Ilkan yrittävän selvittää vain totuutta, mutta huomaa pian, ettei tätä kiinnosta totuus. Sana sanaa vastaan sekä alastonkuvat ovat raskauttavia todisteita Maria vastaan. Se riittää Ilkalle.

Mari yrittää mennä koulussa vanhempien painostuksesta järjestettyyn vanhempainiltaan, mutta rehtori kieltää Maria puhumasta hätääntyneille ja lynkkausmielialaa lietsoville vanhemmille. Rehtori tajuaa vasta nyt pyytää Marilta pois koulun avaimet. Mari huomaa suuren yleisön vihanpurkaukset, kun hänen postiluukkuunsa ja sähköpostiinsa tulee vihakirjeitä, häntä katsotaan oudosti kaupassa, ja naapurit eivät enää anna lastensa jutella Marin kanssa.

Mediakoneisto jyllää ja Pasin vanhemmat avautuvat lehdistölle, netin keskustelupalstat ja televisio-ohjelmat täyttyvät pedofiiliopettajasta. Maria ja koulumaailmaa syytetään kaikesta pahasta, jopa opetusministeri ottaa kantaa koulujen hälyttävään nykytilaan. Julkisuudessa ihmetellään myös sitä, mikseivät Mari tai koulun rehtori puolustaudu ja anna haastatteluja, jos Mari kerran on syytön. Samalla kukaan ei tunnu tajuavan, etteivät koulu tai Mari voi vaitiolovelvollisina kertoa koulun tapahtumista mitään, mikä aiheuttaa lisää harmia Marille.

Mari menee kotiin ja riitelee Timon kanssa Ilkasta ja Pasista. Mari huomaa Timonkin epäilevän pahinta eli Marin todella kosketelleen Pasia. Timon reaktio on etupäässä mustasukkainen, kun hän väittää Marin koskevan mieluummin teinipoikaa kuin avomiestään. Mari saa tarpeekseen, kun hän tajuaa, ettei Timo luota häneen. Riidan päätteeksi Mari päättää heittää Timon pihalle. Timo muuttaa asunnosta pois.

Mari tajuaa olevansa täysin yksin, ensimmäistä kertaa elämässään, jonka ovat aiemmin täyttäneet työ, harrastukset, parisuhde ja Marin elämää kontrolloineet vanhemmat, jotka ovat jo kauan haaveilleet lapsenlapsista. Mari on suorittanut elämäänsä tietyn aikataulun ja rutiinin mukaan, mutta nyt hän joutuu kohtaamaan itsensä alastomana, ilman näennäistä ja valheellista turvaverkkoa.

Mari päättää ryhtyä taisteluun ja joutuu samalla selvittämään omaa elämäänsä: mikä siinä on todella tärkeää. Hän ymmärtää, että hänen täytyy todistaa syyttömyytensä itse. Mari ottaa yhteyttä lakimieheen, joka kertoo jutun olevan lähes mahdoton ilman todisteita. Mari murtuu, mutta keksii sitten ratkaisun: hän päättää itse hankkia todisteita Pasin syyllisyydestä. Mari soittaa koulunsa vahtimestarille Aulikselle, joka on luvannut auttaa Maria hädässä. Lopetettuaan puhelun Mari huomaa puhelimen vastaajaan tulleen viestin. Hän ei kuuntele viestiä, koska arvelee sen olevan Timolta tai taas yksi haastattelupyyntö lehdistöltä.

Pasin vanhemmat riitelevät siitä, miten tilanne tulisi hoitaa median ja poliisin kanssa: he syyttävät toisiaan pojan yksinäisyydestä ja opettajan uhriksi joutumisesta. Pasi tajuaa virheensä ja yrittää kertoa vanhemmilleen valehdelleensa, mutta vanhemmat eivät usko eivätkä kuuntele häntä enää. He luulevat Marin yrittäneen vaikuttaa Pasiin syyllistämällä. Vanhempien mukaan Pasi kärsii todennäköisesti syyllisyydestä, mikä on traumatisoituneelle uhrille tyypillistä. Heidän riidellessään keskenään siitä, kumpi heistä ei ole huomannut pojan tarvitsevan psykologin apua traumansa käsittelyyn, Pasi lähtee huomaamatta ulos. Hän aikoo mennä Marin luo kertomaan totuuden.

Kun illalla Pasi on menossa mopollaan kohti Marin taloa, hän huomaa Marin poistuvan asunnosta. Pasi jättää moponsa parkkiin lähelle Marin taloa ja lähtee seuraamaan Maria. Mari on menossa omaan kouluunsa etsimään todisteita, mitä Pasi ei tiedä. Pasi näkee Marin menevän kouluun, kun tuttu vahtimestari päästää Marin sisään. Vahtimestari Aulis antaa Marille yleisavaimen ja neuvoo, miten hälytykset toimivat. Vahtimestari poistuu sivuovesta eikä huomaa Pasia, joka on jäänyt koulun pihalle odottamaan Maria.

Sattumalta paikalle ilmestyy jengi, jonka Pasi huomaa liian myöhään. Jengi saa tietää Pasin aikoneen tunnustaa ja hakkaa Pasin henkihieveriin koulun pihalla. Koulussa Mari etsii sisällä todisteita, esim. muistitikkua tai valokuvakopioita, Pasin lokerosta ja koulun tietokoneelta eikä tiedä, mitä koulun pihalla tapahtuu. Jengi ei tiedä Marin olevan lähellä, koska ei ole nähnyt muita kuin Pasin. Pasi ei kerro Marista mitään ja suojelee tätä jengiltä. Hän tajuaa, ettei Mari saa jäädä kiinni.

Mari ei löydä todisteita Pasin syyllisyydestä, sillä Pasi on osannut peittää jäljet hyvin. Turhautunut Mari lähtee koulusta ja löytää pihalta verisen Pasin, jonka vie kotiinsa. Marin ei pitäisi näyttäytyä Pasin seurassa, mutta hän ei voi jättää poikaa pulaan. Koska Mari ei voi viedä Pasia sairaalaan ilman kiinnijäämisen pelkoa tai ensihoitajien tunkeilevia kysymyksiä, hän vie ensiaputaitoisena Pasin lähellä sijaitsevaan kotiinsa.

Mari päättää hoitaa Pasin kuntoon ja ottaa tämän paidan pois tutkiakseen tarkemmin pojan vammoja. Samalla hän huomaa merkkejä Pasin käsivarsiin tehdyistä viilloista. Ne Pasi on tehnyt lievittääkseen pahaa oloaan. Mari katsoo Pasiin kysyvästi, mutta Pasi ei vastaa Marille kuin jotain epämääräistä.

Pasi haluaa kertoa Marille totuuden, koska huomaa, ettei valehtelu ole auttanut häntä hänen päämäärissään: hänen vanhempansa riitelevät yhä ja jengiin kuuluminen ei olekaan niin siistiä kuin hän on kuvitellut. Jos jengi hakkaa ja jättää heitteille, ei hän halua olla mukana sellaisessa porukassa, vaikka pelkääkin heidän kostoaan. Lisäksi Pasi tajuaa viattoman opettajan Marin kärsivän tilanteesta enemmän kuin alun perin oli tarkoitus.

Pasi tunnustaa Marille kaiken ja tulkitsee täysin väärin Marissa heränneen äidillisen huolen ja auttamishalun. Pasi yrittää kömpelösti suudella Maria, joka väistää Pasin lähentely-yrityksen. Mari ei saa tilaisuutta selittää, koska Pasi lähtee nolona vauhdilla pois asunnosta ja unohtaa moponsa kypärän Marin eteisen sivupöydälle, jonne Mari on sen nostanut ulkoa. Mari ei voi olla varma, aikooko Pasi tunnustaa kenellekään muulle totuuden.

Ilkka on tulossa Marin luokse tekemään juttua ja samalla kenties ehdottamaan Marille seksiä. Kun Ilkka kävelee Marin asuntoa kohti, hän näkee Pasin poistuvan mopollaan Marin luota kiireellä. Pasi ei huomaa Ilkkaa, joka menee Marin asunnon ovelle. Samassa ovikello soi ja Mari syöksyy avaamaan, koska luulee Pasin tulleen takaisin. Mari on yllättynyt, kun ovella seisookin Ilkka. Mari ei voi olla varma, onko Ilkka nähnyt Pasin lähtevän Marin luota. Hän kuitenkin tietää, mitä vahinkoa se tieto voisi saada aikaan, jos se vuotaisi julkisuuteen. Siksi Mari suostuu aluksi kuuntelemaan Ilkkaa ja yrittää samalla selvittää, mitä miehellä on mielessään.

Ilkka yrittää ensin hyötyä tilanteesta, mutta kun hän huomaa, ettei Mari innostu hänen ehdotuksestaan harrastaa seksiä, hän alkaa kiristää Maria: ellei Mari suostu seksiin hän tekee lopun Marin urasta kertomalla nähneensä Pasin ja Marin yhdessä. Todellisuudessa Ilkka ei ole nähnyt muuta kuin Pasin poistuvan Marin luota, mutta Mari ei tiedä sitä. Mari ei voi kieltää Pasin olleen kotonaan, kun Ilkka huomaa Pasin ajokypärän eteisen pöydällä.

Mari kuitenkin yllättää Ilkan ja heittää tämän ulos, mutta ei paljasta Ilkalle tietävänsä Pasin salaisuuden. Mari suojelee Pasia Ilkan ajojahdilta, kun ei paljasta Ilkalle Pasin kertoneen hänelle totuuden. Marin halu suojella poikaa ylittää hänen itsesuojeluvaistonsa, mistä Mari tajuaa olevansa vahvoilla: Hän tietää totuuden ja kohta muutkin saavat tietää sen.

Ilkka uhoaa tuhoavansa Marin uran ja lähtee ulos. Yksin jäänyt Mari muistaa puhelinvastaajaan jääneen viestin ja kuuntelee sen. Viestissä Ilkan ex-tyttöystävä Kristiina kertoo seuranneensa aikansa Ilkan ajojahtia totuuden nimissä. Hän paljastaa Ilkan vanhan salaisuuden: Ilkka on nuorena joutunut kiusatuksi nimenomaan koulun liikuntatunneilla ja opettajan silmien alla. Nyt Mari ymmärtää Ilkan motiivin, vaikka ei sääli miestä. Hän tajuaa voittaneensa taistelun ja ennen kaikkea itsensä.   

Pasi lähtee pois Marin luota eikä kiireessä muista ottaa mukaan ajokypärää. Hän tuntee olonsa noloksi suudeltuaan opettajaansa. Pasi purkaa pahaa oloaan ja hämmennystään kaahaamalla liian kovaa ja suistuu ojaan. Katsoja tajuaa, että Pasi on kertonut totuuden vain Marille ja jos nyt Pasi kuolee, kukaan ei todista Marin olleen syytön.

Sattumalta ensimmäisenä onnettomuuspaikalle osuu Ilkka, jonka Mari on juuri heittänyt ulos. Hän kokeilee tajuttomana makaavan pojan pulssia ja alkaa etsiä kännykkää takintaskuistaan. Samassa Ilkka tunnistaa pojan Pasiksi ja rikostoimittajan rooli ottaa hänessä vallan. Hän ottaa muutaman kuvan Pasista ennen kuin saa soitetuksi hätänumeroon. 

Elokuvan loppu kertoo ajojahdin ratkaisun keskeisten henkilöhahmojensa kautta: Pasi on sairaalassa toipumassa aivotärähdyksestään. Pasin sängyn vieressä hänen vanhempansa riitelevät pojan tilasta ja syyttävät Pasin valehtelukierteestä toisiaan. Ilkka istuu krapulassa, tyytymättömän näköisenä työpöytänsä ääressä ja kirjoittaa otsikon ”OIKAISU” alle tekstiä, jossa paljastuu Marin syyttömyys.

Viimeinen näkökulma on päähenkilö Marin, jonka kannalta kohtaus on positiivinen: Mari kävelee tyytyväisenä kohti koulua ja rehtorin kansliaa, ja antaa paperilapun rehtorille. Katsoja saa itse päättää, eroaako Mari koulusta ja aloittaa uuden elämän jossain muualla, anooko hän virkavapautta vai jatkaako opettajana kuten ennen ajojahtia.

 

Ajojahti

Kirjoitat ensimmäisessä kappaleessa:

”tarina kertoo opettajana työskentelevästä 35-vuotiaasta Marista --- todistaakseen syyttömyytensä Marin täytyy löytää todisteet ennen kuin juttu etenee oikeuteen asti. Saako hän uransa ja vapautensa takaisin?”

Tarinan kehittelyn kannalta yksi avainkysymys kuuluu, kertooko tämä tarina todella Marista, jonka täytyy löytää todisteet? Jos nimittäin kertoo, silloin kehotan että lähdet kehittämään juoniainesta entistä enemmän siihen suuntaan. Mari siis tekee kautta linjan kaikkensa löytääkseen todisteet.

Luettuani tämän treatment-version en ole kuitenkaan varma, onko juuri tuo tavoittelemasi tarinan keskiössä. Minusta tämän hetkinen käsittelytapasi viittaa enemmän toisaalle, siihen mitä kirjoitat jonkin verran myöhemmin tarinassa:

”Mari tajuaa olevansa täysin yksin, ensimmäistä kertaa elämässään
--- Mari on suorittanut elämäänsä tietyn aikataulun ja rutiinin mukaan, mutta nyt hän joutuu kohtaamaan itsensä alastomana, ilman näennäistä ja valheellista turvaverkkoa.”

Jos tämä viimeksi mainittu on tarinasi ydin, itse todisteiden löytämisen ympärille ei ole välttämätöntä rakentaa helposti salapoliisitarinaksi taipuvaa juonikuviota. Sen sijaan voi siirtyä seuraamaan niitä vaikutuksia, joita ajojahti päähenkilössä aiheuttaa ja keskittyä toisaalta kahden hädänalaisen ihmisen, Marin ja Pasin vähitellen syvenevään luottamukseen toisiaan kohtaan.

Juttu voi hyvin lähteä liikkeelle terveystiedon tunnilta, jolloin esitellään sekä Mari että Pasi. Pidä kuitenkin huolta siitä, että katsoja saa riittävän informaation Pasin sosiaalisen kaveriverkoston kapeudesta. Tätä kautta me kykenemme paremmin ymmärtämään, miksi Pasi ryhtyy leikkiin. Pasille tällaisen uhkarohkean ehdotuksen tekeminen pitäisi olla ennenkuulumatonta  ja tämä meidän olisi myös syytä nähdä kaveripiirin reaktioista.

Seuraava tärkeä etappi juonirakenteen kannalta on Pasin syytöksen paljastuminen koululla. Miten Mari tähän reagoi? Väitteenhän täytyy tuntua Marista aluksi lähinnä absurdilta, ellei suorastaan kevyeltä läpältä. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten Mari vähitellen alkaa tajuta tilanteensa vakavuuden ja lopulta myös sen, että pelastautumisen mahdollisuudet ovat minimaaliset.  Mieti myös, miten saat suurimmat tehot irti käänteestä, jossa käy ilmi, että Marin tietokoneella on alastonkuvia. Tämä on suuri käänne, ja mikäli katsoja on tätä ennen saatu tuntemaan empatiaa Maria kohtaan, tämän jälkeen haluamme varmasti tietää, miten opettajan käy.

Koska Mari on tarinan selkeä päähenkilö, kannattaa pohtia myös tarkkaan näkökulmaa, lähinnä sen vaihtumista paikoitellen Pasiin. Miten vähällä voimme selvitä kohtauksista, joissa ollaan esim. Pasin kotona? Voisiko jopa riittää, että näemme Pasin tulevan seuraavana päivänä vanhempien kanssa koululle voitonriemuinen virne naamallaan? Olisiko mahdollista kertoa vanhempien suhteesta ja Pasin kipuilusta myöhemmin, jossakin muussa tilanteessa, esimerkiksi opettajien näkökulmasta havainnoituna, kun vanhemmat riehuvat koululla? Usein kirjoittajana tulee sijoittaneeksi tapahtuman ensin kaikkein ilmeisimpään paikkaan, mutta tarinan kehittyessä näitäkin ratkaisujaan voi kyseenalaistaa.

Seuraava virstanpylväs rakenteen kannalta on mielestäni hetki, jolloin Mari – tilanteensa epätoivoisuuden tajutessaan – tulee tahtomattaan lyöneeksi lisää vettä median ja kiukkuisten vanhempien myllyihin. Tiedäthän, sellainen hetkellinen murtumisen hetki, jolloin tulee sanotuksi jotakin ajattelematonta, sellaista jota vastustaja voi paisutella loputtomiin. Mitä heikommilta Marin selviytymismahdollisuudet tässä vaiheessa saat näyttämään, sitä palkitsevampi hänen voittonsa lopussa on.
Tässä mielessä kannattaa myös miettiä tarkkaan, missä vaiheessa Mari joutuu pois koulusta. Draaman kannalta hän nimittäin siirtyy helposti silloin pois tapahtumien fokuksesta aina siihen asti, kunnes palaa salaa takaisin koululle ja saa Pasin peräänsä.

Edellinen huomioni saattaa johtua myös siitä, että en kykene aivan selkesti vielä tästä versiosta näkemään, miten Marin mies Timo ja toisaalta toimittaja Ilkka punoutuvat juoneen ja kokonaisrakenteeseen. Timolla ei toistaiseksi ole juuri merkitystä tapahtumien kulkuun, ei auttavana eikä vastustavana voimana. Tarvitaanko Timoa? Ja jos, niin mihin? Ilkkaa tarvitaan, se on selvää. Mutta hän on toistaiseksi aika tanakasti vain pahaa toimittajaa edustava hahmo. Missä on hänen yllättävyytensä, se jokin joka saa meidät - ja Marin – kiinnostumaan hänestä? Jotakin aika paljon enemmän tulisi siis tapahtua Marin ja Ilkan ensikohtaamisen ja viimeisen välillä. Lopussa tapahtuva Marin kiristäminen voi olla hyvinkin uskottava käänne, mutta nyt sitä ei vielä ole pohjustettu.  Mitä Mari haluaa Ilkasta, mikä miehessä kiehtoo ja miten Mari sen näyttää, vai onko kyse Marin puolelta pelkästä hyväksikäytön yrityksestä todisteiden löytymisen toivossa?

Minun fiilikseni on, että kaikissa Marin ja Pasin yhteisissa tilanteissa on jo nyt hyvää jännitettä, sähköä ja ah niin ihania väärinkäsityksen mahdollisuuksia. Pidä niistä kiinni. Ruuvia voi edelleen vääntää tiukemmalle, tämä pari kestää sen, katsoja sitä suorastaan toivoo.

Sitten pari huomiota lopetuksesta. Marin syyttömäksi toteamiseen tarvitaan lopussa muutakin kuin pelkkä Pasin sana. Jengiläisen kamera, josta unohtunut poistaa yksi valokuva, vahtimestari Aulis löytämässä todisteen Marin työkoneelta, mitä vain konkreettista, vastaansanomaton todistuskappale. Varo  myös jättämästä loppua liian auki. Katsojan mieli joko aktivoituu avoimen lopun edessä tai hän tuntee itsensä petetyksi, koska ei saa vastauksia kysymyksiinsä. Raja on usein hiuksenhieno.

Leena Virtanen

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä

Kommentit

Anonyymi 11.04.2010, 18:02

Tosi hyvä, tän haluaisin nähdä telkkarista!

test

  • Ajojahti

    Petra Forstén harrastaa intohimoisesti elokuvia, tanssia ja teatteria. Hän on koukussa rikossarjoihin, joiden loppuratkaisun yleensä arvaa jo alkumetreillä aviomiehensä harmiksi. Petra on utelias ja innostunut heittäytyjä, joka kirjoittaessaan nauttii metsämarjoista valmistamaansa smoothieta.

Pertti

Jos olet risteyskohdassa, ala unelmoida!