yle.fi


Amila - käsikirjoitus 2. versio

Amila - käsikirjoitus 2. versio

28. huhtikuuta 2010 Kommentit: 4

Käsikirjoituksen toiseen versioon pääset käsiksi alla olevasta linkistä:

Kirsi Virtanen: Amila

 

Amila

Tämä on johdonmukainen kokonaisuus, edelleen. Muutamia hyviä uusia elementtejä ja kohtauksia on mukana. Nyt voimme keskittyä rauhassa henkilöihin, ja tutkia, kuinka kasvattaisimme heistä kaikista kolmiulotteisia, oikeita ihmisiä.

Amila on huolissaan pikkusiskonsa joutumisesta ympärileikattavaksi. Hän jakaa huolensa sekä veljensä että tämän tyttöystävän kanssa. Kaipaisin heidän reaktioihinsa suurempaa konfliktia, ja erilaisempaa suhtautumista. Mahadin torjunta on selkeästi ilmaistu, mutta nielisikö Amila sen noin helposti? Reetan suhtautuminen taas on ihan odotettu ja ilmeinen, mikä on aina vähän tylsää. Kertoisiko Amila tosiaan asiasta Reetalle? Mikä heidän suhteensa on? Miksi Amila ei kerro mitään Saanalle? Amilan ja Saanan suhteessa on varmasti vielä muutenkin mietittävää. Nyt Saanan perhe on mukana vain kontrastin vuoksi, ja katoaa sitten takavasemmalle. Olisiko heillä mitään osuutta tarinassa myöhemmin?

Kun Kerttu kysyy Amilalta ”Onko kaikki hyvin?”, Amila vastaa: ”No, en oo aivan varma”. Olisi aika paljon tehokkaampaa hänen sanoa vaikkapa: ”Ei”. Tällaista pienentämistä ja kärjen katkaisua dialogissa on nähtävissä muuallakin tässä kohtauksessa, ja koko käsikirjoituksessa siellä täällä. Se on eräänlaista luontevoittamista, puhekielen tavoittelua, mutta saa asiat ja suunnat helposti tuntumaan turhan yleisiltä ja välillä jopa yhdentekeviltä. (Tämä kurssikin on nimeltään ”Käsikirjoitus. Nyt”, eikä ”Käsikirjoitus. Ehkä täs lähiaikoina, katotaan ny, jossain välissä.”) Tämä on pieni asia, mutta varsinkin näin lyhyessä draamassa kovin tärkeä. Tiukat kurvit ja terävämpi vastus.

Miksi Safia tahtoo tyttärensä puhuvan suomea, esim. kohtauksessa 5? Myöhemmin hän kertoo kauhistellen seuraavansa lapsiensa muuttuvan yhä suomalaisemmiksi. Onko tässä jokin logiikka, jota en ymmärrä?

Mitä tapahtuu kohtauksessa 26? Miksi Amila juuri tässä rutistaa kuraattorilapun pieneksi palloksi ja itkee? Mistä hänen päätöksensä tulee? Mihin hän reagoi? Amila luovuttaa, miksi?

Henry saa tarinassa sen verran reilusti aikaa ja huomiota, että kaipaisin kovasti häneen lisää lihaa ja verta. Nyt hän on vieläkin kovin yksiulotteinen. Tarvitaan muutos. Miten Henry muuttuu? Minä ainakin uskoisin, että tajuttuaan, mitä on tehnyt, Henry voisi oikeasti kauhistua. Näkisin mielelläni hätääntyneen pikkupojan. Voisivatko tässä Saanan ja Henryn suunnat kääntyä selvästi päälaelleen? Saana muuttuisi aktiiviseksi osapuoleksi, ja Henry taas ei juuri nyt pystyisi, haluaisi? Miestähän ei voi raiskata, mutta yrittää aina voi.

Reeta jätetään nyt yksin pimeään puistoon. Myös hänen ja Mahadin tarinassa olisi hyvä olla selkeämmät suunnat ja käänteet. Mitä jos Reeta jättää Mahadin? Antaisiko se Mahadille ja hänen mahdolliselle hirmuteolleen lisää uskottavuutta?

Montaa tämän käsikirjoituksen kohtausta lukiessa tulee väkisin mieleen kulunut, mutta silti varsin oivallinen sanonta: ”If the scene is about what the scene is about, you’re in deep shit.” Tällä siis tarkoitetaan tilannetta, jolloin kohtauksessa ei ole minkäänlaista alatekstiä, tai kaikki on juuri niin kuin näyttääkin olevan. Rakkauskohtaus, jossa kaksi henkilöä vuorotellen sanovat rakastavansa toisiaan, on aika tylsä kohtaus. Myös Amilassa henkilöt paikka paikoin vain yksinkertaisesti sanovat todelliset ajatuksensa ääneen, eikä kohtausta synny. Varsinkin ajatuksensa, jotka me jo tiedämme tai olemme itse oivaltaneet. Päinvastainen, yksinkertainen esimerkki toimivasta dialogista on vaikkapa tapa, jolla tytöt pelkästään vittuilevat Henrylle, vaikka tiedämme heidän oikeasti tahtovan hänen seuraansa.  
 
Kuten aikaisemminkin totesin, nuorisodialogiin tässä tarvitaan kipeästi konsulttia. Ei me tädit ja sedät enää osata.

Amilan törmääminen Kerttuun yöllä on erittäin erittäin oivallinen asia. Aikaisemmassa versiossa hän jäi lähinnä vain yhden varsin ilmeisen kohtauksen varaan, mutta nyt hänellä on yhtäkkiä aivan keskeinen osuus Amilan kuolemassa. Todella erinomaista. Muutamia huomioita kuitenkin Kertusta: hänen suhtautumisensa Amilan hätään on nyt kovin odotetun kaltaista. Hän puhuu paljon, mutta jälleen vain itsestäänselvyyksiä. Koska tarina vaatii hänen tulevan katumapäälle myöhemmin ja menevän tapaamaan Safiaa, ehdottaisin, että hänelle järjestettäisiin paljon enemmän kaduttavaa. Mitä jos hän näkisi Amilan ja tajuaisi mitä on tapahtunut, mutta menisi paniikkiin tai lukkoon, ja kääntäisi Amilalle selkeästi selkänsä? Kerttu voisi väistää koko tilanteen. Tai häipyä Amilan avunpyynnöistä huolimatta. Se olisi mielestäni uskottavaa, ja kertoisi samalla Kertusta paljon. Uskottavampaa olisi näin myös, että hänen omatuntonsa alkaisi vaivata. Kertun motivaatio prosarien viemiseen yöllä olisi paljon suurempi. Kertun ja Safian välistä kohtausta ovella tekisi myös mieli riisua liian itsestään selvästä dialogista, jolloin se olisi paljon vahvempi, paljaampi. Saisiko Kerttu edes sanaa suustaan moisessa oudossa ja odottamattomassa tilanteessa? Avuton, hyvää tarkoittava tumpelo on aina käyttökelpoinen. Pelkkä prosarien työntäminen nolona Safialle, raiskauksesta änkyttäminen ja pakeneminen olisi paljon traagisempaa. Kerttu katsoo olevansa pakotettu toimimaan asiassa jotenkin ihan virkansa puolesta, mutta kenties hän on maailman epäsopivin ihminen tekemään mitään tällaista. Maailman huonoin kuraattori. Suuri ristiriita, iso kynnys, ja vielä traagiset seuraukset.

Kun Mahad menee juhliin hakemaan Amilan laukkua, odotamme konfliktia. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Hän tahtoo hakea laukun, ja sen hän tekee. Miksi se siinä tapauksessa pitää näyttää? Kaipaan yllätystä, odottamattomia reaktioita. Jotain pitää tapahtua. Mainio pieni yksityiskohta muuten on, että Amilan laukku on juuri Marimekon. Kotoinen, suomalainen ikoni.

Lisää kysymyksiä: miksi Safia sanoo yhtäkkiä ja ihan ääneen, että Amila pelasti siskonsa? Jos se on ironiaa, tulee se aika oudossa tilanteessa. Vai onko niin, että Safia ei itsekään sisimmässään tahtoisi viedä nuorempaa tytärtään leikattavaksi? Hän on perinteen orja hänkin, vastoin tahtoaan. Tämä tuntuisi uskottavalta ja hyvältä. Mikäli näin on Kirsin tarkoitus, siihen voisi vihjata selvemmin, ehkä jo aikaisemmin. Miten?

Lopun suhteen suurin ongelma minun silmääni on se, että Mahad muuttuu yhtäkkiä robotiksi. Kaiken aikaisemmin nähdyn perusteella hänen tekoonsa on vaikea uskoa. Mitä vaihtoehtoja meillä on? Voisin katsojana ostaa vaikkapa vaihtoehdon, että Mahad kuuliaisesti yrittäisi, mutta ei mitenkään pystyisi murhaamaan siskoaan. Isä sen sijaan, nöyryytetty ja ylenkatsottu, voisi tässä kohtaa totisesti yllättää. Mikäli isä olisi se, joka lopulta painaisi veitsen Amilaan, vaikka se Mahadin kädessä vielä olisikin, teko olisi kiinnostavampi ja moniulotteisempi, ja kertoisi jotain Ibrahimista. Isä ostaa perheensä kunnioituksen surmaamalla tyttärensä. Huh. Mahad voisi tämän jälkeen silti tehdä lähtöpäätöksen itse, ottaa syyn ja rahat, ja toimia siis aktiivisesti. Suosittelen Kirsiä harkitsemaan vielä vakavasti erilaisia vaihtoehtoja.

Uskon ja luotan, että tämä ei jää tähän. Vielä riittää parannettavaa. Kirsillä on siihen sekä taitoa että tahtoa. Ja tästä eteenpäin myös kunnolla aikaa, vihdoinkin.

Mikko Reitala

 

Lisää näihin:
1
tykkää tästä
Asiasanat:

Kommentit

Anonyymi 10.05.2010, 08:26

Järkyttävää somalinaisten surkean aseman pilkkaamista ja rienaamista. Vaikka kyse on näytelmän käsikirjoituksesta, tässä esitetään nainen murhaajana ja uskonnollisena fanaatikkona. Mitä Virtanen tietää somalinaisten elämän todellisuudesta, ei ilmeisesti yhtään mitään! Ihmettelisin suuresti, että tällaisen näytelmän joku suostuisi ohjaamaan, niin todellisuudelle vierasta tämä on. Kunniamurhat ovat aina olleet MIESTEN suorittamia. Virtanen esittää, että alistetussa asemassa oleva nainen tekisi tuollaisen päätöksen omasta päästään ja olisi noin kylmäverinen ihminen. Juoni on yksioikoisen mielikuvitukseton ja silti täysin realiteettien ulkopuolella. Tällaisenko kuvan YLE haluaisi antaa somalien elämästä Suomessa!

PerttiL 28.05.2010, 09:28

Minua Amila sekä järkyttää ja ilahduttaa. Se ei järkytä siksi, että siinä pilkattaisi ketään. Minusta tämä tarina on erittäin realistinen, koska sen tapahtumat voisivat olla totta! Onhan tässäkin suorittajana mies. Jos tarina olisi niin suoraviivainen, ilman yllättävää käännettä ja asetelmia, niin silloin siitä ei tulisi erityisen kiinostavaa näytelmää.

Sakari Niemi 20.06.2010, 01:45

Yhdyn tässä PerttiL:n ajatuksiin. Mielestäni Amila on mukaantempaava juuri sen takia, että näin voisi oikeasti käydä. Anonyymi on oikeassa sanoessaan naisten olevan alistettuja Islamin valtapiirissä. Suomi ei kuitenkaan ole Islamin valtapiiriä, vaan kaikki Suomeen muuttaneet Amilan perheen kaltaiset perheet, ovat pakolaisia. Usein taustalla on juuri kidutusta, sotaa, kärsimystä, vainoa ja ainaista kipua sekä pelkoa. Voin helposti kuvitella murtuneen Ibrahimin. Mies jolta on riistetty usko, miehisyys sekä perintö. Tällaisessa tilanteessa syntyy helposti ristiriita:

Kuka minä olen, mikä minä olen? Olenko elänyt elämäni valheessa ja vääryydessä. Perheeni on joutunut sivuun perinnöstäni. "Vääräuskoiset"

Tämänlainen perhe voisi hyvin olla stereotyyppi, Suomessa asuvasta Islamuskoisesta perheestä. Perheen pää, isä, on murrettu joko fyysisesti tai henkisesti. Jossain tapauksissa molempia. Äiti, nainen, joka on tottunut olemaan näkymätön huomaa, olevansa vaikeassa tilanteessa. "Minusta on tullut perheen pää." Ibrahim on lannistettu mies. Hän on kuin haamu. Äiti ottaa vallan perheessä, koska miehestä ei enään siihen ole. Täytyy muistaa että Islam on sukupolvien ajan vaikuttanut.

Anonyymi 27.04.2011, 00:34

Järkytyin tästä tarinasta. Ei sen takia, että tarina on ällistyttävän järkyttävä ja epätodellinen vaan että se on naurettavan kaukana todellisuudesta.

En ihan ymmärrä käsikirjoittajan kanta tähän tarinaan. Onko hänen tarkoitus kertoa ympärileikkauksesta, kunniamurhasta vai leimata Somalit Suomalaisen yhteiskunnan myrkyksi?

Tarinassa on työtön, vastuuton, väkivaltainen ja nojatuolissa hömppäävä Somali isä, (IBRAHIM) joka ei välitä pätkääkään omasta perheestään .

Työtön, armoton, sydämetön ja äärimielinen Somali äiti, (SAFIA) jolla ei ole muuta elämää kuin liikkua keittiön ja olohuoneen välissä, ja joka ei ajattele muuta kuin perheensä tuhoamista.

AMILIA, Epäuskoinen, valehteleva ja selkänpuukottaja, ( joka menee touhuamaan parhaan kaverinsa poikan kanssa, Henry tässä tapauksessa)

Onko tämä siis käsikirjoittajan mielikuvitus/näkökulma Somaleista? Vai onko hän oikeasti perehtynyt Somaleihin ja on Somali asiantuntija?

Minua eniten ärsytti tarinassa Mahadin motiivi tähän "kunniamurhaan". Miten passiivisesta, kiltistä ja auttavaisesta nuoresta miehestä yhtäkkiä tuli murhaaja ilman pätevää syytä? Siis ymmärtääkseni Mahad auttaa Amiliaa raiskauksen jälkeen kotiin tuomitsematta häntä ja pyytää häntä kertomatta tilanteesta vanhemmilleen siskon turvallisuutensa vuoksi....ja yhtäkkiä hän tappaakin..siis ihan oikeasti.

*Somalit ovat tässä tarinassa sekä uhreja että heikkoja, jotka eivät itse kykene puolustamaan itseään.

(Reeta puolustaa Mahadia Ohikulkijalta "Lopeta, irti siitä idiootti?)

(Saana puolustaa Amilia koulussa pilkkaajalta "Voi vittu Henry, lopeta jo, sua ei kukaan jaksa kuunnella".)

(koulun kuraattoti vie hätänumeron Somali perheelle "Muslimit ei ymmärrä handlata näitä raiskaushommia")

Ja kaikki Suomalaiset ovat tässä tarinassa rasisteja.

Joka ikinen Suomalainen henkilö, joka tulee Reeta/Mahad, Mahad/Amilia vastaan mukaan lukien Henry:n, haukkuu heitä neekereiksi ja käyttäytyy väkivaltaisesti heitä kohtaan.

Siis ihan oikeastiko?

test

  • Amila

    Kirsi Virtanen on metsästänyt tarinoita niin kauan kuin muistaa. Tähän mennessä hän on muokannut niistä lehti-, tv- ja radiojuttuja. Nyt Kirsi heittäytyy aivan uudelle maaperälle - innostuneena!

Pertti

Luovuudesta syntyy väkisinkin virheitä. Todellinen taiteilija tietää, mitkä niistä kannattaa korjata.