yle.fi


Jättiläinen korkokengissä - treatment 1. versio

Jättiläinen korkokengissä - treatment 1. versio

18. maaliskuuta 2010 Kommentit: 0

Yleisesittely

Jättiläinen korkokengissä on työnarkomaanin kaappitransvestiitin, Esko Palomäen, kehitystarina. Kun parisuhde ajautuu karille Eskon pettämisepäilyjen vuoksi ja Esko löytää itsensä toimivan työelämässä omia periaatteitaan vastaan, alkaa tapahtumaryöppy, jonka syövereistä Esko löytää vihdoin rohkeutensa toimia itselleen rehellisellä tavalla.

Esko on tavallinen heteroseksuaali, hieman väljähtyneessä parisuhteessa elävä mies, joka sattuu myös olemaan mies, jota viehättää kovasti pukeutua naiseksi. Varaventtiilinä vastuuta ja stressiä täynnä olevan talousjohtajan arjessa toimii Eskon feminiininen alter ego ”Eerika”. pukeutuu salaa vaimolta pitsipöksyihin, ja pahimman stressin puskiessa päälle varaa hotellihuoneen tyttöilyillalleen. Syyllisyys on Eskon alituinen seuralainen. 


Tarina

Tarina alkaa siitä, kun Esko pukee kylpyhuoneessa lukkojen takana päälleen liituraitapukunsa. Puhuu kiireisenä työasioita puhelimeen samalla kun vaihtaa miesten kalsarit naisten pikkupöksyihin, ja tunkee kalsarit salkkuunsa. Sirpa-vaimo koputtelee oveen ja sisään päästyään vitsailee, että yleensä naisia pitää odotella vessasta. Sirpa yrittää pysäyttää Eskon ehdottomalla jotakin heidän tulevaan lomaansa liittyvää, mutta Eskolla on kiire töihin, sanoo palaavansa illalla.

Esko kävelee ripeästi töihin, mutta pysähtyy katsomaan punaista mekkoa myymälän ikkunassa. Töihin päästyään sihteerillä on samanlainen mekko. Kalevi Iso-aho, joka on rakennusalan pörssiin listatun sukuyrityksen toimitusjohtaja ja Eskon appiukko, huomauttaa jotakin Eskolle rasvaiseen sävyyn muodollisesti pätevästä, ja Esko naureskelee vaikeasti mukana, vaikka hänen silmänsä ovat todellisuudessa mekossa eivätkä naisessa. Kalevin huoneeseen tulee myös Eskon veli Vesa. Kalevi kertoo asian olevan arkaluonteinen, ja ottaneen siksi yhteyttä Eskon veljeen, joka on maineenhallintaan erikoistunut konsultti, että asia pysyisi varmasti lähipiirissä. Kalevi on vanhan ajan patruuna, jonka mielipide jyrää yrityksessä läpi, ja jolla on taipumusta tehdä omavalintaisia päätöksiä. On irtisanonut markkinointipäällikkö Janne Klemolan. Klemola on homo, joka kaiken lisäksi esiintyy drag-tanssiryhmässä, mikä on käytöstä, jollaista Kalevi ei alaiseltaan siedä peläten työntekijän pilaavan koko yhtiön maineen. Markkinointipäällikkö on kuitenkin nostanut asiasta oikeusjutun yritystä vastaan laittomasta irtisanomisesta. Kalevi ei halua liata käsiään, eikä halua olla tekemisissä ”homppelin” kanssa, joten sotku kaatuu Eskolle ja Vesalle, joiden on selvitettävä asia hinnalla millä hyvänsä, tosin Kalevin valvovien silmien alla.  

Päästyään kahden kesken Vesa avautuu sotkusta. Esko ei olisi kaivannut tällaista probleemia, sillä tulossa on osavuosituloksen julkistaminen, joka paljastaa yrityksen tehneen tappiota kolmatta kvartaalia peräkkäin, mikä imee jo itsessään median ja osakkeenomistajien pahansuovat katseet yritykseen. He yrittävät saada Klemolaa kiinni puhelimella, mutta mies ei suostu keskustelemaan, vaan Kalevin loukkaama Klemola pyytää ottamaan yhteyttä lakimieheensä.

Koska Klemola ei suostu keskustelemaan puhelimessa, etsivät he miehen käsiinsä tämän tanssiryhmän harjoituksista. Esko ja Vesa suostuttelevat miestä vetämään oikeusjutun pois reippaalla erorahalla. Klemola nolaa veljekset esittäen suostuvansa, jos pojat tanssivat hänelle. Tanssiryhmä on mukana juonessa, ja rupeaa notkumaan kaksikon ympärillä. He ovat piiritettynä, ja Esko katselee ihmetellen ympärillään sujahtelevia höyhenpuuhkia. Klemola kiittää esityksestä ja pahoittelee, ettei kuitenkaan aio suostua erorahaan, vaan aikoo pitää päänsä. Veljekset lähtevät nolattuna pois, vaikka Vesa yrittää vitsailla tilanteesta.

Kotona Sirpa papattaa posket punoittaen norsusafarista, jonne heidän tulisi matkalla ehdottomasti ottaa osaa. Esko valittaa väsymystä ja suuntaa nukkumaan. Sirpa näyttää loukkaantuvan miehensä poissaolevuudesta.

Seuraavana päivänä Klemola on otsikoissa kertoen, että häntä on yritetty lahjoa hiljaiseksi. Kalevi läksyttää kaksikkoa. Isänsä yrityksessä lakimiehenä työskentelevä Sirpa liittyy ruokalassa Kalevin ja veljesten seuraan ja kysyy kohusta. Kalevi asettuu puolustusasemiin syyllistämällä Sirpaa. ”Lehdet nyt painavat mitä tahansa, mutta mitä tässä on jäljellä jos ei oma tytär luota isänsä sanaan.”. Sirpa suuttuu, ja nostaa esille pettämiskortin ”Ai samalla tavalla kuin äidin olisi pitänyt luottaa kaikki ne vuodet?” Veljekset vaikenevat.

Vaikka media rummuttaa asiasta, Kalevi kieltäytyy järjestämästä tiedotustilaisuutta, vastaten medialle pelkillä ympäripyöreilä tiedotteilla kieltäen myös viestintäpäälliköltä kommentoinnin. Vesa turhautuu, sillä Kalevi sabotoi hirmuvallallaan kaikkia järkeviä tiedotuksen sääntöjä. Oli kuvitellut Kalevin hänet palkatessa pääsevänsä hoitamaan keissin oman asiantuntemuksensa mukaan, mutta löytääkin itsensä Kalevin epämääräisenä kätyrinä.

Irtisanomisjupakka meinaa paisua katastrofiksi, kun firman entinen naistyöntekijä ottaa yhteyttä Kaleviin ja ilmoittaa haluavansa rahallista kompensaatiota hiljaisuudestaan, sillä työskennellessään yrityksessä oli joutunut sivuun esimiesvalintaprosessissa, vaikka oli toista (miespuolista) hakijaa pätevämpi. Muussa tapauksessa hän nostaa asiansa julkisuuteen. Kalevi tunnustaa Eskolle ja Vesalle väitteessä olevan perää, ja tässä paljastaa asenteensa myös omaan tyttäreensä, jonka ei katso olevan kelvollinen yrityksen jatkaja, vaan pohjustaa paikkaa Eskolle. ”Eihän Sirpaa tällainen työ edes kiinnosta.” Tässä vaiheessa Vesa sanoo jättävänsä keissin, ja kehottaa Eskoa miettimään tarkasti mitä tekee. Esko joutuu likaamaan kätensä ja hoitamaan maksupolitiikan naisen kanssa.

Sirpa kysyy Eskolta valehteleeko Kalevi irtisanomisesta. Esko on juuri maksanut naistyöntekijän hiljaiseksi, ja kieltäytyy puhumasta työasioista kotona.

Esko on työpaineidensa kanssa hajoamispisteessä, ja päättää varata hotellihuoneen sanoen töissä ja kotona lähtevänsä työreissulle. Sulkee kommunikaattorin, heittää miesten vaatteet komeroon, ottaa lasin viiniä. Työtietokone on päällä, puhuu chatissa jonkun   ristiinpukeutujan kanssa nimimerkin suojissa foorumilla viiniä siemaillen. Keskustelussa vilahtaa myös tunnetun drag-esiintyjän irtisanomisjupakka. Esko toivottaa muiden mukana voimia Klemolalle ja surkuttelee keskustelukumppaninsa kanssa ympäröivän yhteiskunnan yksisilmäisyyttä, todellakin tarkoittaen sitä. Viettää itsekseen tyttöilyillan laittautuen naiseksi meikkejä myöten, lakkaa kynsiä, keimailee peilin edessä. Nukahtaa sängylle rentoutuneen oloisena. Herää aamulla, kännykässä hirveä määrä puheluita ja viestejä. Eskolla on taas erilailla virtaa, vaikka ilme kieliikin syyllisyydestä pukiessaan miehen roolin päällensä.

Vie tyttöilykamat autotalliin piiloon. Kotona Sirpa istuu sohvalla ympärillään suuri määrä esitteitä. Hän puhuu Eskolle innostuneena eri matkakohteista. Esko nyökyttelee ja on ajatuksissaan, lueskelee kokousmuistioita, yrittää kuroa kiinni eilisen töitä. Sirpa suutahtaa Eskolle ja heittää matkaesitteet lattialle ja huutaa, että jos Eskoa ei kiinnosta niin perutaan koko reissu. Esko yrittää lepytellä tuloksetta, pariskunnan tulehtuneet välit näkyvät selvästi.

Esko istuu puisevassa palaverissa, jossa keskustelu menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Selaa samalla kännykällään vaivihkaa transvestiittien foorumia, jossa keskustelu käy kuumana irtisanomisjupakasta. Sirpa tulee kesken kaiken koputtamaan palaveriin ja viittoo Eskon mukaansa. Esko luulee, että kyse hätätilanteesta, ja seuraa Sirpaa käytävään. Sirpa henkii jäätävyyttä, ja kertoo, että ystävättärensä oli nähnyt Eskon menevän eilen hotelliin, kysyy tiukkaan sävyyn, että mitä oikein teki siellä. Esko saa perusteltua käyntinsä liittyvän työreissuun, jossa tullut olevinaan viime hetken muutoksia eikä ollut muistanut mainita Sirpalle. Sirpa uskoo, ja pyytää anteeksi eilistä rähjäämistään ja tämän päivän epäilyksiä. Sirpa kertoo olevansa huolissaan siitä, miten paljon Esko tekee yrityksen eteen ja sanoo Kalevilla olevan Eskoon ikävä vaikutus. Esko rauhoittelee Sirpaa luvaten varaavansa illaksi yhteistä aikaa reissun suunnittelulle. Eroavat hellissä merkeissä.
Esko työpäivän jälkeen vihellellen kotiin, ollen pitkästä aikaa hyvillä mielin päästyään lähemmäksi Sirpaa, pahimmat stressitkin on karistettu olalta päästyään tyttöilemään pitkästä aikaa. Löytää Sirpan makuuhuoneesta kädessään Eskon pitsipöksyt. Esko jähmettyy kauhusta, Sirpa syyttää pettämisestä. Esko ei osaa tehdä muuta kuin kieltää hänellä olevan toista naista. Sirpa kysyy, että mikäs selitys näille sitten on, eikä Esko osaa vastata. Sirpa saa raivokohtauksen ja antaa Eskolle käskyn häipyä. Esko pakkaa apeana tavaransa ja lähtee hotelliin.
Tuttu respatyttö kysyy tarvitseeko Esko huonetta yhdeksi illaksi. Esko vastaa tarvitsevansa toistaiseksi. Tyttö jää katsomaan miehen perään.
Laittaa ”ei saa häiritä” -kyltin huoneensa oveen lähtiessään aamulla töihin. Täältä Eskon nähdään poistuvan useaan otteeseen, ja sama manööveri toistuu. Tekee töissä pitkää päivää, Kalevi kyselee kuinka osavuosikatsauksen ja toisen projektin kanssa menee. Sanoo vain kaiken olevan hoidossa.

Tyttöilee hotellihuoneessa apeana. Katselee hääkuvaa, jonka asettanut kliinisen hotellihuoneen pöydälle. Yrittää soittaa Sirpalle, mutta ei vastaa.

Vesa puhuu Eskon kanssa, heidän vaimonsa puhuneet puhelimessa. Yrittää piristää veljeään suostuttelemalla Eskon lähtemään irrottelemaan. Eskolla suostuu. Menevät baariin, Vesa kyselee varovaisesti Eskon ”suhteesta”. Esko välttelee aihetta. Baarissa esiintyykin Klemolan dragryhmä. Jossain vaiheessa iltaa Klemolan ja Eskon tiet kohtaavat, ja Klemola kiusaa Eskoa väittämällä, että Esko taitaa nauttia suuresti kun tulee jo toiseen kertaan showta katsomaan. Heittää lisää löylyä kiukaalle, kun huomaa Eskon kuumenevan aiheesta. Kettuilee vihjaamalla, että ehkäpä Esko haluaisi joskus ryhtyä heidän tanssijakseen ja yrittää sipaista Eskon poskea. Esko provosoituu ja tönäisee Klemolaa, syntyy nahina, ja Vesa tulee väliin. Klemola jää huutamaan solvauksia Eskon perään. Vesa ja Esko eroavat illassa ja Vesa kehottaa Eskon hoitamaan asiansa kuntoon Sirpan kanssa kuin myös käyttävän järkeä töissä.

Esko yrittää Vesan puheista rohkaistuneena lähestyä Sirpaa töissä, mutta ei tosipaikan tullen keksikään mitään sanottavaa. Nähdessään äkämystyneen Sirpan Kalevi vitsailee Eskolle mistään mitään tietämättä pienistä rypyistä rakkaudessa ja heittää vielä hölmöä ”rakkaudesta se hevonenkin potkii”-läppää päälle.

Sirpa saa selville ohimennen kuullen Kalevin ja Eskon keskustelun, että Esko on toiminut Kalevin puolella irtisanomisjutussa ja jopa alentunut lahjomaan irtisanotut hiljaiseksi. Sirpa osoittaa pettymyksensä molemmille ja mainitsee Eskon todellakin tulleen samanlaiseksi kuin hänen isänsä kaikessa suhteessa ja toivottaa hyviä johtajaleikkejä samalla kun ilmoittaa irtisanoutuvansa yrityksestä. Esko ajattelee menettäneensä vaimonsa iäksi.

Kalevi saa vihdoin päähänsä järjestää tiedotustilaisuuden.
Tiedotustilaisuutta edeltävänä iltana Esko soittaa Klemolalle ja pyytää hiiltymistään anteeksi ja pyytää nöyrästi viimeisen kerran, että asia saataisiin sovittua vielä rauhanomaisin keinoin. Klemola kieltäytyy ja toteaa, kuinka Eskon kaltainen punaniskainen keski-ikäinen hetero ei voi koskaan tajuta vähemmistön maailmaa: ”Jos yksi häviää tässä, niin samalla häviävät kaikki muutkin.” Esko tuijottelee yön kattoon miettien Klemolan sanoja.

Seuraavana päivänä Esko menee apen taustatueksi televisioituun tiedotustilaisuuteen, mutta appi vetäytyy ja painostaakin Eskon menevän tv-kameroiden eteen pitämään puheen ja vastaamaan toimittajien kysymyksiin. Puheessa väitetään Klemolan irtisanomisen olleen laillinen osoittaen miehestä liioiteltuja ja keksittyjä virheitä. Opetellessaan appensa kirjoittamaa puhetta Esko ymmärtää, että toistaessaan puheen hän toimisi ennen kaikkea itseään vastaan ja kieltäisi oman transvestiittipuolensa. Sen sijaan hän pyytää irtisanotuilta anteeksi yrityksensä puolesta ja ilmoittaa irtisanoutuvansa yrityksestä, koska ei allekirjoita yrityksen toimintatapaa. Esko päättää puhdistaa pöydän kerralla, ja jättää perään huutavan appiukon yksin ja lähtee kertomaan oman salaisuutensa Sirpalle.

Saadakseen mielenrauhan haluaa Esko kertoa totuuden itsestään myös Sirpalle. Sirpa suostuu tapaamaan hänet, koska televisiosta todistanut miehen osoittavan selkärankaa tiedotustilaisuudessa. Esko tunnustaa vaimolleen tyttöilyharrasteensa ja kertoo, että Sirpa on hänen elämänsä nainen, mutta on tavallaan olemassa toinen nainen, Eerika, hänen alter egonsa. Vaimo hämmentyy, on hajalla, että Esko salannut niin oleellisen asian ja kehottaa Eskoa lähtemään.

Myöhemmin illalla Sirpa kuitenkin tulee käymään Eskon hotellihuoneeseen tuomaan puhtaita miesten vaatteita, ja löytää Eskon mekko päällä. ”Sä et kyllä taida tarvitakaan näitä.” Näin Sirpa tapaa vihdoin Eerikan. Sirpa ja Eskon keskustelusta käy ilmi, että saatuaan ajatteluaikaa Sirpa on valmis  aloittamaan parisuhteessa uuden sivun. Korjaa Eskon vinoon valahtunutta peruukkia. Sirpa ja Esko hyvästelevät ja Sirpa lähtee. Esko avaa hotellihuoneensa parvekkeen oven ja katsoo pimenevässä illassa valomeressä kylpevää Helsinkiä. Loppukohtauksen tunnelman tiivistää Chisun kappale Sama nainen.

”Luvattu on paljon/Rikottu enemmän/Vierelläsi valvon/Ja kauniina sut nään/Sä oot se jonka/Löydän aina uudelleen/Taas tässä oon ja valmis/Uuteen kierrokseen/Mut mussa ei oo mitään/Mussa ei oo mitään uutta/Oon vielä samanlainen/Sama mieli sama sydän/Sama nainen”

 

Jättiläinen korkokengissä

Alussa näemme Eskon lukitussa kylppärissä. Hän pukee bisneslookinsa alle naisten pikkupöksyt.

Tämän jälkeen seuraamme Eskoa vaativassa tilanteessa työpaikallaan, jossa yllättävän kohun aiheuttamat seuraukset alkavat kiertyä koko ajan tiukemmin Eskon ratkaistaviksi. Näemme Eskon ottamassa käskyjä vastaan johtajaltaan Kalevilta, yrittämässä setviä asioita veljensä kanssa ja puhumassa ongelman ydintä eli irtisanottua Klemolaa ympäri tanssisalilla. Lisäksi vaimo Sirpa kiukuttelee ja vaatii huomiota kotona.

Arviolta hieman ennen tarinan puoliväliä lunastuu alussa esitetty pikkupöksyjen petaus, kun Esko vihdoin täysin uupuneena pakenee yksin hotelliin tyttöilemään. Tästä seuraa ainakin minun mielessäni yksi kysymys ylitse muiden: mitä katsojana odotamme tarinassa tähän suhteellisen myöhään nähtävään hotelliepisodiin asti? Mitä ja kenen puolesta jännitämme, mitä toivomme päähenkilölle?

Toisin sanoen vaarana voi siis olla se, että alkupuoli ei lataa riittävästi odotuksia, ei anna selkeää suuntaa tarinalle. Koska olet kehittänyt tämän uuden Klemolan hahmon Eskon työpaikalle, ehdottaisin että myös käyttäisit häntä vielä enemmän, häntä voisi suorastaan ryöstöviljellä. Hänhän on hahmo, jolla on alusta asti valta ja voima konkretisoida jokaisessa tahtomassaan käänteessä Eskon perimmäinen dilemma.

Olet nimittäin luonut henkilön, joka voi alusta asti kasvattaa sekä Eskon työpaineita että yksityisen salaisuuden paljastumisen vaaraa aivan helvetillisiin mittasuhteisiin. Silloin katsojalla on jännitettävää koko matkan. Jokainen tietää, miten helppoa on avautua vaikkapa firman pikkujouluissa, varsinkin Eskon joka lienee jo tuolloin nähnyt Klemolassa sen rohkeuden, jollaista itselleen niin kovin toivoisi…eli tarkoitan, että jos Klemolalla on vihiä Eskon taipumuksesta, hänellä on kova valtti käsissään. Ja Esko tietää sen. Sinä tietysti päätät, mihin suuntaan tarinaa kehität, mutta uskoisin että jonkinlainen henkilökohtainen suhde Eskon ja Klemolan välillä jäntevöittäisi alkupuolta.

Toinen äärettömän tärkeä asia on Eskon tyttöily, se mitä uutta me näemme sen kautta Eskossa. Tästähän on puhuttu ennenkin, mutta sen suhteen pitää olla tarkkana juontakin rakennettaessa. Pahimmillaan se jää kokonaisuudesta jotenkin ulkopuoliseksi, mekaaniseksi ylläriksi, kun sen nimenomaan pitäisi antaa Eskolle itselleen, Sirpalle ja katsojalle mahdollisuus johonkin suureen ja uuteen oivallukseen Eskosta ja hänen maailmastaan.

Voisiko Klemolan hahmoa käyttää tässäkin apuna? Entä pitäisikö Eskon ”tulla kaapista” tyttöilytaipumuksensa kanssa laajemminkin kuin Sirpalle? Yrittäisikö hän avautua asiasta veljelleen baari-illan aikana siinä kuitenkaan onnistumatta? Tämä muuten perustelisi myös sen, miksi miehet hakeutuvat juuri tällaiseen kapakkaan. Eskon veljen funtio on juonellisesti vielä muutenkin aika pieni. Entä olisiko draamallisesti tehokkaampaa, että Sirpa näkisi miehensä jossakin tyttövaatteissa kuin että Esko sanallisesti tunnustaa? Voisiko Sirpa vaimona nähdä miehestään tässä yhteydessä jonkin aivan uuden, hienon puolen? Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että luultavasti Sirpalta menee asian hyväksymiseen hiukan enemmän aikaa kuin tässä nykyisessä versiossa, nyt hänen ratkaisunsa tuntuu vähän motivoimattomalta.

Tässä lienee pohdittavaa seuraavaa versiota varten. Muuten tarina kulkee mielestäni jo aika yhtenäisesti työn ja yksityiselämän välillä. Siis muutama olennainen kysymys ratkaistavaksesi, niin luvassa voi olla koskettava tarina.

Leena Virtanen

 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Ei kommentteja.

test

  • Jättiläinen korkokengissä

    Kirjoittaja on ylivilkkaalla mielikuvituksella varustettu 25-vuotias maisterisnainen, jonka mielestä värillä ei ole väliä kunhan se vain on violetti. Tämä helsinkiläistynyt susirajan kasvatti pitää korkeista paikoista, hankkii elantonsa viestintätehtävistä ja on hahmotellut Suurta Romaania lähes yhtä monta kertaa kuin Elviksen on väitetty elävän. Halusi pienenä ralliautoilijaksi, esteratsastajaksi ja kirjailijaksi.

Pertti

Minulta saatte sen mitä tilaatte ja useimmiten lisäksi sen mitä ette kuvitelleetkaan tilanneenne.