yle.fi


Hyvä taide - kylmää laskelmointia?

Hyvä taide - kylmää laskelmointia?

Käsikirjoitus.Nyt - palautetta ja pohdintoja ennen kurssin alkua, osa 4.
26. helmikuuta 2010 Kirjoittaja: Mikko Reitala, Leena Virtanen Kommentit: 12

Tv on armoton väline. Sen ääreen istutaan kyllä helposti, mutta kanava vaihtuu saman tien, jos sisältö ei kiinnosta. Harva viitsii poistua teatterista tai elokuvista salamannopeasti heti, jos vähän tylsistyttää. Tv-katsojalla sen sijaan on kädessään kauhistuttava aparaatti, johon käsi hakeutuu välittömästi, jos homma ei tunnu toimivan. Kaukosäädin on käsikirjoittajan vihollinen numero yksi. Se draama, jota me täällä tänäänkin teemme, joutuu kilpailemaan joka minuutti maailman parhaan tv-draaman kanssa samassa sarjassa, samoilla kanavilla. Vain napin painallus, ja koko työryhmän vuosien työ katoaa ruudulta.

Mitä se sitten on se iso paha kaupallisuus? Moni meistä ajattelee mielellään, että oma teksti ei ole tarpeeksi kaupallinen, eikä siksi pääse esille. Kuvittelemme, että tekstimme on jollakin tapaa “liian hyvä” tai “parempi” tai “aidompi”. Ehkä jopa taidetta, kun se ei tunnu ketään kiinnostavan. Höpsis.

Se, että tv-draama tai elokuva saa paljon katsojia, tarkoittaa sitä, että se kiinnostaa ihmisiä. Että jotain on tehty oikein. Toki kaikki tiedämme, että aggressiivisella markkinoinnilla mikä tahansa huttu voi saada hetkellisesti paljon katsojia, ainakin alkuun, mutta viidakkorumpu tekee kyllä yleensä tehtävänsä.

Käsikirjoittaja ei saa, eikä voi, tehdä työtään ajatellen, mikä tuottaisi mahdollisimman paljon rahaa. Mutta käsikirjoittajan ehdoton velvollisuus on ajatella, miten hän voisi kertoa tarinansa niin, että se kiinnostaa katsojia. Siinä mielessä hyvä taide on aina kylmää laskelmointia.

Kaikilla meillä on ideoita. Kaikilla meillä on “konsepteja”. Käsikirjoittajia meistä ovat ne, jotka pystyvät viemään jutun alusta katkeraan loppuun asti. Tarvitaan kykyä työskennellä kurinalaisesti, rakentaa kärsivällisesti mielenkiintoisia henkilöitä ja kirjoittaa uskottavaa dialogia. Ennen kaikkea täytyy pystyä ottamaan palautetta vastaan. Dramaturgilta, ohjaajalta, tuottajalta. Täytyy pystyä kirjoittamaan samasta jutusta useita versioita, ja lopuksi heittämään kaikki roskakoriin ja aloittamaan alusta. Sellaista käsikirjoittaminen on.

Helpoksi sitä ei kukaan ole väittänyt.

Käsikirjoittaja John August ilmaisee asian kauniisti näin:

“Writing sucks. It’s difficult on a good day, and intolerable on most others.”
 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Laskelmoiva aadeen retku. 26.02.2010, 11:32

Tuanoinnii. Paljonkin voisi kommentoida, heitän jotain. Luovan työn tekeminen on raakaa ja silti niin ihanan palkitsevaa. Siis aina joskus, eihän tätä kukaan muuten tekisi. Maineesta ei usein saa kuin ikäviä vatsapuruja mutta onnistumisesta iloa ainakin hetkeksi.

Täällä kun olen lueskellut ja pohtinut kirjoittamista, niin minulle on syntynyt vaikutelma suuresta ja pelottavasta ohjaaja-dramaturgi-tuottaja-möröstä, jota pieni, kiltti ja ahkera käsikirjoittajaparka joutuu tottelemaan. Ehkä tuostakin ylläolevasta tekstistä kuulsi sellainen tunnelma, ehkä vaan taas "kuvitan" päässäni jotakin.

Arkaa se on elämä joskus. Sitä tuo itsensä muiden arvosteltavaksi ja hylsyjä lentelee. Mutta niin saa turpaansa muutkin. Ei pääse luovan työn visualisti yhtään helpommalla. Ei varmasti stylisti eikä kaffenkeittäjä. Silloin kun on pipo kireällä.

Oma kokemukseni muistuttaa, että toisen ihmisen kannustaminen luo puitteet hyvän tuloksen syntymiselle. Mikä siinä on, että me tarvitsemme juuri silloin eniten toisiamme, kun haluaisimme tykittää toisen helvettiin puheineen ja opetuksineen.

Jykevää toimintaa ja käänteitä on keskustelupalstoilla, joilla ensin tapellaan verissä päin ja sitten yhtäkkiä, jostain kummallisesta, tutusta lauseesta lähtien ollaan kuin ylimmät ystävät. Sitten kun se itse tarina muuttuukin mukavaksi, niin kirjoittelu loppuu kuin seinään. Pitänee vaan jatkaa tällä kuoppaisella tiellä. Kiitoksia kun jaksatte kouluttaa, meitä on moneen bussiin menijöitä.

Fox 26.02.2010, 11:55

Palautetta on pystyttävä ottamaan vastaan, sanotte, ja oma kokemukseni on ettei kirjoittajaa mikään vie eteen päin niin paljon kuin kunnon palaute.

Kunnon palaute tarkoittaa rehellisyyttä palautteen antajalta. Käsikirjoituksen toimimattomat kohdat on ruodittava esille ja niistä on puhuttava suoraan, kiertelemättä. Siitä on kirjoittajalle hyötyä, paitsi jos hän tahtoo kirjootella leikisti vaan.

Olen luovana kirjoittajana pystymetästä, ja hulluna hyvään draamaan. Teoriassa tunnen toimivan draaman lait, mutta kun itse kokeilin kirjoittaa sitä, niin kuinkas sitten kävikään...

Ylen dramaturgilta saamani rehellinen palaute on ollut minulle tärkeää, koska haluan kehittyä kirjoittajana, jopa sen kaikkein vaikeimman lajin parissa, draaman.

Taistelua on mielekkäämpää jatkaa, kun tietää mitä virheitä on tullut aiemmin tehtyä.

Fox 26.02.2010, 12:35

No nythän on niin, että ei se tekstin toimimattominen kohtien ruotiminen tarkoita sitä että teksti kokonaisuudessaan lytätään syvimpään suohon.

Hhm. Eikös se palautteen vastaanottaminen ole aina kirjoittajan vastuulla... Eli jos nielet palautteen kaikkine ruotoinen, niin varmasti kohta yskit.

Se, joka saa tekstistään rehellistä palautetta, usealta taholta, osaa kyllä loppupeleissä ottaa onkeensa sen, mistä on hyötyä omalle tekstille. Omalle tekstille.

Toki kannustavien taputusten saaminen on kivaa, mutta jossain vaiheessa se ei vaan riitä. Ei draaman kirjoittajalle.

Arveluttaa 26.02.2010, 17:06

Tämmöinen katsojien kärsivällisyyden aliarviointi on juuri se juttu minkä takia nykyään suurinosa televisiosta on täyttä roskaa. Jatkuvat cliffhangerit, älyttömät käänteet ja päätön vauhti saattavat pitää katsojan kanavalla mainostauon jälkeenkin, mutta hyvää ohjelmaa niillä tuskin luodaan.

Kyllä lähtisi maailmasta monta hienoa sarjaa jos niissä kokoajan pyrittäisiin katsojien välittömään tyydyttämiseen.

Teemu Salohalme 26.02.2010, 19:29

@AD
Samanlainen mörköpeikko täälläkin tuli mieleen. Ehkä se johtuu tästä epätoivoisesta asetelmasta, josta käsin tuntuu, että tekipä mitä tahansa, miten tahansa, niin mahdollisuudet ovat aika pienet. Tai jos tekee juuri niin kuin dramaturgit esittävät, kenen teksti se sen käsittelyn jälkeen on? Teatteripuolella ainakin on tunnu, että halutaan juuri sellaisia tekstejä kuin kourallinen menestyneitä suomalaisia näytelmäkirjailijoita kirjoittaa, ei mitään muuta. En tiedä onko television puolella samoin, mutta en näe syytä, miksei olisi. Saa sivistää tietämätöntä.

Mutta tuosta tekstin kohdasta, että jos tv-draama tai tv-elokuva saa katsojia, se tarkoittaisi että jotain on tehty oikein, en ole aivan samaa mieltä. Ei tietenkään ole tehty varmaan mitään väärin, mutta onko tehty myöskään mitään sellaista, mihin ei olla totuttu, mikä yllättäisi tai haastaisi peruskatsojan?

Maailmalla on valtava määrä valtavan hienoja televisiosarjoja, joita kukaan ei ole katsonut eivätkä lopulta tuotantoyhtiötkään paria tuotantokautta pitempään. Joten se, että katsotaan, ei minun mielestäni ole automaattisesti laatutakuu sen enempää kuin sekään, että ei katsota.

Ylen palautteesta ei ole kokemusta, mutta teattereista kyllä ja niiden palautteiden perusteellisuuteen olen ollut välillä pettynyt: palautteet ovat olleet enemmän mutu-pohjalta pikaisesti kirjoitettuja vaikutelmia ja ajatelmia kuin huolella argumentoituja perusteluja. Silloin joskus kun oikeasti loppuun ajatellun palautteen saa, se on aina ilo.

Teemu Salohalme 26.02.2010, 19:34

Sen verran vielä tuosta tekstistä Virtasen ja Reitalan tekstin kaupallisuusosuudesta, että kyllähän se jotakin painaa myös se, minkä he itsekin mainitsevat eli Suuren Kaukosäätimen Uhka.

Jos vaikkapa Ylen pelko tosiaan on, että katsoja vaihtaa kanavaa, niin kuinka pitkälle Yle todella on valmis koettelemaan katsojan kärsivällisyyttä draamalla, joka vaatii vähän enemmän paneutumista, omaa ajattelua tai keskittymistä kuin vaikkapa Kotikatu tai Salatut elämät? Uskaltaako Yle ottaa riskin vai otetaanko käsikirjoitus, joka antaa pikatyydytteet, joilla kaukosäädin pysyy sohvalla ja katsoja kanavalla? Että siinä mielessä voisin sanoa tuota puhetta siitä, että teksti ei kirjoittajan mielestä kelpaa siksi että se on "parempi" tai "taiteellinen" ihan samalla tavalla höpönlöpöksi, koska kyllähän katsojakäyttäytymiseen liittyvät reaaliteetit painavat valintakupissa.

Tietenkin on niitäkin, meitäkin, jotka oikeasti naiiviudessaan kuvittelevat olevan jumalallisen draaman kirjoittajia, joita eivät vain sivistymättömät dramaturgit ymmärrä. Mutta silti ei varmaan kannata yleistää.

Timo Ekman 27.02.2010, 00:19

Hyvä kirjoitus kaikin puolin. Mutta olen myös Teemun kanssa samaa mieltä siitä, että huikeat katsojaluvut eivät aina kerro laadusta. Ainakin Salkkareiden lisäksi BB on aivan fantastinen esimerkki siitä. Mutta eipä huimat katsojaluvut automaattisesti sitä tarkoita, että kyseessä on pinnallista ja katsojien älynlahjoja aliarvioivaa roskaa.

Olen myös täysin samaa mieltä siitäkin, että YLEn oman profiilinsa takia kannattaisi paneutua vaativampiin sarjoihin kuin kaupallisten kanavien. Tämä pitäisi yllä tv-kentän monipuolisuutta, eikä kaikki kanavat yhdenmukaistuisi joihinkin visailu- ja reality-ohjelmiin.

Mutta kuten dramaturgit tuossa mainitsivat aiemmassa kirjoituksessa, ei tässä maassa ole missään sitä veret seisauttavaa käsikirjoitusreserviä, jolla ponnahdettaisiin maailmanluokan julkisuuteen. Ei edes kotimaan tasolla varmasti ole tarjolla mitään mullistavaa käsikirjoitusta - vielä. Näin ainakin draamasarjojen suhteen.

Oli myös ihan hatunnoston arvoinen suoritus dramaturgeilta aiemmassa kirjoituksessa myöntää, että suomalainen tv-draama ei ole kovin hääppöistä. Toivoa valoi se, että kirjoittaminen on harrastuksena lisääntynyt ja tämä varmasti näkyy myöhemmin käsikirjoituksien tasossa. Siihen uskon itsekin.

Mutta kaiken kaikkiaan vaativaa tämä on. On totta, että erilaisia ideoita on varmasti aivan mittaamaton määrä, mutta kuten sanottu, jyvät karsiutuvat akanoista sillä erotuksella, että kirjoittajat saavat ideansa paperille siihen muotoon, jotta ajatus tuotantoon asti etenee.

Tuo dramaturgien tyylineuvo käsikirjoittajille oli aivan osuva myös. Ei tietenkään sillä lähtökohdalla voi alkaa tekemään käsiksiä, että miettii, millä keinolla tuotantoyhtiö käärii isoimmat rahat, mutta mielenkiintoiseen ja koukuttavaan kerrontatapaan voi aina vaikuttaa. Saman asian voi kertoa niin monella eri tavalla.

Timo Ekman
Seinäjoki

V.K.L 27.02.2010, 00:40

Teemun kommentti suomalaisen tv-viihteen tasosta oli myös osuva - noissa tietyissä sarjoissa ei välttämättä tehdä asioita oikein, vaan tarjolla nyt vain ei ole parempaa. Itsehän kykenen katsomaan Kotikadun ja Salkkareiden naamanvääntelyä tuskin paria minuuttia kauempaa - ylinäytteleminen kun sattuu käymään minua yhtä pahasti hermoon kuin epävireinen laulukin... Eli pahasti.

Kuten Timo Ekman tuossa totesi, saman asian voi kertoa monella eri tavalla. Monissa suomalaisissa tuotannoissa onkin jokin yksi vahvempi osa-alue, joka ei kuitenkaan riitä kannattelemaan muun tuotannon kiireisesti tehtyjä osa-alueita. Kirjoitin edellisen palautteen yhteyteen pitkän viestin siitä, mikä suomalaisessa tv-draamassa mielestäni mättää, joten en taida sitä enää tässä toistaa. Lukekoot sieltä, ken haluavat.

Fox 28.02.2010, 13:45

Ou nou, kylläpäs täällä suhtaudutaan tosikkomaisesti draamaan. Veren maku suussa huudetaan veret seisauttavan draaman perään.

Telkkariin mahtuu paljon yleisöä kiinnostavaa paskaa mutta entäs sitten. Ei kait täällä kukaan niin puusilmäinen ole, että näkee suurten katsojalukujen tarkoittavan hyvää draamaa.

Hyvässä tarinassa on koukuttavan hyvä tarina ja se on hyvin taitavasti kerrottu, ja se on saanut taloudelliset mahdollisuudet tulla hyväksi draamaksi.

Kannattaa siis muistaa kysellä myös sitä, millaiset taloudellisesti mahdollisuudet draaman käsikirjoittaja esim. Ylessä saa? Taloudelliset mahdollisuudet tarkoittavat muun muassa aikaa tehdä käsistä valmiiksi.

Kuitenkin. Loppujen lopuksi. Leikkiähän draama vaan on. Pallon heittämistä eteen päin, ota kiinni jos saat, ja oho jos pomppas, tai mikä parasta, katos ku nappas.

Anonyymi 05.03.2010, 13:44

Olen kirjoittanut 11 näytelmää. Ne ovat Suomen Näytelmäkirjailijaliiton näytelmävälityksessä Näytelmiäni on esitetty 35. paikkakunnalla eri puolilla maata. Kotirintamalla- näytelmällä on jo 22000 katsojaa 11 kesäteatterissa. Uusin näytelmäni "Iloinen ilmastonmuutos"saa kantaesityksensä Kollan Kalliopirtillä Raumalla lauantaina 13. 3. 2010 klo 19. Näytelmässä käsitellään iloisen farssin avulla ilmastonmuutoksesta seuraavia nykyajan ilmiöitä, joita saamme nähdä ja kuulla joka päivä mediassa. Esityksiä on maaliskuun aikana kaikkiaan 13. Ihmiset toivovat, että Yle tekisi näytelmistäni myös jotain televisioon. Suomen kansa haluaa nähdä iloisia näytelmiä nykyajan aiheista. Siitä kai johtuu niiden hyvä yleisömenestys. Odotamme television edustajia Raumalle Kollan Kalliopirtille. Ottakaa yhteyksiä! Puh. 02xxxxxtai 040-xxxxx

Pertti 08.03.2010, 09:07

Voit tarjota meille teoksiasi Kohtaus-sivuston TARJOA -osion kautta.
Löydät sieltä kaavakkeen, millä homma hoituu näppärästi. Muutoinkin kannattaa lukaista samaisen osion artikkelit, ne avaavat osaltaan käsikirjoitusten etenemistä tuotantoon.
Terveisin,
Pertti

Huttu 12.03.2010, 12:02

Olisikohan käynyt niin, että meni huttu ja höttö sekaisin?
t
huttu