|
Maamme-laulun
sanat
Takaisin
etusivulle
|
Vuoden 1848 kevätjuhlaa
on pidettävä taitavasti ohjattuna konservatiivis-nationalistisena
vastavallankumouksellisena vastamielenosoituksena, täysipainoisena
lojaalisuuden vakuutuksena Keisarille, jota Euroopan kehitys juuri silloin
aivan erityisesti jännitti ja hermostutti. Venäjän keisari
oli vallitsevan järjestyksen tärkein ja lähes ainoa takaaja,
ja vallankumousaalto oli huhtikuussa 1848 ulottunut Tukholmaan ja Upsalaan.
|
Mainittu lojaalisuuden
vakuutus täytti täydelleen tarkoituksensa, niin että Suomi
säästyi jyrkiltä toimenpiteiltä. Runeberg oli kirjoittanut
Maamme-laulun vaikuttaakseen ilmeisen konservatiivisessa tarkoituksessa
ylioppilasnuorisoon. Nyt Cygnaeus ohjasi viranomaisten luvalla suurenmoisen
positiivisen mielenosoituksen kevätjuhlassa 13. toukokuuta 1848. Keisarille,
perintöruhtinas-kanslerille, yliopistoviranomaisille, Senaatille y.m.
ja lopuksi "Suomen nimelle" kohotetut maljat ja hurraahuudot menivät
täydellisesti perille, paitsi hallitsevien - Pietariin lähetettiin
välittömästi raportit - myös osanottajien, ylioppilaiden,
mielissä; nämä muodostivat Suomen ainoan poliittisesti aktiivisen
ja siten vaarallisen kansalaisryhmän.
|
|
|
Miten ylioppilaat
saatiin tähän? Eivätkö he huomanneet, että huomattavasti
vanhemmat ylioppilasjohtajat käyttivät heitä välikappaleina
- kuraattori Cygnaeus oli 41-vuotias? Tämä ajatus heräsi
vasta vuoden kuluttua, jolloin ylioppilaat m.m. erottivat Cygnaeuksen.
Tärkeä osa juhlassa oli Yliopiston musiikinopettajalla F. Paciuksella.
Marssiessaan yliopistolta Kumtähteen ylioppilaat lauloivat koko ajan,
mutta koska kaartin soittokunta säesti heitä, ei omaehtoinen
laulaminen tullut kysymykseen. Tämä oli tärkeää
siksi, että ylioppilaat olivat laulaneet kaduilla vallankumouslauluja
valtiovallan kannalta erityisen vihattavan kapinalaulun, Marseljeesin,
sävelellä. Matkalla kevätjuhlakentälle laulettiin kerta
kerran jälkeen uusi Maamme, jotta se painuisi lähtemättömästi
ylioppilaiden mieleen heidän omana ja samalla koko kansakunnan tunnuslauluna.
|
Mutta laulussa ei sanota
mitään vallankumouksesta eikä vapaudesta. Puhutaan maisemasta
ja tulevaisuudesta, joka "kypsyy". Kypsymistä eivät ylioppilaat
odottaneet muissa maissa, he vuodattivat vertaan barrikadeilla poistaakseen
välittömästi, "viimeisen taiston" avulla kaiken epäoikeudenmukaisuuden
ja luodakseen pysyvän (utooppisen, sosialistisen) onnenmaan.
Oliko alkoholilla vaikutusta
ylioppilaiden tietoisuuteen? Olivatko he toisin sanoen tästä syystä
vähemmän kriittisiä ja vastaanottavampia hetken tunnelmille,
joita taitava johdattelija kykeni ohjaamaan? Kuraattorit, vanhemmat, pitivät
puheita, nuoremmat lauloivat, hurrasivat ja nauttivat.
Säilyneistä
tileistä näemme, että kauppias Deckertin lasku "Maj Kalaset
den 13 Maj 1848" nousi 360 ruplaan 42 kopeekkaan hopeassa: oli tilattu 103
kannua punssia, 98 kannua carolinaa (valkoviiniboolia), 50 kannua bischoffia
(punaviiniboolia), 14 kannua ord. Punsch, 4 1/4 kannua sekä portviiniä
että madeiraa ja 5 1/4 kannua sherryä. Viimeksi mainitut lajit oli
varmaankin tarkoitettu juhlaan saapuneille daameille, joille ylioppilaat Grotinkin
mukaan innoissaan tarjoilivat konvehteja. Tähän tarkoitukseen lienee
varattu myös ne kolme tusinaa hienompia juomalaseja ja kaksi tusinaa
lautasia, jotka laskussa mainitaan 18 3/4 tusinan (tavallisen) juomalasin
ja 42 1/2 tusinan viinilasin lisäksi. Kuusi teekannua ja viisi karahvia,
tusina saksia, 24 kyynärää mustaa, sinistä ja valkoista
kangasta (varmaankin pöytäliinoiksi ja ehkä puhujalavan drapeeraamiseen),
suuri määrä piipputupakkaa Gefle vapen (tietysti!, myöhemmin
samana vuonna ilmestyi Vänrikki Stoolin Tarinat I) ja 200 tusinaa sikareita,
ruskeita, prima, y.m. Ravintoloitsija Catani laskutti 37,90 ruplaa hop. 91
kannusta simaa, kauppias Bockström laskutti 19,40, kauppias Falkman 10,80,
kondiittori Forsström 18 ja rouva Åhrstedt peräti 120 ruplaa
- ehkä leivonnaisista. Tileistä ei käy ilmi, mihin ylioppilas
Gadd (todennäköisesti N. F. Gadd, nyl.) ja ylioppilas (J. A.) Ramsay
(vib.) olivat käyttäneet peräti 225 ruplaa 58 kopeekkaa ja
98 ruplaa 80 kopeekkaa, ehkä kyse on kaartinmusiikin kustannuksista,
ehkä oli myös ostettu lisää (huonolaatuisempaa ?) alkoholia.
Grot mainitsee, että juhlakentällä oli punssi- ja carolinatynnyrien
lisäksi suuria samovaareja toddyn (toti, tuutinki) valmistamista varten.
Siihen käytettiin kuuman veden ja sokerin lisäksi yleensä arrakkia
tai heikommanlaatuista konjakkia. Summarisk räkning luettelee vielä
joukon pienempiä menoeriä, kolmelle ylioppilaalle tuntemattomiin
tarkoituksiin, ainakin kolmelle (Yliopiston) vahtimestarille sekä maalarille,
joka oli rakentanut ja koristanut estradin. Näihin summiin piiloutuvat
myös juhlaa varten tilatun suuren lipun kustannukset - se oli samalla
Ylioppilaskunnan ja Suomen ensimmäinen lippu: Suomen leijona laakeriseppeleen
ympäröimänä valkoisella pohjalla.
On siis tosiasia, että
alkoholilla oli suuri vaikutus juhlan kulkuun. Professori Grotin Pietariin
lähettämän raportin mukaan osanottajia oli kolmisensataa, kutsuttuja
vieraita lisäksi parisataa. "Koko matkalla kaupungista juhlakentälle
liikkui ajoneuvoja ja jalankulkijoita. Saapuneiden vaunujen ympärillä
liehtoivat ylioppilaat tarjoamassa daameille viiniä ja konfekteja. Pian
nähtiin itse kentälläkin kokonaisia naisryhmiä, minkä
kautta juhla sai vielä eloisamman sävyn." Daamit, viini, musiikki
ja isänmaa pitivät loitolla "kummituksen, joka liikkui koko Euroopassa",
kommunismin, siteerataksemme Marxia ja Engelsiä.
|
Cygnaeus siis, apunaan
Topelius ja Pacius, ja taustalla kaikkein tärkein, Runeberg, johti
toukokuun 1848 kansallis-poliittisen manifestaation. Voimme kysyä:
väärinkäyttivätkö he ylioppilaita pelastaakseen
Suomen kriittisellä hetkellä? Pinnallisesti katsoen he ehkä
tekivät niin. Mutta on ilmeistä, että ylioppilaamme tuskin
olivat vallankumouksellisia, eivät ainakaan vielä silloin. Cygnaeuksen
varsinainen teko ylioppilaiden suhteen oli siinä, että hän
esti ratkaisevalla hetkellä henkisen "tartunnan", jolla siis ei Suomessa
ollut todellista kasvualustaa ja jonka ilmaisut olisivat juuri silloin
olleet kohtalokkaita. Cygnaeus, Runeberg ja heidän piirinsä olivat
varmasti aivan vakuuttuneita siitä, että ylioppilaat eivät
ainakaan pohjimmiltaan olleet vallankumouksellisia mutta että heistä
voitiin tehdä patriootteja. Kansallistunnetta positiivisessa merkityksessä
tuli selventää. Suomi syntyi lausuttuna kansallisena ideana,
koettuna identiteettinä, ja siihen painettiin tulevaisuutta varten
"Kevätjuhlan" ideologia.
|
Tässä on
"Kevätjuhlan" selvä poliittinen merkitys. Vähintään
kahdessa muussa poliittisesti uhkaavassa tilanteessa on sovellettu samaa
menettelyä, lojaalisuuden osoittamista Keisarille ja Venäjälle
korostamalla nimenomaisesti suomalais-isänmaallista. Näin tehtiin
heinäkuun vallankumouksen ja Puolan kapinan aikoihin 1831, mikä
johti Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran perustamiseen. Toinen kerta oli
Krimin sodan aikana ja sen jälkeen, jolloin ennen muuta Z. Topelius
- Cygnaeuksen apuri 1848 - ajoi läpi ajatuksen, että Suomen kansallisvärit
ovat sininen ja valkoinen, voidakseen näillä varsinaisesti Venäjälle
kuuluvilla väreillä syrjäyttää sosialistisen punaisen
ja samoin ruotsalais-liberaalisen punakeltaisen väriyhdistelmän.
|
|
Matti Klinge: Keisarin
Suomi (Schildts)
Sisältö on
lainattu HYY:n juhlasivuilta.
|