yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Katsojalle näytetään ja katsoja haluaa nähdä

Eläydy katsojan asemaan. Hän on utelias ja haluaa tietää. Hän päättelee asioita kaikesta, mitä hänelle näytetään. Hän uskoo, että kaikella on tarkoitus. Hän haluaa myös nähdä tärkeät asiat kunnolla ja harmistuu, jos niitä ei näytetä.

A

Elokuvan kuvarakenne voi olla kysymysten ja vastausten sarja. Onko tuo poika päähenkilö? On, koska häntä seurataan kukkakauppaan. Hän ostaa kukkia, kenelle? Nyt ollaan jonkun tytön kotona. Miksi tyttö itkee? Tuleeko poika hänen luokseen? Ovikello soi... Kysymys, vastaus ja uusi kysymys, uusi vastaus ja uusi kysymys jne.

B

Mieti, mitä katsojalle pitää näyttää ja missä järjestyksessä. Mieti jokaisen kuvan kohdalla, mitä katsoja oletettavasti haluaa seuraavaksi nähdä. Muista, että sinulla on kuitenkin valta ohjata katsojan katsetta ja ajatuksia. Sinulla on myös valta yllättää. Katselkaa yhdessä jotain elokuvaa ja yrittäkää arvata seuraava kuva.

C

Usein katsojalle täytyy näyttää lähempää, näyttää toisesta suunnasta, näyttää reaktio, näyttää kokonaisuus, näyttää laajemmassa kuvassa, näyttää muutos ja uusi asia, äänilähde jne. Näyttäminen ajoitetaan vasta leikkausvaiheessa, mutta tarvittavat kuvat täytyy olla olemassa jo kuvakäsikirjoituksessa.

D

Elokuvassa leikkaus eri kamerakulmaan tai kuvaussuuntaan, lähemmäksi tai kauemmaksi, vie katsojan aina parhaalle mahdolliselle paikalle. Keskustelutilanteessa katsoja vuoron perään näkee molempien puhujien puhuvan melkein kuin hänelle itselleen. Katsoja voidaan yhden kameran tekniikalla viedä aina aitiopaikalle.

 
 

Poimintoja  

olento pallo

Miltä koulu näyttää Helmerin silmin

Vuorentaustan koulun oppilaat toteuttivat Helmerin matkassa -multimediatyön. Se kertoo Vuorentaustan koulussa asuvasta Helmeri -tontusta, jot... Lue lisää