yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Sekunnissa on 25 kuvaruutua

Kuvaotoksia on hauska katsella tietokoneen leikkausohjelmalla, ruutu kerrallaan, pysäytettynä, hidastettuna, nopeutettuna ja varsinkin takaperin. Ensimmäisen kuvaliitoksen jälkeen leikkaaja alkaa jo tajuta, että elokuvan elämä on täysin hänen vallassaan.

A

Elokuvassa ei ole liikkuvia kuvia, on vain pysähtyneitä valokuvia. Kun niitä näytetään riittävän nopeasti peräkkäin, katsoja kokee kuvan liikkuvan. Tähän ilmiöön perustuu muuten animaatiokin. Vauhtia tarvitaan ainakin 18 ruutua sekunnissa, ettei ruutujen välissä olevaa pimeyttä huomaisi.

B

Leikkaajalle on hyötyä hyvästä kuvamuistista, järjestelmällisyydestä, rytmitajusta, musikaalisuudesta, eläytymiskyvystä sekä kyvystä kuvitella erilaisia vaihtoehtoja. Leikkaaja oppii kuvat pikkuhiljaa ulkoa ja alkaa muistaa, minkälaisia kuvia ja ääniä on käytettävissä.

C

Monet silmät näkevät enemmän. Yhteistyö ohjaajan ja muun ryhmän kanssa on tärkeää, vaikka leikkaaja ehkä haluaisikin työrauhaa. Voitte sopia myös niin, että leikkaaja tai pienempi ryhmä tekee elokuvaa jonkin matkaa eteenpäin ja näyttää sitten tulosta muulle ryhmälle. Kun leikataan ryhmässä, näytön lasipinta jostain syystä täyttyy sormenjäljistä.

D

Leikkaus on elokuvateon hauskin ja jännittävin vaihe. Siinä teos syntyy - varsinkin dokumenttielokuva. Elokuvasta voi tulla toisenlainen kuin oli suunniteltu. Leikkauksesta voi nauttia, ja se voi imaista mukaansa.

E

Leikatessa on tehtävä päätöksiä. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Kaikkea voidaan muuttaa, siirrellä, yhdistellä ja vaihdella loputtomasti. Leikkausta voi jatkaa vaikka vuoteen 2056 asti, ellei joku ulkoinen tekijä toisin määrää. Onneksi jossain vaiheessa elokuva alkaa tuntua valmiilta.

 
 

Poimintoja  

olento pallo

Miltä koulu näyttää Helmerin silmin

Vuorentaustan koulun oppilaat toteuttivat Helmerin matkassa -multimediatyön. Se kertoo Vuorentaustan koulussa asuvasta Helmeri -tontusta, jot... Lue lisää