yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Sisältö ja tyyli

Mitä viestiin on otettu mukaan ja mitä jätetty pois? Mitä keinoja mediatekstin tekijä käyttää tavoittaakseen kohderyhmänsä? Miten viestissä yhdistellään kuvaa, ääntä ja tekstiä? Miten viesti vetoaa vastaanottajaan ja erottuu muiden viestien joukosta?

Mainos voi vakuutella, antaa lupauksia paremmasta elämästä tai vedota kohteen haluun kuulua johonkin ryhmään. Joihinkin kuluttajaryhmiin vetoaa ehkä puhekielisyys ja rento tunnelma, toiset taas kaipaavat tuotteesta asiallista tutkimustietoa.

Uutisten vastaanottaja on yleensä tottunut siihen, että uutiset ovat tiiviissä muodossa esitettyä faktaa ilman vahvoja tunnepitoisia kannanottoja. Uutismainen esitystapakin voi kuitenkin sisältää muotoja ja sanavalintoja, jotka vaikuttavat viestin sävyihin.

 
 

Poimintoja  

ylpallo

Julkisuuden tähden

Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää