Minielokuva
Elokuvakasvatus on olennainen osa mediakasvatusta
Keskeisenä lähtökohtana mediakasvatuksessa tulee olla prosessien avaaminen. Toiminnallisen elokuvakasvatuksen tavoitteena ei ole luoda elokuvia vaan käsitellä elokuvia tai valittua aihekokonaisuutta elokuvien keinoin. Syntyneet työt ovat palkitseva lisä.
Koulun elokuvakasvatuksessa kannattaa keskittyä opiskeltujen mediataitojen kokeilemiseen omassa ilmaisussa. Tuotoksen pituus on syytä rajata tarkasti: kolme minuuttia on hyvä ajallinen rajoite kouluissa.
Minielokuvaa tehdessä on hyvä päästä keskittymään sisältöön, joten tekniikkaan kannattaa tutustua yhteisen alkuharjoituksen avulla.
Harjoitukset:
Alkuharjoitus
Alkuharjoitus luo oppilaille käsityksen siitä, mitä minielokuvilta voi odottaa.
Kuvakerronta
Leikkaus perustuu käsikirjoitukseen, joten hyvin tehty kuvakäsikirjoitus helpottaa leikkaamista.
Elokuvasta omaksi kohtaukseksi
Oppilaat käsikirjoittavat, näyttelevät, kuvaavat ja leikkaavat ryhmätyönä noin minuutin mittaisen kohtauksen yhdessä katsotun elokuvan pohjalta.
Minielokuva sarjakuvan pohjalta
Kolmen harjoituksen avulla harjoitellaan ensin reaktioita, tehdään minielokuva sarjakuvan pohjalta ja lopuksi toteutetaan omaan käsikirjoitukseen perustuva minielokuva.
Taikalamppu-menetelmä
Taikalamppu-menetelmä opettaa oivaltavaa käytännön dramaturgiaa. Menetelmä on helppo omaksua, vaikka käyttäjillä ei olisikaan aikaisempaa kokemusta elokuvan tekemisestä.
Mediapedagogi Jukka Haverin artikkeli "Media- ja elokuvakasvatus koulussa" tulostettavassa muodossa.
Poimintoja
Varkaat tiedon valtatiellä
Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää