25.9.
klo 22.25 "JOS"
Sirpa
Pietikäinen
Poliitikkokuva Suomessa Aikojen kuluessa poliitikkokuva on Suomessa rajusti muuttunut – ja ehkä ei voi edes nykyään puhua mistään yhtenäisestä poliitikkokuvasta vaan –kuvista. Poliitikot eivät enää ole vain tummapukuisia arvokkaita miehiä tavallisen kansan kontaktin saavuttamattomissa vaan lähempänä ihmistä, mutta myös vikoineen ja ansioineen. Tämä on ehkä myös johtanut poliitikkokuvan huonontumiseen: ihmisille on selvinnyt, että kyseessä ei olekaan erehtymättömiä yli-ihmisiä, minkä kuvan pönkittämisestä myös nykyajan media pitää huolen. Ulkonäkö ja esiintymistaito ovat myös nousseet arvoon arvaamattomaan. Ne olivat tärkeitä apuja jo antiikin Kreikan kansankokouksissa, missä erityisesti puhetaito oli kunniassa. Mutta meneekö ulkoiset seikat jo sisällön edelle? Jos poliitikko täyttää hyvän ulkonäön ja esiintymisen raamit, onko enää loppujen lopuksi mitään merkitystä sillä, mitä hän sanoo tai tekee? Politiikka on myös viihteellistynyt: poliitikot kilpailevat suosiosta myös viihteen areenoilla. Nyt ehkä tummapukuisia valtaa käyttäviä miehiä ovat talousjohtajat. Median rooli poliitikkokuvan luojana on myös kiistämätön. Vuonna -82 vaalit, jolloin Koivisto valittiin presidentiksi, olivat ensimmäiset imagovaalit Suomessa ja TV:n rooli muodostui tosi tärkeäksi. Suomessa katsellaan päivittäin televisiouutisia, seurataan maailman menoa radiosta ja luetaan päivittäin jotain suurta sanomalehteä. Suuria tiedotusvälineitä toimitetaan Suomessa nykyisin samanlaisin journalistisin perustein, minkä takia niiden tarjoama maailmankuva on vivahde-eroja lukuun ottamatta toisiaan täydentävä. Pääuutiset ja median tärkeiksi tekemät aiheet kertautuvat välineistä toiseen. Päivän pääaiheille muodostuu tämän takia mahtava volyymi ja niitä on vaikea olla huomaamatta. Jokainen julkisuudessa esiintyvä henkilö ottaa jonkinlaisen riskin: mediaa ei käytetä ainoastaan oman sanomansa levittäjänä, vaan samalla luodaan ja muokataan kuvaa itsestään ja taustayhteisöstään. Varomaton lausunto tai huonosti valittu ilmaisu voi aiheuttaa kohun ja pahimmillaan vaarantaa sen, mitä on vuosien työllä rakennettu. Jos taas onnistuu, omaa asiaansa voi edistää paremmin ja nopeammin kuin millään muilla keinoin. Syynä on median kyky ja taipumus välittää vaikutelmia. Imagojen
ja mielikuvien kaupallinen ja poliittinen merkitys on tajuttu kauan sitten.
Poliitikkoja ja puolueitakin markkinoidaan nykyisin lähes kaikkialla
maailmassa samoin menetelmin kuin esimerkiksi pesuainetta. Poliitikoistakin
on tullut merkkituotteita, joita ei enää erota niinkään
aate tai ideologia kuin mielikuvat ja suunniteltu imago. Esimerkiksi Yhdysvalloissa
poliitikot käyvät tätä nykyään ahkerasti
imagokursseilla ja opiskelevat mielikuvavaikuttamista asiantuntijoiden
johdolla. Suomessakin on jo 50-luvulta lähtien koulittu poliitikkoja
paremmiksi televisioesiintyjiksi, mutta asiasta ei kovasti haluta puhua.
Poliitikot myös mielellään korostavat, että eivät
ole saaneet mitään esiintymiskoulutusta. Taustalla piilee ehkä
pelko siitä, että tieto esiintymistaitojen harjoittelemisesta
murentaisi henkilöstä syntyvää aitouden vaikutelmaa.
Ikään kuin ihmisen vilpittömyys, aitous ja persoonallisuus
olisivat koetuksella, jos häntä opastetaan toimimaan mediassa.
Muissa maissa tällaista on vaikea ymmärtää, koska
useimmissa maissa arvostetaan sitä, jos haluaa kehittää
itseään.
Alho, Arja: Kafka kävi meillä. Jyväskylä 1997. Alho, Arja: Silent democracy, noisy media. Academic Dissertation. Helsinki 2004. Ervasti, Pekka: Irakgate. Pääministerin nousu ja ero. Jyväskylä 2004. Isotalus, Pekka (toim.): Kaveri vai peluri. Poliitikko mediassa. 1998. Isotalus, Pekka – Aarnio, Eeva: Presidentti 2000. Mistä vaalit on tehty? Jyväskylä 2000. Karvonen,
Erkki: Elämää mielikuvayhteiskunnassa. Imago ja
maine menestystekijöinä Sänkiaho, Risto (toim.): Kun kansa valitsi Koiviston. Jyväskylä 1983. Suhola, Aino: Sinäkö, Paavo? Jyväskylä 1993. Uimonen, Risto ja Ikävalko, Elisa: Mielikuvien maailma. Miten mediajulkisuutta muokaktaan ja imagoja rakennetaan? Helsinki 1996. Uimonen,
Risto: Julkisuuspeli. Imagonrakennus politiikassa. 1992 Juva.
|
|