


|
 |
|
ARKISTO
KUVAT
JOTKA MUUTTIVAT MAAILMAA
|
|
|
(es. kaudella
2002-2003)
Kuvat jotka
muuttivat maailmaa -sarja perustui kuviin, jotka haastateltava oli
valinnut elämänsä kuviksi. Ne ovat kuvia, jotka muita
enemmän ovat saaneet miettimään, tuntemaan tai muuttamaan
käsitystä maailmasta.
Joillekin kuvat
olivat uutisten dramaattista tapahtumasarjaa maailmalta, maailmanhistorian
käänteitä tai ensimmäisen pin up -tytön
kuvia komeron oven sisäpuolella, toiselle kauneutta, koskemattomuutta
ja hiljaisuutta.
Se, miten maailmamme
rakentuu, on kiinni oman elämämme historiasta. Mutta varmasti
meihin kaikkiin on ollut valtavana vaikuttajana se visuaalinen anti,
jonka ohi olemme kulkeneet.
|
|
|
26.5.
Irakin sodan ihmiskilpi TEIJO VIROLAINEN
22-vuotias
tekniikanopiskelija Teijo Virolainen Riihimäeltä on
meille tutumpi Irakin sodasta. Hän toimi ihmiskilpenä
Bagdadissa. Mitkä tapahtumat, mitkä kuvat maailmasta
muokkasivat Teijo Virolaisen kuvan elämästä sellaiseksi,
että hän uskoi voivansa estää kokonaista liittouman
sotavoimaa hyökkäämästä Irakiin?
Teijo
Virolainen valitsi elämänsä tärkeimmiksi kuviksi
mm. kuvan suomalaisesta metsästä, Leonardo da Vincistä,
jota hän suuresti ihailee, koska tämä hallitsi
kaiken tieteen ja taiteen aloilta, Palestiinasta, presidentti
George W. Bushista, ja rauhanmielenosoituksesta Bagdadissa.
Teijo
näki lehdessä Human shields -järjestön ilmoituksen,
jossa haettiin vapaaehtoisia ihmiskilpiä Irakiin.
- Tuli sellainen, että joku on todella tekemässä
jotain konkreettista.
Hän lähti kenenkään tietämättä,
vanhemmilleen ilmoittamatta, henkensä kaupalla Bagdadiin
ihmiskilveksi.
Teijo
oli yhtenä ihmiskilpenä majoittunut Bagdadin sähkölaitokseen,
ja viimeiseen asti hän uskoi, ettei mitään sotaa
tulisikaan. Toisin kävi, mutta missään vaiheessa
pelko ei astunut kuvaan.
- Koko ajan, siellä oli hyvin vahva tunne, ettei mitään
sotaa tulekaan, että saadaan rauha aikaan.
Olitko valmis uhraamaan henkesi?
- Sitä ei ajatellut, että se on niin tärkeä,
ei ajatellut omaa henkeään, pikemminkin toivoi, että
kaikkien viattomien uhrien, että heidän henget säilyisi.
Hän
oli paikalla todistamassa, kun irakilaiset yrittivät kaataa
Saddam Husseinin patsasta köydellä, mutta tarvitsivat
siihen amerikkalaisten sotilaiden apua.
- Se oli symbolinen juttu: he eivät olisi yksin pystyneet
kaatamaan Saddamia, vaan tarvitsivat Amerikan apua. Alkuinnon
jälkeen irakilaiset kuitenkin järjestivät Amerikan
vastaisia mielenosoituksia.
- Sinne yritetään luoda kapitalistista järjestelmää.
He haluavat USA:n pois maasta, eivätkä halua sitä
systeemiä sinne.
Nykyään
itsensä uhraaminen ei ole mikään muodikas ilmiö.
- Se on eettistä peliä, pyritään vetoamaan
johtajien ajatusmaailmaan. Kansalaisilla ei ole vaikutusmahdollisuuksia…
ei ole trendikästä uhrautua yhteisen hyvän eteen.
Ylös
|
|

Teijo
Virolainen
|
19.5.
Sarjakuvataiteilija KATI KOVÁCS
Kati
Kovács (s.1963) on antanut uusimmalla kirjalleen nimeksi
Miestennielijäksi sirkukseen. Minkälaisien kuvien ja
tunnelmien kautta Kovácsin sarjakuva syntyy?
Kati
Kovácsin esittelyksi voisi sanoa, että hän on
suomalainen sarjakuvataitelija, jonka sukujuuret ovat Unkarissa
ja kotiosoite Roomassa. Suomen sarjakuvaseuran Puupäähatulla
vuonna 1999, ja mm. Kemin pohjoismaisen sarjakuvakilpailun Grand
Prix´llä vuonna 2001 palkitun kansainvälisesti
tunnustetun Kovacsin sarjoja on julkaistu eri puolilla Eurooppaa
sekä Hong Kongissa.
Kati
Kovacsin ensimmäiset kuvat ovat perhealbumin lapsuuskuvia.
Todistetusti Katilla on ollut kynä kädessä jo puolitoista
-vuotiaana. Kun muut kävivät kirjastossa, Kati istui
olohuoneen sohvalla "kotikirjastossa" ja selasi kirjoja
omasta kirjahyllystä. Mieleen painuva kuva oli mm. Vincent
van Goghin maalaus Perunansyöjät, jonka myötä
heräsi ymmärrys ja kiinnostus muuta maailmaa kohtaan.
- Tämä jäi mun mieleeni; aloin miettiä millaista
elämää muut ihmiset elää eri paikoissa…
sai avaimet ajatella, että on muitakin kohtaloita elämässä.
Kovacsin
sarjakuvat ovat rohkeita ja rajuja - absurdilla huumorilla höystettyinä
- ja niiden tarinat perustuvat usein piirtäjän omiin
kokemuksiin, esim. au-pair vuodet Italiassa synnyttivät hulvatonta
huumoria latinomiehistä, mutta myös kipeitä piirroksia
pedofiliasta, nuoren vaalean tytön ahdistelusta vanhemman
miehen taholta. Sarjakuvaa on pitkään pidetty pelkkänä
viihteenä, vaikka sen keinoin voidaan käsitellä
vakaviakin asioita.
- Piirroksella - yhtäkkiä - ruudusta toiseen tapahtuu…
mun mielestä se on niin uskomaton keino. Eikä siihen
mene rahaa; paperi ja kynä, ja mä voin kertoa mitä
mua huvittaa.
Viimeiset
kuvat ovat vanhasta saksalaisesta pilalehtikokoelmasta. Niiden
kautta Kati oivalsi piirtämiseen liittyvän mahdollisuuden,
vaikka joutuu vieläkin joskus muistuttamaan itseään
siitä.
- Hiljalleen mä oon tajunnut sen… hei, sä oot vapaa,
sä voit tehdä mitä vaan.
Tämä keskeinen ajatus tulee esiin Kovacsin viimeisimmän
sarjakuva-albumin yhdessä ruudussa: "Vain paperilla
voin säilyttää vapauteni".
Ylös
|
|

Kati Kovács
|
12.5.
Rouva TELLERVO KOIVISTO
Rouva
Tellervo Koivisto on katsonut maailmaa monenlaisista näkökulmista:
Turun Kauppakorkeakoulun oppilaana 1950-luvulla, jossa tutustui
Mauno Koivistoon, joka ei "ensitapaamisella ulkoiselta olemukseltaan
tehnyt minuun minkäänlaista vaikutusta", niinkuin
Tellervo Koivisto myöhemmin on sanonut. Parin vuoden sisällä
heistä oli jo tullut aviopari ajatuksella "seurapiirirouvaksi
en missään tapauksessa halunnut tulla".
Seuraavien
40 vuoden aikana Tellervo Koivisto on katsonut maailmaa paitsi
oman poliittisen uransa (kansanedustajana ja kunnallispoliitikkona),
pakinoitsijan ja yhteiskunnallisen vaikuttajan; myös pääministerin
ja myöhemmin presidentin puolison silmin - milloin iltapuvussa
Linnan emäntänä, milloin valtiovierailujen tuoman
ohjelman mukaisissa tärkeissä ja vähemmän
tärkeissä tapahtumissa, ympäri maailman. Mitkä
ovat ne kuvat, jotka hän kokee vaikuttaneen maailmansa menoon
kaikkein eniten?
Rouva
Tellervo Koivisto muistelee ohjelmassa mm. vuoden 1972 eduskuntavaaleja.
Vastavalittu kansanedustaja riemuitsee kuvassa nimeltä "Lentävät
sukat", jossa sukat ihan kirjaimellisesti lentävät
ilmaan. Sukkamyytti oli jo syntynyt - ja jäi elämään
pitkäksi aikaa. "Ministerin rouvat vapaalla" otsikon
alla tehdyssä tv-haastattelussa, hän puhui miehensä
sukista - siinä missä Kaarina Virolainen miehelleen
Pariisista ostamistaan solmioista.
- Tuohon aikaan pääministerin puolison ei sopinut puhua
karvaisista sääristä ja rikkinäisistä
sukista - varsinkaan televisiossa.
Ryhmäkuvassa
valtiovierailulla Moskovaan Rouva Koivisto ja presidentti Mihail
Gorbatshov katsovat melkein rakastuneen oloisesti toisiaan.
- Muistan, että istuin toisella puolella pöydässä
Kremlissä… voi hirveä, millainen magneetti tuon miehen
katseella on. Ensivaikutelma lähti katseesta; tunne, että
hänessä on sisäistä voimaa. Hän oli monella
tapaa merkittävä mies.
Ohjelmassa
nähtyihin valtiovierailukuviin Saksan Liittotasavaltaan ja
Venäjälle liittyy historian havinaa.
- Maailma mullistui; Neuvostoliitto, Saksa ja Baltian maat - kaikki
tapahtui niin nopeasti… tämä kaikki mahtui jälkimmäiseen
kuusivuotiskauteen meidän elämässä.
Tellervo
Koivisto on maininnut elämänsä rohkeimmaksi teoksi
omasta masennuksestaan puhumisen julkisuudessa. Sen lisäksi
merkittävintä elämässä on ollut se, että
hän on ollut kaksitoista vuotta presidentin puolisona.
Ylös
|
|

Tellervo
Koivisto
|
21.4.
Pelastusarmeijan kapteeni MIA-LISA ALHBIN
Maanantaina,
toisena pääsiäispäivänä, Mirja Pyykön
ohjelmassa elämänsä tärkeät kuvat on
luvannut näyttää Pelastusarmeijan nuori kapteeni
Mia-Lisa Alhbin. Mia on toiminut Pelastusarmeijan luutnanttina
Helsingissä ja nyt kapteenina Tukholmassa. Minkälaiset
kuvat ovat avanneet hänelle silmiä todellisuuteen? Onko
hänen kuvissaan mukana kiiltokuvaa Jeesuksesta tai menneen
vai nykyisen ajan Madonnasta?
Mia-Lisa
Alhbin on kolmannessa polvessa pelastusarmeijalainen. Oma äiti
ja Mia-Lisan suuresti ihailema äidinäiti kuuluvat hekin
Pelastusarmeijaan, ja näin ollen valinta lähteä
mukaan pelastusarmeijatyöhön tuntui alusta asti varsin
luontevalta ratkaisulta.
Kuva
rukoilevasta Jeesuksesta (Heinrich Hofman) mummon makuuhuoneen
seinällä oli ensimmäinen katsekontakti Jeesukseen.
- Tästä näin minkälainen Jumala voisi olla.
Se on myös taulu, jonka edessä itse monesti olin, ja
mietin miten voisi rukoilla.
Yhtenä
kuvana nähtiin ystävän (Pia Hartman) maalaama ikoni
Pyhästä Yrjöstä. Kuva symbolisoi taistelevaa
Jeesusta.
- Pyhä Yrjö taisteli pahan vallassa olevan kaupungin
puolesta, eikä halunnut siitä mitään palkaksi
itselleen… ja näin Kristuskin toimi. Pyyteettömän
auttamisen pitäisi olla esimerkkinä kaikessa kristillisyydessä
ja auttamistyössä vain sen tähden, että on
olemassa joku, joka tarvitsee apua. Se kuuluu ihmisyyteen - kohdata
toinen ihminen ihmisenä.
Aki
Kaurismäen elokuva "Mies vaille menneisyyttä"
tuntuu erityisen läheiseltä - ei vain siksi, että
siinä kuvataan Pelastusarmeijan työntekijää,
vaan koska elokuvan sanoma on evankelinen.
- Jokainen pystyy samastumaan elokuvan eksyksissä olevaan
nimettömään mieheen.
Aki Kaurismäki on oivaltanut Jumalan olemuksesta jotain syvempää
kuin moni kirkon mies tai nainen.
Oleellista Mia-Lisan Jeesus-kuvassa onkin se, että Jeesus
ei ole pelkkä kiiltokuva, vaan Hän on arjessa ja todellinen;
sellainen "jolle mikään ei ole liian suurta tai
liian pientä".
Kuvaan
Hugo Simbergin Haavoittuneesta enkelistä liittyy ajatus siitä,
että jokaisella on oikeus olla heikko ja rikkinäinen.
- Tämä kuvaa minulle Jumalan olemusta: Jumala, joka
oli vahva, tuli heikkoa heikommaksi - jotta se heikko saisi kerran
tuntea olevansa vahva.
Ylös
|
|

Mia-Lisa Alhbin
|
14.4.
Näyttelijä ANTTI LITJA
Näyttelijä,
jonka meriittilista kymmenine elokuvineen ja teatterirooleineen
on liian pitkä siteerattavaksi. Ehkä parhaiten häntä
on luonnehdittu arvostelussa, jossa todettiin, että Antti
Litjassa suomalaisen miehen tragikomiikka on kiteytynyt taiteeksi.
Mihin kuviin ja mielikuviin Litjan taide sitten perustuu?
Antti
Litja syntyi Kuukaupin kylässä taloon, josta sittemmin
tuli kirjailija Kersti Bergrothin kotitalo. Muistot lapsuudesta
liittyvät vahvasti kylän tunnelmaan, ja mummoon "joka
oli rakastettava, vaikka omapäinen ja äkkipikainen".
Ensimmäisessä kuvassa onkin Antti itse pienenä,
"Aarla-koira" ja mummo, joka rakasti yli kaiken eläimiä.
- Elämääni on vaikuttanut voimakkaat naiset: isoäiti,
äiti ja pojanpoikien mummo. Vaihdoin äitini välittömästi
tähän mummoon.
Vapauden
kaipuu ajoi nuoren maalaispojan Helsinkiin. Lyhyet työsuhteet
ja raikuli elämä vei sattumien kautta Helsingin nuorisoteatterin
(Klitsun) sisäänpääsykokeisiin. James Dean
oli tuohon aikaan Antin suurin idoli.
- Deanin tapa eläytyä…aloin itsekin käyttäytyä
kuin Dean: roikotin päätä, olin vähän
saman näköinen.
Roolit
elokuvissa "Loma" ja "Jäniksen vuosi"
tekivät Antti Litjasta tunnetun. Roolit olivat samantyyppisiä
keskenään: hiljaisia miesressukoita - jollainen hän
itsekin koki välillä olevansa. Mutta vahvana hänen
omassa elämässään oli myös toinen - eikä
niin hiljainen - puoli; alkoholismi varjosti Litjan elämää
useamman vuoden ajan. Alkoholismin tyranniaa käsittelevissä
näytelmissä : "Perhe" ja "Isä",
hän pääsi ammentamaan tunteita suoraan omasta elämästään.
- Pilasin elämääni hirveän paljon kaikella…
No, eletty mikä eletty, nyt ollaan eläkkeellä.
Siinä olisi voinut uuvahtaa monta kertaa matkalla. Suojelusenkelit
tekivät 24 tuntia töitä minun kohdalla.
Uusi
elämä alkoi 60-vuotiaana raitistumisen myötä.
Aikaa ja energiaa jäi mieluisaan harrastukseen, veneilyyn.
Myös perhe - etenkin pojanpojat - löysi uuden paikan
Antin sydämessä. Viimeinen kuva onkin perhealbumista.
Kuvassa seisoo kaksi pientä poikaa laiturilla rinnakkain,
katsellen järvelle, jossa ui kaksi hanhea vierekkäin.
Kuvaa on vaikea liikuttumatta esitellä.
- Ne on meidän pojat…ne löysi mössön kohdan
minusta.
Ylös
|
|

Antti Litja
|
7.4.
Oikeushammaslääkäri HELENA RANTA
Oikeushammaslääkäri
Helena Rannasta on tullut suomalaisille tuttu uutiskuvista, joissa
kansainväliset tunnistusryhmät tutkivat sotarikoksen
mahdollisuutta. Hän on mukana Suomen uhrintunnistusyksikössä
DVI:ssa (Disaster Victim Identification) ja näissä merkeissä
Helena Ranta on toiminut Venäjällä, Bosnia-Herzegovinassa,
Kosovossa ja Kamerunissa. Hän on ollut todistajana kansainvälisessä
oikeudenkäynnissä Haagin tuomioistuimessa Slobodan Miloshevicia
vastaan. Yksi hänen tehtävistään liittyi Estonian
uhrien tunnistamiseen. Mistä löytyvät ne kuvat,
jotka eniten ovat muuttaneet Helena Rannan maailmaa?
Helena
Ranta on syntynyt onnellisten tähtien alla. Vanhassa perhepotretissa
poseeraavat tulevat ydinfyysikot ja oikeushammaslääkäri,
ihmisoikeusaktivisti Helena Ranta itse.
- Tässä kuvassa on rakkaita ihmisiä, joilla oli
mukava lapsuus, ja loistava tulevaisuus edessä. Mulla ei
ole omaa perhettä, mutta näistä sisaruksista ja
heidän lapsistaan on tullut mun perhe. Jos jotain pelkään,
pelkään että heille tapahtuisi jotain.
Kuvat
tuhotuista Mostarin sillasta ja Sarajevon kirjastosta symboloivat
sodan julmuutta. Kuvassa Sarajevon kirjaston raunioilla soitetaan
selloa.
- Siellä pidettiin konsertteja, ja soitettiin muistaakseni
Beethovenin 9. sinfoniaa (Oodi ilolle). Kaiken tuhon keskellä
elämä jatkuu. Musiikin esittäjiä ja musiikin
esittämispaikkoja voidaan tuhota, mutta itse musiikkia ei
kukaan pysty tuhoamaan.
Ohjelmassa
mietitään onko pahuudella kasvoja. Ranta ei muista kätelleensä
pahuutta.
- En muista pahuuden kasvoja. En pystyisi tunnistamaan niitä
henkilötä, joita olen kätellyt, ja joita pidän
tai pidetään pahana. Pahuus ei ole ihmisen kasvot vaan
se on naamio.
Miten
ympäri maailmaa joukkohautoja tutkiva ihminen sitten pitää
omat tunteensa kasassa?
- Itkemällä. Itken joskus enkä häpeä
sitä yhtään... Tunteita ei voi näyttää
kentällä. Siinä ei ole yksityisiin kannanottoihin
oikeutusta.
Ruonoutta
rakastava Ranta valitsi viimeiseksi kuvakseen Amedeo Modiglianin
ruonoilija Anna Ahmatovasta tekemän piirroksen. Anna Ahmatovan
Rekviem-runo on Rannan lempiruno. Se kertoo piiritetyn kaupungin
(Leningradin) asukkaiden elämästä, kauhuista ja
arkipäivästä:
"Ei, en ollut vieraan taivaan alla, en minkään
vieraan siiven suojassa, - oman kansani luona olin siellä
missä sen - onnettoman - oli oltava.
(Anna Ahmatova, 1961 suomennos Pentti Saaritsa)
Ylös
|
|

Helena
Ranta
|
31.3.
Suurlähettiläs HEIKKI TALVITIE
Suurlähettiläs
Heikki Talvitie on toiminut suurlähettiläänä
Moskovassa, Tukholmassa ja Belgradissa. Minkälaisia eväitä
nämä kokemukset ovat antaneet hänelle tähän
maailman tilanteeseen? Heikki Talvitie on Mirja Pyykön vieraana
kertomassa niistä kuvista, mitkä hän katsoo elämänsä
tärkeiksi kuviksi juuri tänään.
Heikki
Talvitien ensimmäiseen kuvaan Viipurin linnasta liittyy paljon
vaiherikkaita muistoja Suomen historiassa, mutta myös Talvitien
omassa lapsuudessa. Viipurista matka vei useaan kertaan Moskovan
suurlähettilääksi. Tuona aikana Neuvostoliitto
hajosi ja uusi Venäjä perustettiin.
Yhtenä
kuvana nähtiin YK:n yleiskokouksen avajaiset vuonna 1973.
Tuolloin Talvitie toimi YK:n lähetysneuvoksena. Hänen
mukaansa viime aikaiset maailman tapahtumat eivät ole murentaneet
YK:n arvovaltaa.
- Arvovalta säilytettiin, sitä ei annettu pois... Jos
Yhdysvallat olisi saanut YK:lta valtuutuksen sotaan, siitä
olisi tullut maailmanjärjestöjen sota, mutta Yhdysvallat
ei kyennyt turvallisuusneuvostoa vakuuttamaan... Turvallisuusneuvosto
on kuin Paavi, joka legitimisoi ristiretken. YK pystyy antamaan
sellaisen valtuutuksen, jonka nojalla kaikkien jäsenvaltioiden
on toimittava, jos turvallisuusneuvosto jotain päättää.
Viimeiset
vuodet Talvitie toimi lähettiläänä Tukholman
suurlähetystössä. Hän ihailee Ruotsin valtiomiestaitoa.
- Suurissa kriiseissä Ruotsi on aina pitänyt kaikki
vaihtoehdot vapaina... Suomen osalta idän pelko on johtanut
ratkaisuihin, joissa muut paitsi yksi vaihtoehto on suljettu pois.
Ylös
|
|

Heikki Talvitie
|
24.3.
Käsikirjoittaja MIKA RIPATTI
Käsikirjoittaja
Mika Ripatti on nostanut kirjoittamallaan elokuvalla Nousukausi
Jakomäen jälleen keskustelun kohteeksi. Ensimmäisen
version käsikirjoituksesta hän teki jo yli seitsemän
vuotta sitten. Tarinan ydin on säilynyt, vaikka elokuvan
yksityiskohdat ovatkin ajankohtaistuneet. Mistä muusta tässä
suomalaisessa elämänmenossa Mika Ripatti haluaisi keskusteltavan?
Mihin kuviin hänen omat mielikuvansa perustuvat?
Mika
Ripatti pohti valitsemiensa kuvien kautta mm. ihmisiin kohdistuvaa
yhteiskunnan kontrollia. Ripatti vertaa Berryn herttualle 1400-luvulla
tehtyä hartauskirjaa nykyaikaiseen valvontakamerakuvastoon.
Hartauskirja sisältää maalauksia vuodenaikojen
kierrosta. Kullekin kuukaudelle on oma maalauksensa.
- Berryn herttuan hartauskirja on eurooppalaisen taiteen väkevimpiä
yhteiskuntakuvauksia.
Limbourgin-veljesten maalaamissa kuvissa maatyöläiset
työskentelevät pellolla ja taustalla on yksi Berryn
herttuan linnoista.
- Todetessaan kuinka asiat ovat vakaina ja muuttumattomina läpi
koko vuodenkierron... Berryn herttua saattoi aina tarkastaa, että
maatyöläiset olivat paikallaan ja hän omallaan.
Ripatti
näkee yhteyden myös nykypäivään. Kaikkialle
levinneet valvontakamerat ohjailevat samaan tapaan ihmistä.
Hän kysyykin, onko kaupungeissa vielä reittejä,
joihin ei valvontakameran silmä ulottuisi.
- Vai olemmeko täysin ja lopullisesti nähtyjä,
toisten määrittelemiä, niin kuin työläiset
Berryn herttualle tehdyissä kuvissa?
Geenitutkimuksen
myötä koko ihmisen perimä on kartoitettu ja kuvattu.
- Geenisekvenssikuvaa voisi pitää ihmisen lopullisena
läpinäkemisenä. Nyt kaikki ihmisessä on katseen
alla, jopa hänen historiansa ja tulevaisuutensa. Vaikka meidän
olisi hyväksyttävä tuo kuva esityksenä itsestämme,
meidän ei välttämättä tarvitse hyväksyä
kaikkia tulkintoja... voimme itse tehdä tulkintamme ja tarinamme.
Ylös
|
|

Mika Ripatti
|
17.3.
Näyttelijä ESKO SALMINEN
Näyttelijä
Esko Salmisen kohdalla adjektiivit on kulutettu loppuun. Älykäs
mutta tunteellinen, intohimoinen mutta ujo, valloittava ja samalla
herkkä.
Esko
Salmisen luomana hiljaisuuskin näyttämöllä
saa katsojat pidättämään hengitystään.
Laaja-alaiset roolit televisiotyössä ja teatterin näyttämöllä
muistetaan viime vuosilta mm. niin TV1:n menestyssarjasta Raid
kuin Helsingin Kaupunginteatterin Puntilan isännästä
tai Kansallisteatterin Cyrano de Bergeracista. Salmisen näyttelijäntyön
kaari ulottuu tietysti paljon kauemmaksi. Teatterikoulun hän
aloitti 17-vuotiaana.
Esko
Salminen muistelee lapsuuttaan mm.Meidän sakki -elokuvien
kautta. Näyttelijä isällä oli tapana järjestää
Eskon synttäreille elokuvateatteri heidän kotiinsa.
- Isällä oli suhteita filmimaailmaan, ja meille tuotiin
kotiin projektori, ja mies joka pyöritti sitä, ja näytti
meille näitä Meidän sakki -elokuvia, Chapeja (Chaplin)
ja piirrettyjäkin. Kaikki pihan lapset kerääntyivät
meille, ja se oli ihan mielettömän hienoa, koska siihen
aikaan ei ollut videoita eikä nettejä.
Toinen
selkeä muisto liittyy sota-aikaan ja sen aiheuttamiin traumoihin.
Monen vuoden painajaiset saivat hahmonsa, kun Esko tapasi aikuisena
vanhempiensa näyttelijäkollegan, joka kertoi nähneensä
sota-aikaan Kaisaniemenpuistossa matkalaukkujen päälle
lyhistyneen naisen ja pienen pojan.
- Nainen oli saanut sairaskohtauksen ja poika huusi: "Auttakaa
hyvät ihmiset, auttakaa! Äitini on sairas ja minä
en jaksa!". Se poika olin minä.
Olin unohtanut koko tapahtuman, mutta sitten aloin ymmärtää
kaikkia niitä painajaisia, joita olin vuosia nähnyt.
Kuvalla Helsingin pommituksista Salminen viittaa myös nykytilanteeseen.
- Taas ollaan tässä pisteessä, että pitää
kostaa... ja kuka näistä sodista sitten eniten kärsii,
niin ne on naiset ja lapset.
Ylös
|
|

Esko Salminen
|
10.3.
Näytelmäkirjailija LAURA RUOHONEN
Näytelmäkirjailija
Laura Ruohosen tuotannosta löytyy ekologian ja etiikan teemoja.
Niin myös Suomen Kansallisteatterissa muutama viikko sitten
ensi-iltansa saaneessa näytelmässä Kuningatar K,
jonka hän myös ohjasi itse. Kuningatar K sai maailmanensi-iltansa
Lontoossa ja näytelmä on jo käännetty seitsemälle
kielelle. Mitkä ovat ne kuvat, jotka vaikuttavat Ruohosen
käsitykseen esimerkiksi 1600-luvulla eläneestä
Ruotsin kuningatar Kristiinasta ja hänen vallankäytöstään?
Ruohosen
näytelmät ovat menestyneintä suomalaista nykydraamaa
maailmalla. Pari vuotta sitten Edinburghin Traverse-teatterissa
loistavia arvosteluja niittänyt Olga on käännetty
englannin lisäksi saksaksi, venäjäksi, liettuaksi
ja sloveniaksi. Hän on hyvin tuottelias kirjoittaja ja saanut
useita kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja.
Laura
Ruohonen pohti ohjelmassa mm. elämän ajattomuutta. Vanhat
Pileta-luolamaalaukset Andalusiassa muistuttavat ihmismielen samanlaisuudesta
eri aikoina; pyrkimyksestä jonkinlaiseen yhteisöllisyyteen
ja kauneuteen.
- Kun menin sinne, tunne oli niin odottamaton...kotiintulon tunne.
Ihminen on kuitenkin aika lähellä sitä kivikauden
ihmistä jääkauden ja luonnon mullistusten keskellä.
Yhtenä kuvana nähtiin ilmakuva lentokoneesta, jossa
peltomaisema muodostaa tiheän tilkkutäkin. Jokainen
neliömillimetri on jollain tavalla järjestetty.
- Ajatus siitä, että ei löydy enää mitään
paikkaa, missä ihmisen sormenjäki ei olisi näkyvissä,
on mulle huolestuttavaa ja pelottavaa.
Suuren vaikutuksen näytelmäkirjailijaan teki Vittoria
de Sican elokuva Polkupyörävaras. Ja erityisesti kohtaus,
jossa pieni poika katsoo ihailemaansa isää, joka on
ajautumassa olosuhteiden pakosta varkaaksi.
- Tässä pienen pojan katseessa näkee, että
me ei olla halukkaita näkemään omaa kuvaamme näiden
lasten silmistä, koska silloin joutuu näkemään
aika paljon sellaista, minkä mielellään ohittaisi.
Aikuisten selkäranka on usein paljon höttöisämpää
tavaraa kuin mitä haluaisi itselleen myöntää.
Ylös
|
|

Laura Ruohonen
|
3.3.
Yölintu-yhtyeen solisti SIMO SILMU
Tanssilavojen
ehdoton suosikkiyhtye Yölintu soittaa tanssilavojen perinnemusiikkia
kevyellä rockotteella ja on myynyt noin puoli miljoonaa levyä.
Yölinnun vanhin jäsen on 25-vuotias Simo Silmu. Häntä
pidetään loistavana hanuristina ja laulajana, jolla
on ikäistään kypsemmänkuuloinen, voimakas
laulunääni. Minkälainen
mies lavalla oikeasti seisoo? Mihin hän uskoo, mistä
hän saa voimaa? Miksi hän on valinnut musiikikseen perinteisen
tanssimusiikin eikä esimerkiksi rockmusiikkia, josta 12-vuotiaana
bändinsä kanssa aloitti?
Simo
Silmu on nuoresta iästään huolimatta tanssittanut
lavakansaa jo 10 vuoden ajan, ja seurannut aitiopaikalta suomalaisten
ihmisten elämänmenoa. Silmu on viehättynyt Suomesta
ja suomalaisuudesta; jopa siinä määrin, että
kaikki lomamatkat päätyvät aina Lappiin, vaikka
tarkoitus on ollut lähteä etelän aurinkoon. Tärkeimmiksi
kuvikseen Simo valitsi mm. kuvan yhtyeen ensimmäiseltä
omakustannekeikalta, ja keikkakiertueelta Lappiin.
Suomalaisuus
on muutenkin lähellä Simon sydäntä. Väinö
Linnan elokuva Tuntematon sotilas kuuluu suosikkikaartiin, samoin
kuin TV 2:n sarja Tankki täyteen. Tavallinen suomalainen
mies on jotenkin tuttu, ja kotoinen hahmo kaikessa juroudessaankin.
Jurouden takana on kuitenkin paljon tunnetta.
- Kaikissa meissä asuu pieni romantikko… Suomalainen mies
kyllä puhuu ja pussaa kun sille puhutaan ja sitä pussataan.
Ylös
|
|

Simo Silmu
|
10.2.
Kulttuuri- ja ihmisoikeustoimittaja
MAILA-KATRIINA TUOMINEN
Kulttuuri-
ja ihmisoikeustoimittaja Maila-Katriina Tuomisella (Aamulehti)
on vankka kuvataiteen ja taidehistorian tuntemus. Hän toimiii
mm. taidehistorian luennoitsijana Tampereen yliopistossa. Mitkä
ovat hänen valintansa maailmaa muuttaneiksi tärkeiksi
kuviksi - kun valittavissa ovat tuhannet maailman taideaarteet?
Maila-Katriina
Tuominen käsitteli valitsemiensa kuvien kautta länsimaisen
kuva-ajattelun historiaa. Meillä on niin sanottujen arkkityyppikuvien
kautta vahva käsitys siitä, miltä asiat näyttävät,
tai miltä niiden pitäisi näyttää. Kuvat
kulkevat osana muistiamme ja vaikuttavat siihen, miltä kuvittelemme
esim. enkelin tai Jeesuksen näyttävän. Tästä
esimerkkinä Tuominen ottaa tarkasteluun kuvan ruotsalaisen
taiteilijan Elisabeth Ohlson Wallinin Ecce homo –näyttelystä.
Kuvassa on Raamatun yhteyteen liittyvä kohtaus, jossa aidsia
sairastava homomies (Jeesus) makaa transvestiittimiehen (Maria)
sylissä.
– Jeesus seurusteli syntisten ja saastaisten kanssa, mutta se
pahennus, joka tästä kuvasta nousi, liittyi siihen,
millä tavalla hän (taiteilija) sen kuvasi. Kysymys kuuluukin,
kenellä ja millä tavalla on ylipäätään
oikeus kuvata Jeesusta. Kenellä on tieto siitä, millainen
on oikea Kristus? Ei kenelläkään.
Länsimaista
taidetta on monistettu ja kopioitu eri käyttötarkoituksiin
jo parin vuosisadan ajan. Esimerkiksi Michelangelon kuuluisista
käsistä on nyttemmin tullut menestyneen suomalaisyrityksen
logo, mutta monikaan ei tiedä kuvan todellista alkuperää.
Ylös
|
|

Maila-Katriina
Tuominen
|
3.2.
Elokuvaohjaaja MATTI IJÄS
Matti
Ijäs on ohjannut 20 elokuvaa. Ja voittanut melkein yhtä
monta elokuvapalkintoa. Ohjaajana Ijästä on nimitetty
elämän kolhimien puhemieheksi, surullisten tosimiesten
kuvaajaksi, hänet on palkittu "ihmiskuvan moninaisuudesta
ja lempeydestä, jolla Ijäs antaa henkilöilleen
anteeksi heidän puutteensa ja ajattelemattomuutensa".
(Perustelut Humanismin käsi -palkinnolle). Matti Ijäksen
viimeisimmät elokuva-ohjaukset ovat olleet: Haaveiden Kehä,
Sokkotanssi ja Pala valkoista marmoria. Minkälaiset kuvat
sitten Ijäkseen ovat elämän varrella vaikuttaneet
eniten?
Matti
Ijäs valitsi yhdeksi tärkeimmäksi kuvakseen pätkän
Mikko Niskasen elokuvasta Kahdeksan surmanluotia. Ijäs työskenteli
myöhemmin Niskasen apulaisohjaajana ja ihaili tämän
rohkeaa tapaa tehdä elokuvaa: mennä pintaa syvemmälle,
ja perehtyä roolihahmojensa sielunmaisemaan.
Ohjelmassa
nähtiin myös katkelmia Matti Ijäksen ohjaamista
elokuvista Haaveiden kehä ja Katsastus. Matti sanoo olevansa
elokuvantekijänä humoristi, joka suhtautuu huumoriin
vakavasti. Komiikka on eräänlaista tihennettyä
realismia.
– Se ei vie senttiäkään todellisuudesta pois. Pitää
olla kipupisteet ja vankka todellisuuspohja, mistä se huumori
kumpuaa.
Ylös
|
|
Matti Ijäs
|
27.1.
Toimittaja ANNELI SUNDBERG
Anneli
Sundberg muistelee elämäänsä suurten muutosten
kautta. Niistä ensimmäinen liittyy maaseudun autioitumiseen.
– 1950-luku oli vielä turvallinen ja vakaa, sitten tuli 1960-luku,
ja vaikka minä en ollut koskaan ajatellut, että jäisin
maaseudulle, olisin halunnut, että se olisi säilynyt
muuttumattomana.
Paluuta lapsuuden maisemiin ei ollut, ja 60-luvun vapaa ilmapiiri
hengitti jo niskaan; elettiin seksuaalisen vapautumisen aikaa.
– Olihan se mahtava harhautus, vapauduttiin miesten ehdoilla…
Olin saanut tiukkapipoisen 1950-luvun kasvatuksen, ja siinäkin
suhteessa maailma muuttui yhtäkkiä kamalasti.
Anneli
muistelee Billy Wilderin Piukat Paikat –elokuvaa hauskana elokuvana,
mutta Marilyn Monroe teki naisille karhunpalveluksen.
– Marilyn asettui tietoisesti objektiksi…hän on työpaikka-ahdistelijoiden
unelma, joka saa tiukkahuuliset uratietoiset naiset näyttämään
sukupuolestaan eksyneiltä.
Suuri
hetki Sundbergin elämässä ja poliittisen toimittajan
uralla oli Urho Kalevi Kekkosen hautajaiset vuonna 1986. Hän
oli mukana selostamassa hautajaisia ja muistelee, miten merkittävä
tapahtuma se oli myös niille, jotka eivät Kekkosesta
erityisemmin pitäneet.
– Kekkosen kuolema oli erään aikakauden selvä päätös.
Ylös
|
|
Anneli Sundberg
|
20.1.
Maisteri SIMO FRANGEN
Simo
Frangen käsittelee valitsemiensa kuvien kautta oman huumorinsa
historiaa.
Ensimmäiseksi kuvakseen Simo valitsi Pahkasika–lehden kansikuvan
vuodelta 1981. Pahkasika edusti sellaista huumorin tasoa, joka
”napsautti Nakkilan pojan aivot toiseen asentoon”. Muita tärkeitä
vaikuttajia ovat olleet mm. Monthy Pythonit, ja etenkin koomikko
John Cleese, jonka Ministry of silly walk -juliste koristi Frangenin
seinää koko opiskeluajan.
Yhdeksi
kuvaksi Simo valitsi Lasse Virenin maaliintulon vuodelta 1972.
– Luin kaikki Virenistä tehdyt kirjat ja tein itselleni tiukan
harjoitusohjelman. Minusta piti tulla juoksija.
Simosta ei tullut juoksijaa, mutta hän oivalsi sen, mikä
kaikessa työssä on tärkeintä: mitään
ei saa ilman hikeä ja verta, vain harjoitus ja kova työ
tuottavat tulosta. Maailman ympäri -ohjelmakin perustuu tarkkoihin
etukäteen kirjoitettuihin käsikirjoituksiin.
– En usko spontaaniin huumoriin, vaan mitä paremmin vitsit
ennalta valmistelee, sen parempaa jälkeä syntyy.
Ylös
|
|
Simo Frangen
|
13.1.
Jazzmuusikko JUKKA PERKO
Rockbändi
Uriah Heep innoitti aikanaan nuoren maalaispojan musiikin harrastukseen.
Charlie Parker oli kuitenkin aloittelevan soittajan suurin vaikuttaja:
– Parker on suurin idolini soittajana. Tästä kuvasta
olen katsonut miten soitetaan, suun asentoa ja miten esim. suupalaa
pidetään.
Perkon
tie vei jo nuorena Amerikkaan kuuluisan Dizzy Gillespien bändin
soittajaksi. Sieltä mutkan kautta Pariisiin, ja takaisin
Suomeen. Jukka Perkon uusimman levyn Kaanaanmaan takakannessa
komeilee kuva kotialbumista: isä ja isoisä hevosten
kanssa pellon reunalla.
– Kuvaan liittyy ylpeyttä. Vaikka tästä kuvasta
on vielä kymmenen vuotta sukupolvenvaihdokseen, niin pojasta
näkee, että hän on jo täydessä vastuussa.
Tradition eteenpäin vieminen musiikissa onkin ollut Perkolle
tärkeää. Se oli myös syy palata takaisin Suomeen
omille juurille.
Ylös
|
|
Jukka Perko
|
6.1.
Näyttelijä KATI OUTINEN
Kati
Outinen muistelee ohjelmassa lapsena näkemäänsä
Vietnam-kuvaa, jossa alaston pikkutyttö juoksee pakoon pommituksia.
Kuvan nähdessään Kati oli suunnilleen saman ikäinen
kuin kuvan tyttö.
– Kuva järkytti ja järkyttää edelleen. Se
toi tietoisuuteen väkivallan ja sodan karmeuden.
Työn merkitystä ja ihmisen elinkaarta käsiteltiin
näyttelijä Siiri Angerkosken kuvien kautta, jota Outinen
pitää yhtenä maamme hienoimmista näyttelijöistä.
– Siiri Angerkosken tulkinnat nuorena, pyöreänä
ja äreänä "Justiinana", rinnalla kymmeniä
vuosia myöhemmin tehty roolityö "Aliisana"
näyttelijän oman, vakavan sairauden murtamin kasvoin,
ovat muistuttaneet Kati Outiselle pysyvällä tavalla
näyttelijäntyön perusasioista: ihmisenä kypsymisen
tärkeydestä ja ikuisen nuoruuden naurettavasta vaatimuksesta.
Outisen on helppo ymmärtää Kaurismäki-elokuvissa
esittämiensä roolihenkilöiden, tavallisten ihmisten
arkea. Hän on itse elänyt yksinhuoltajaäidin elämää
Suomessa. Pelkkä älyllinen ymmärtäminen ei
näyttelijälle kuitenkaan riitä, vaan hän perehtyy
työn alla olevien roolihahmojensa maailmaan mm. kuuntelemalla
musiikkia, joka säveltäjänsä antamin äänikuvin
vie näyttelijän roolihahmon tunnemaailmaan.
Ylös
|
|
Kati Outinen
|
|
|
|
2002:

Arkkipiispa
Leo
14.10. |

Toni
Wirtanen
7.10.
|

Jari Tervo
30.9. |

Rauli Virtanen
23.9. |

Martti Suosalo
16.9. |

Miikka
Lommi
10.9. |

Jyrki Hämäläinen
3.9. |

Peter
von Bagh
26.8.
|
|
|
|
|
|
|
|

|