Muusikot ovat tahdottomia marionetteja

Julkaistu Ti, 04/11/2008 - 12:55
  • Äänilevyt (Kuva: YLEn kuvapalvelu)
  • Suoja-ajan muutoksesta hyötyisivät Universal, Sony BMG, Warner Music ja EMI sekä edunvalvontajärjestöt eli Suomessa Gramex. Taiteilijoille siitä ei olisi hyötyä?

Euroopan parlamentti ryhtyy käsittelemään tänään lakimuutosta, jossa vaaditaan äänitteiden suoja-ajan pidentämistä nykyisestä 50 vuodesta 95 vuoteen.

Tästä johtuen Helsingin Sanomissa julkaistiin viime viikolla muusikoiden vetoomus suoja-ajan pidentämisen puolesta. Yli kuudensadan muusikon allekirjoitus löytyi ilmoituksesta. Heidän mielestään äänilevylle määritelty tekijänoikeussuoja, 50 vuotta, ei ole riittävä, koska musiikin luominen alkaa yhä nuorempana ja ihmiset kuolevat keskimäärin yhä vanhempana.

Asiasta vallitsee vastakkainenkin näkemys. Euroopan johtavat tekijänoikeusjuristit ja yliopistojen edustajat puolestaan tuomitsevat suoja-ajan pidennyksen jyrkästi. He ovat arvostelleet EU-komission esitystä kehnoksi ja perusteluita heikoiksi. He arvostelevat omassa kannanotossaan ehdotetun direktiivin sisältöä. Professori Jukka Kemppinen allekirjoitti ja julkaisi alkuperäisen vetoomuksen blogissaan. Kemppisen mukaan maailmanlaajuinen joukko intellektuelleja ovat harvinaisen samaa mieltä:

- Suoja-ajan muutoksesta hyötyisivät Universal, Sony BMG, Warner Music ja EMI sekä edunvalvontajärjestöt eli Suomessa Gramex. Taiteilijoille siitä ei olisi hyötyä – harvoja supertähtiä lukuun ottamatta, kirjoittaa Kemppinen.

Kemppisen oma tulkinta kalliista ja aikaa vievästä juridisesta prosessista on selkeä:

- Tekijänoikeudella pelleilemisen ja taiteilijoiden käyttämisen marionetteina saisi jo lopettaa.

Dosentti Pekka Gronow tuo ongelmaan realistisen ja suomalaisen näkökulman:

- Rivimuusikoille kertyy tuloja, jos levyjä soitetaan radiossa. Viime vuonna noin yksi prosentti kaikista Suomen radioasemilla soitetuista levyistä oli yli 50 vuotta vanhoja. Jos suoja-aika olisi ollut pitempi, korvaukset olisivat nousseet muutaman kymmenen tuhatta euroa. Tästä puolet olisi mennyt tuottajille, siis levy-yhtiöille, toinen puoli muusikoille. Muusikoiden osuudesta vajaat puolet olisi mennyt ulkomaille. Suomalaisten muusikoiden jaettavaksi kertyisi suoja-ajan pidentämisestä vuosittain ehkä kymppitonni, joka jaettaisiin satojen muusikoiden kesken.

Jokainen voi laskea, miten paljon muusikot käytännössä hyötyisivät suoja-ajan pidennyksestä. Jos lehti-ilmoituksiin ja lobbaukseen käytetty raha olisi ohjattu suoraan gramex-korvauksiin, muusikoille olisi ollut tästä suurempi ilo, kirjoittaa Pekka Gronow omassa blogissaan.