Vuoden 2008 tärkeimmät pelijulkaisut à la Thomas Puha

Julkaistu Ma, 15/12/2008 - 12:54
  • Thomas Puha (Kuva: )
  • "Jengi aina valittaa siitä, että pelit eivät ole tarpeeksi omaperäisiä, ja sitten kun firmat laittaa uudenlaisia konsepteja kehiin, kukaan ei osta niitä. Mitä siinä pitäisi sitten tehdä?"

Pelaaja-lehden päätoimittaja Thomas Puha tarttui hetkeksi luuriin ja julisti Paavina vuoden 2008 tärkeimmät pelijulkaisut. Samalla hän kommentoi pelialan kehitystä sekä musiikkipelien pakollista kehityssuuntaa.

Tässä siis vuoden 2008 tärkeimmät pelijulkaisut à la Thomas Puha:

1. Little Big Planet (Sony)

Se on niitä harvoja pelejä, joissa oikeasti kaikki mitä luvattiin, myös toteutui. Se on hienoa siltä kannalta, että Sony julkaisi loppuvuoden suurpelinään jotain täysin omaperäistä ja ennen kaikkea riskillä. Se on taas jotain uutta, joka voi tuoda myös uutta jengiä pelien pariin. Tyypillisesti isoilla firmoilla puheet on kovat, mutta suoritukset jäävät aina lähes poikkeuksetta puolitiehen.

2. Grand Theft Auto IV (Rockstar Games)

Vaikka se periaatteessa on lisää samaa, niin sellainen tarinankerronta, dialogi ja hahmot, mitä ne käsikirjoittajat oli tehnyt, se oli vain jotain, mihin muut ei pystynyt. Todella laadukasta kamaa, ja fiilis siitä, minkälaista on ajaa siellä Liberty Cityn kaduilla, eteenkin jos on käynyt New Yorkissa, se on vain jotain huikeaa. Rockstarille on tärkeää, minkälainen fiilis pelaamisesta tulee, ei niinkään mikään ominaisuuksien supertekninen hiominen.

3. Dead Space (Electronic Arts)

Hyvää sci-fi-kauhua, hyvin rakennettua toimintaa ja oivallinen crossmediapeli, missä julkaisua tuettiin sarjakuvalla ja lyhytelokuvalla. Pelin universumi laajennettiin näin hienosti. Hyvä debyytti hyvälle tulevalle pelisarjalle, tiedän että Dead Spacea on tulossa lisää. Dead Spacessa tehtiin kaikki oikein ja se loi pohjan jatkoa varten.

Mihin suuntaan peliala on menossa?

- No tulevaisuudessa otetaan varmaan pikkuisen vähemmän riskejä, kun maailman talous näyttää huonolta. Jengi aina valittaa siitä, että pelit eivät ole tarpeeksi omaperäisiä, ja sitten kun firmat laittaa uudenlaisia konsepteja kehiin, kukaan ei osta niitä. Mitä siinä pitäisi sitten tehdä? Ensi vuonna todennäköisesti otetaankin vähemmän riskejä. Konsoleita on myyty niin paljon, että tilaa olisi kokeilla myös tulevina vuosina.  2009 – 2010 on tiedossa aika monta kotimaista merkittävää peliä. Pelitalo Remedyn Alan Wake on The Big Daddy, jonka pitäisi ilmestyä vuoden 2009 lopussa. Sitten on Housemarque, jonka pelit tulee varmaan vasta 2010. Bugbear, joka on tehnyt Flatout-pelisarjaa, heiltä pitäisi olla tulossa uusi ajopeli. Recoil Games -nimisellä firmalla on peli työn alla ja Fozenbyte-pelitalolta olisi tiedossa PS3- ja PC-peli nimeltä Trine.

Mihin suuntaan musiikkipelit ovat menossa?

- No tänä vuonna myynnit on ollut vähempiä, eikä siinä ole mitään yllättävää. Vähän saturaatiota on tullut markkinoille, mutta näen, että entistä enemmän tällaisia julkaisuja on näkyvissä, että bändit julkaisevat biisinsä peleissä. Musiikkkipelit ovat yhtä kuin turvattu digitaalinen jakelu ja brändi, joka myy miljoonia, eteenkin kun katsoo, mihin suuntaan levymyynnit ovat viimeaikoina olleet menossa. Sisällöllisesti musiikkipeleistä on tulossa paljon monipuolisempia koska pelien on pakko alkaa erikoistumaan tiettyihin genreihin. Haaste noissa on se, että mitäköhän musiikkia laittaa esim. viidenteen Rock band -peliin, kun kaikki klassikot on ollut jo edellisillä levyillä. Tällä saralla erikoistutaan tulevaisuudessa entistä enemmän.