Musiikki ja pelit ne yhteen soppii

Julkaistu Ti, 03/02/2009 - 12:55
  • ROCK!? (Kuva: Xbox)
  • Levy-yhtiöt tekevät yhä enemmän yhteistyötä pelialan kanssa. Viiihdeteollistuminen saa tuloksia aikaan, mutta miten?

Kansainvälisen tekijänoikeusjärjestö IFPI:n digitaalisen musiikin raportissa [PDF] nostetaan musiikki- ja pelialan yhteistyö yhdeksi alan lähitulevaisuuden vahvimmista trendeistä. Musiikin myynnistä vain 20% on siirtynyt nettiin, kun pelikaupasta jo yli kolmannes tapahtuu verkossa.

Pelit ja musiikki lyövät kättä

Guitar Hero –pelit ovat myyneet kolmessa vuodessa yli 23 miljoonaa kappaletta. Tulos on huima jos sitä vertaa yksittäisten albumien myyntilukuihin. Madonnan Like a Virgin on myynyt 25 vuodessa 21 miljoonaa kappaletta, Britney Spearsin Oops!... I Did It Again 20 miljoonaa ja Metallican musta albumi 22 miljoonaa.

Joten ei ole ihme, että musiikkiala on kiinnostunut mahdollisuuksista, joita peliteollisuuden kanssa tehty yhteistyö voi tuoda. Iso-Britannian Universal Music tekee jo nyt enemmän synkronisointia pelialan kuin leffateollisuuden kanssa.

Eikä musiikkipelit mikään huono bisnes pelivalmistajillekaan ole. NPD Groupin mukaan vuonna 2008 Yhdysvaltojen pelimyynnistä kolmannes tuli musiikkipeleistä.

Uusia tapoja markkinoida

Pelit ovat myös aukaisseet levy-yhtiöille uudenlaisia markkinointikanavia. Autopelissä radiossa soi tarkkaan mietityn segmentin yhtyeet ja tienvarsimainoksissa on tietylle kohderyhmälle suunnattuja mainoksia. Tulevaisuuden nettipeleissä pelin sisälle istutetut mainokset ovat vaihdettavia. Pelien maailmaa voidaan muokata pelaajien profiilin mukaiseksi.

- Pelien sisällä voi hyödyntää tuotemainontaa aivan uudella tavalla. Mahdollisuuksia on rajattomasti, hehkuttaa Universal Musicin Creative Licensing Manager Greg Turner.

Levy-yhtiöille pelien valmiit kohdeyleisöt ovat suuri apu markkinoinnissa. Tarkasti rajatut kohdeyleisöt ovat mahdollisuus nostaa uusia bändejä ensin kohdennetuille ryhmille ja sitä kautta valtavirtaan. Koko lähestymistapa on muuttumassa perinteisestä virtuaalisempaan suuntaan.

- Tehtävämme ei ole myydä vain levyjä hyllyyn, vaan olla siellä missä tapahtuu, selittää EMI Musicin pomo Elio Leoni Sceti.

Rock Band ja Guitar Hero tarjoavat myös mahdollisuuden ostaa musiikkia verkosta konsolin kautta. Ja pelikansalaiset ovat olleet kovia nettishoppaajia. Esimerkiksi Microsoft on kertonut Xbox Liven kautta myytävän lähes neljä miljoonaa biisiä kuukaudessa.

Luvut ovat olleet niin houkuttelevia, että vanhan koulukunnan bändit ovat innostuneet pelimaailmasta. Metallican Death Magnetic julkaistiin pelin kautta samana päivänä kuin albumi. Mötley Crüen Rock Band -pelin kautta julkaistu Saints of Los Angeles –sinkku myi ensimmäisen viikon aikana yli kolme kertaa enemmän kuin iTunesissa.

- Ihmiset rakastavat Guitar Heron ja Singstarin interaktiivisuutta. Taantuman aikana vietetään aiempaa enemmän aikaa kotona, joten tällaisten pelien suosio kasvanee entistään, arvelee Universal Musicin mainosjohtaja Francis Keeling.

Case: AC/DC

- Tarkastelimme AC/DC:n kuulijakuntaa, eikä pelkästään heidän suhdettaan yhtyeeseen. Tutkimme heidän ammatteja, elämäntapaa, mitä he lukevat ja missä shoppaavat. Huomasimme että tyypilliselle AC/DC –fanille musiikki on arjen eskapismia. Tälle pohjalle rakensimme ”vapauta sisäinen rokkistara” –kampanjan, kertaa Mike Smith Columbia -levy-yhtiöstä.

Kampanjassa linkitettiin AC/DC, uusi albumi, Rock Band -peli, oheistuotteet sekä ison kauppaketju Wal-Martin jakeluketju. Kampanjan tarkoitus oli koukuttaa myös perusfania nuorempi sukupolvi. Sapluuna toimi ja albumi nousi Wal-Martin myydyimmäksi levyksi. Iso-Britanniassa kampanja hyödynsi kerättyjä tietoja ja julkaisi netissä taulukko-ohjelmalla tehdyn musiikkivideon, joka levisi nopeasti ja pienin mainospanostuksin verkon kautta.

Peli- ja musiikkialan yhteistyö on hyvä esimerkki winwin-tilanteesta, jossa pelimyynti vahvistaa kaiken lisäksi perinteistä musiikin ostamista. Musiikkiteollisuus onkin satsaamassa paukkuja liittääkseen musiikin entistä vahvemmin konsoli- ja nettipeleihin. Sony Music on perustanut euroopanlaajuisen SBX -yhtiön, jonka tarkoitus on linkittää artistit, pelit ja mainoskampanjat entistä tiukemmin kimppaan.
 

Mitä sitten?

Mahtaako musiikkiteollisuus pärjätä kohta enää lainkaan omilla paukuillaan? Jos musiikki arvotetaan entistä enemmän pelien ja oheistuotteiden vinkkelistä, niin onko valtavirran ulkopuolelta entistä vaikeampi nousta esiin?

Vaikka musiikkipelejä pelataan paljon, niin kaikki eivät niistä kuitenkaan välitä. Suuri osa musiikkia aktiivisesti kuuntelevista eivät halua vuorovaikutusta teoksen kanssa, saati soittaa muovikitaralla karaokeversion päälle. Toivottavasti levy-yhtiöt eivät unohda tätä kansanosaa.