Kiina on kieltänyt pelien virtuaalirahan vaihtamisen oikeaksi valuutaksi

Julkaistu Ti, 07/07/2009 - 11:55
  • Näkymä World of Warcraft pelistä (Kuva: Kuva pelistä)
  • Virtuaalipelaamisen "kultakaupat" sekoittivat liikaa Kiinan tiukasti kontrolloituja valuuttamarkkinoita.

Ansaintalogiikka on seuraavanlainen: Mitä enemmän pelaat, sen kehittyneempi ja rikkaampi hahmosi on. Joillain ei ole aikaa pelata paljon, joten status ja tavarat hankitaan oikealla rahalla. Usein myyjä ei ole yksittäinen peliin kyllästynyt pelaaja, vaan bisnestä Kiinassa pyörittävä firma, jonka palkkalistoilla on kymmeniä tai jopa satoja pelaajia.

Duunia hikipajoissa

Pelaaminen on hieman eri tavalla iso bisnes Kiinassa kuin länsimaissa. Sadat tuhannet kiinalaiset pelaavat World of Warcraftia ja vastaavia verkkoroolipelejä keräten tarvikkeita, taitoja ja virtuaalirahaa. Nämä hyödykkeet laitetaan myyntiin, ja lopulta rikkaat länkkärit ostavat taskurahoillaan kiinalaisten hankkimia tavaroita ja pelirahaa.

Edellä mainitun kaltainen pelaaminen on Kiinassa hyvin systemaattista; duunia tehdään isoissa saleissa, useassa vuorossa. Toiminnasta on tullut niin laajaa, että se aiheuttaa epävakautta Kiinan rahamarkkinoilla.

Valuuttakurssit kontrolliin

Kiinalle on erittäin tärkeää ylläpitää vakaa ja kontrolloitu valuuttakurssi verrattuna Yhdysvaltojen dollariin. Niin pitkään kun työn teettäminen Kiinassa on länsimaille halpaa, tulee Kiinan talouskasvu jatkumaan. Normaalisti Kiinan valtio pystyy hallitsemaan yuanin arvoa, mutta netissä toimiva virtuaalisen ja oikean rahan vaihtobisnes on jo alkanut huolestuttaa valtion viranomaisia.

Kiina on tarkkaillut virtuaalitavaroiden myyntiä ja eri valuuttojen suhdetta kaupankäynnissä ja huomannut että viime vuosina yuan on vahvistunut huomattavasti. Arvon nousu on laittanut valuuttavahtien hälytyskellot soimaan, joten nyt Kiina on laittanut yksipuolisen kiellon moiselle toiminnalle.

Asiantuntijat ovat tosin huomauttaneet, että valuuttamarkkinat eivät ole ainoa syy miksi Kiina "kullan viljelyn" on kieltänyt. Kiinalaiset pelifirmat ovat raporttien mukaan usein mafian pyörittämiä hikipajoja-

Globaalia riistoa?

Korkean elintason maissa eivät kiinalaisnuoren hankkimat virtuaalitarvikkeet tunnu kalliita ja monet niitä ostavat. Halu hypätä verkkopelien tylsän alun yli on niin suuri, että moni on valmis maksamaan sen alkurämpimisen skippaamisesta.

Toisaalta on silti tekopyhää tuomita globaaleja markkinoita hyödyntävä toiminta verkossa, koska muu maailma hyödyntää taloudellista epäsuhtaa paljon suuremmassa mittakaavassa. Ja siihen juuri perustuu Kiinan viime vuosien huima talouskasvu.

Kiinan päättäjät vaan haluavat tässä tapauksessa pitää langat omissa käsissään.