|
|
|
|
Luonto, syvällisesti
Erkki Karu oli 20-luvulle ominaisen noususuhdanteen ja usein päättömiä muotoja saaneet yritteliäisyyden ja sijoitusaktiviteetin (hän mm. suunnitteli Helsingin ensimmäistä pilvenpiirtäjää jollainen on 2000-luvun jo laukatessa pitkällä vieläkin rakentamatta) puhdaspiirteinen lapsi. Onneksi hän kaikenlaisten ja usein utopististen hankkeittensa ohessa ehti ohjata myös useampia merkittäviä mykkäelokuvia kuin kukaan muu Suomessa.
|
|
Suomi-kuvan ensi piirrot
Karu toi valkokankaalle sen menneisyyden ja nykyhetken, maaseudun ja kaupungin, toden ja unen, joko elokuvan omina tarinoina tai kirjallisina adaptaatioina. Nummisuutarien rinnalla tukkilaiselokuva tästä tuli yksi suomalaisen elokuvan valovoimaisista lajeista Koskenlaskijan morsian ja absurdi farssi Kun isällä on hammassärky tekivät vuodesta 1923 Karun elämän taiteellisen huippukohdan. Karu oli usein yltiömäisen patrioottinen: monet elokuvat päättyvät kuvaan Suomen lipusta. Pidäkkeettömästi propagandistinen armeijakuvaus Meidän poikamme kasvoi sarjaksi, jonka toinen osa Meidän poikamme merellä, 1933 oli ensimmäinen autenttinen suomalainen musikaali, dynamonaan suomalaisen populaarimusiikin isähahmo Georg Malmsten, jonkinlainen suomalainen Maurice Chevalier. Elokuvan musiikkinumerot ovat vielä 70 vuotta myöhemmin mieletöntä juhlaa, mutta oireellisesti itse tarina, vaatimaton pieni romanssi, on melkein kökkö.
|
|
Näkemyksen avain
Kun Karun työmahdollisuudet Suomi Filmissä katkesivat 1930-luvun alun pulakauden olosuhteissa, hän perusti oitis toisen yhtiön, jonka nimeksi tuli SF (Suomen Filmiteollisuus). Sen saatesanoissa Karu määritteli: "Jokainen maa tarvitsee kansallisteatterin, sen sanan oikeassa merkityksessä, vaikka operetti ja farssiteatterit menestyisivät kuinka hyvin tahansa." Tässä oli Karun arvostettu "salaisuus", maalaispainotteisen, emotionaalisen ja suoraviivaisen populaarielokuvan ydin.
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Ura
1907-1911 mukana Kaarlo Karin Suomalaisessa Teatteriseurueessa 1911-1915 oman yrityksensä, Kiertuenäyttämön, johtaja 1916 perustaa lavasteverstaan Lempäälään 1916-1918 Forssan Työväen Näyttämön johtaja 1919 Sointu-elokuvateatterin (Tampere) johtaja 1919-33 Suomen Filmikuvaamo Oy:n, sittemmin Suomi-Filmi Oy:n toimitusjohtaja 1933-35 Suomen Filmiteollisuus Oy:n toimitusjohtaja
Elokuvaohjaukset
Ylioppilas Pöllövaaran kihlaus (1920) Sotagulashi Kaiun häiritty kesäloma (1920) Finlandia (1922) Koskenlaskijan morsian (1923) Nummisuutarit (1923) Kun isällä on hammassärky (1923) Myrskyluodon kalastaja (1924) Suvinen satu (1925) Muurmanin pakolaiset (1927) Runoilija muuttaa (1927) Nuori luotsi (1928) Meidän poikamme (1929) Tukkipojan morsian (1931) Meidän poikamme merellä (1933) Voi meitä! Anoppi tulee. (1933) Ne 45000 (1933) Meidän poikamme ilmassa - me maassa (1934) Syntipukki (1935) Roinilan talossa (1935)
Kirjavinkit
Elävän kuvan vuosikirja 1988. Toim. Olli Tuomola. VAPK-kustannus, 1988.
Uusitalo, Kari: Meidän poikamme - suomalaisen elokuvan perustanlaskija Erkki Karu ja hänen aikakautensa. Suomen elokuva-arkisto ja Valtion painatuskeskus, 1988.
Uusitalo, Kari: Kuvaus - kamera - käy! - lähikuvassa suomifilmit ja Suomi-Filmi Oy. Suomen elokuvatutkimuksen seura ja Kirjastopalvelu, 1994.
|
» Alkuun
|
|