|
|
|
|
Sinisessä laulussa on kohta, jossa Juice Leskinen - yksi Helismaan arvollisia seuraajia sanoittajana - sanoo lempeän päättäväisesti: Reino Helismaan parhaat tekstit ovat tasoa, jolle suomalaisessa runoudessa ovat yltäneet vain Leino ja Viita. Tämä on jälkimaailman käsitys muutenkin, ainakin suurin piirtein, ja se on osittain vaikeasti sovitettavissa aikalaiskuvaan. Elinaikanaan Helismaa oli näet haukkujen maalitaulu, jonka salanimellä kirjoittamaa näytelmää alettiin solvata heti kun todellinen tekijä paljastui.
|
|
Ryöppytuotannosta huolimatta
Ja tokihan paljon 'Repen' tekemisistä on jonkinlaista ryöppytuotantoa. Hienoimmaksi ainekseksi ovat jälkimaailman silmissä siilautuneet hänen laulunsa, joiden viritys ja joiden rekisterin rikkaus ei jotenkin vain siirtynyt valkokankaalle asti - sehän oli sentään Helismaata kovin paljon työllistänyt viihteen alue. (Helismaan elokuvatekstit olivat enemmän aihe- ja aiekokoelmia kuin "oikeita" käsikirjoituksia. Hänen mielestään iskelmän tekemiseen ei saanut kulua enempää kuin tunti ja käsikirjoitukset syntyivät muutamassa päivässä).
Missä on sieltä esimerkiksi se herkkyys, josta kertovat laulut Päivänsäde ja menninkäinen tai Reissumies ja kissa? Helismaan parhaissa elää skaala, joka ulottui "äärimmäisestä herkkyydestä äärimmäiseen, karskiin miehisyyteen", kuten Tapio Rautavaara (jonka monet parhaat laulut Helismaa kirjoitti) luonnehtii. Valkokangas välittää myös Helismaan fantastisen huumorin vähän katkelmallisesti. Sen täyttä vyöryä joutuu hakemaan pikemminkin radiohupailuista, joissa kukkivat sekä uuslapsellinen "Villi Länsi" laveana ja 'homeerisena', ynnä "uuden ajan kansanlaulujen" piikikäs kuva nousukkaiden ja pikkunilkkien hyytävän virkavaltaisesta Suomesta.
|
|
Satumaat
Helismaalla oli kyky tartuttavalla tavalla kertoa satumaista, iskelmän kaukomaista, myös parodianomaisesta maailmasta, joka oli hänen ikioma villi läntensä, ihmisen täyden toteutumisen maasta, joka oli yhtä kuin Lappi - tai ehkäpä kaikki nämä haaveet ja satumaat yhdistäen vieläkin täsmällisemmin Suomi, sellaisena kuin tämä maa voisi olla, ja olikin sitten valkokankaalla hetken "Rovaniemen markkinoilla" tai Lentävän kalakukon junassa.
Ihmiset olivat taas tuokion ajan ihmisiä, tuntemattomilla sotilailla oli koti, vitsi oli vapaa. Helismaa olikin murtumakauden taiteilija, jonka pää ja sydän olivat todella menneessä tukkijätkien ja mummon kaappikellojen maailmassa, mutta jonka jalat olivat turvallisen vajoavasti 50-luvun elokuvan ja viihteen massatuotannossa.
|
|
Kulttuurin oljenkorsi
Helismaan laulut ovat ruohonkorsi sellaiselle ihmiselle, joka muuten ei saa, eikä voi saada, viralliselta, vartioidulta "kulttuurilta" mitään. Helismaan kuolema vuonna 1965 dramatisoi asetelman: Tapio Rautavaara ei enää saanut arvoistaan materiaalia, Toivo Kärki jäi melkein kosmiseen yksinäisyyteen. Helismaan muistotilaisuudessa 28.1.1965 lausuttiin:
"Hän oli kansanmies, kansanrunoilija; hänen tukkijätkänsä ja äijänsä ovat yhtä aitoja kuin Haanpään koristelemattomuudessaan ja rentoudessaan. Kyllä Helismaa totisesti osasi ottaa myös ilon irti, ja hänen ilonsa oli vapauttavaa, rentouttavaa ja estotonta, hänen riiminikkariutensa virtuoisista. Aivan toisenlaisen Helismaan tapaamme monissa vakavissa lauluissa. Niissä on jo syviä äänenpainoja, mietteliästä elämänviisautta, herkkää lyriikkaa, hiljaista pohdintaa..."
|
|
Peter von Bagh
|
|
Tuotanto/Ura
Iskelmäsanoituksia
Balladi Villistä Lännestä Daiga-daiga-duu Hiljainen kylätie Kaksi vanhaa tukkijätkää Kulkuri ja joutsen Kulkurin iltatähti Lentävä kalakukko Meksikon pikajuna Päivänsäde ja menninkäinen Rakovalkealla Reppu ja reissumies Rovaniemen markkinoilla Suutarin tyttären pihalla
Muu tuotanto
8 näytelmää, 10 revyytä, 104 radio-ohjelmaa, 32 elokuvakäsikirjoitusta, yli 5 000 laulutekstiä
Lisätietolinkit
Kirjavinkit
Pennanen, Jukka & Mutkala, Kyösti: Reino Helismaa, jätkäpoika ja runoilija. WSOY 1994.
Muuta
Reino Helismaa -palkinto vuodesta 1989
|
» Alkuun
|
|