Miksi filosofoimme?

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: Oikeat tieteet ja Umberto Eco

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 27.1.09 - 1:41

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Ei ihme, että Italia on noussut nykyfilosofiassa jo USA:n ohi, mitä tulee Kant-lähtöiseen ajatteluun. Jenkit karahtivat muodikkaisiin ranskalaisteorioihin ja päätyivät sivuraiteelle, vaikka emigrantit veivät 1930-luvulla aikansa "huippuosaamisen" Keski-Euroopasta USA:aan.

Asiaa märehdittyäni huomaan tämän ecolaisen ajatuksen logiikan voiman: juuri intellektuaaliselle sivuraiteelle päätyminen oli asiantila, joka mahdollisti bushismin kaltaisen totaalihuijauksen valtaanpääsyn.

Tosin Nixonin valtaanpääsy ei tällä selity. On itse asiassa ristiriidassa. Yhdysvallat kun ei ollut sivuraiteella vielä 1960-luvulla. Nixonin selittää siis jokin toinen "sivuraide". Tällaista tämä on. Valmista ei tule koskaan edes yksinkertaisen idean kanssa.

k-meleon kirjoitti:Tuo ei ole yhteismitallista, jos näin voi sanoa. Historianhan pitäisi olla kokemustiede, jota filosofia juuri ei ole, kuten se ei ole normitiedettäkään. Olisiko se kuitenkin lähellä matematiikkaa siinä, että niiden harjoittamiseen riittää kynä ja paperia?

Ehkä hän ajatteli niiden täydentävän toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla: muuta ei tarvita ihmisen osan ymmärtämiseksi?

§9. Koetan vastata kysymykseesi, kun kerkeän. Nyt en saa haetuksi Econ kirjaa esiin.

k-meleon kirjoitti:Joten, rahvaanomaisesti kysyäkseni: mikä on tämä 5. järjen käsite (määritelmä)?
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Liisa Autio päivämäärä 27.1.09 - 16:31

Iso kiitos pojjaat. Oma Umberto Econi on ikäänkuin ollut tyrkyllä silmissä. Upean aiemman lukukokemukseni aloin uudistaa uutena omana itsenäni.
Liisa
Liisa Autio
 
Viestit: 1062
Liittynyt: 20.6.05 - 19:19
Paikkakunta: Nokia

vulgääriä

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 10.2.09 - 12:42

Ykösaamussa 10/2 2009 Reime puhui eräästä Stalinin ajan kulttuuripoliittisesta kummajaisesta. Tässä yhteydessä nousi esiin neuvostoilmaisu "vulgäärimarxismi". Se liittyi NL:n virallisen ideologian marxismi-leninismin jargoniin.
Marja Salonen kirjoitti:Kun hän monien vuosien jälkeen suostuu siellä käyttämään sanaa marxismi, hän huomaa vietnamilaisten käsittävän sen marxismi-leninisminä. (Hän tässä lainassa on Susan Sontag vuoden 1968 Vietnamin vierailulla. -K-Mel)

Näin oli myös Suomessa. Jopa 1980-luvulle saakka. (Vain Marxismus-Leninismus = Marxismus.) Tosin etuliite 'vulgääri' useammin oli käytössä materialismi-käsitteen yhteydessä: "vulgääri-materialisteiksi" syyttivät leninistit toisia, kun vastustaja oli jonkinmoinen materialisti vaan ei marxistis-leninistisen "dialektisen materialismin" doktrinääri.

Marxin itsensä filosofisessa ajattelussa on paljon viisasta ja oivaltavaa, mutta se kaikki koskee Kantin ja Hegelin perintöä, sekä Feuerbachin siihen kohdistamaa kritiikkiä. Tarkin tapa ilmaista Marxin viisauden sija tai topos on todeta: hänen teoreettinen antinsa oli transsendentaalifilosofista (pahoittelen sanahirviötä). Ei siis tematiikkaa, joka olisi ollut Stalinin heiniä. Eikä ollut tarkoituskaan: marxismi-leninismin nimellä kulkenut ideologia keskittyi vain oikeuttamaan olevan järjestyksen. Paha kyllä, kaikki marxismit joutuivat matelemaan leninismin edessä tämän poliittisen voiman takia: ne päätyivät myötäilemään sitä. Kun Sontag siis ((meidän) muiden länsimaisten lailla) hämmästeli 1960-l:n lopulla vietnamilaisten leninismiä, niin hän oli samassa koukussa johon etenki 1970-luvulla syyllistyttiin Suomessa: yliarvioimaan (itäisen) leninismin ja (länsimaisten) marxismien eroa.

Surullisinta koko jutussa on kuitenkin se, että ajatuksen vapauden sijasta olemme päätyneet toiselle äärilaidalle, kyyristelemään kaikenmaailman kreationististen hihhuleiden kivikautisten uskomusten edessä. Enkä tarkoita yksin Reaganin-Bushin -linjan takaa löytyvää ajatussaastaa, vaan myös erinäköisten islamisti- ja juutalaishourailijoiden pyhiä sotia oikeuttavia huurunäkyjä. Häpeällistä, että Eurooppa, Valistuksen kehto, pelkää!
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 15.2.09 - 19:30

Eurooppa, Valistuksen kehto, pelkää? Ihminen pelkää, kun on "ulalla", ei tiedä eikä tunne ympäröivän maailman voimia eikä liikelakeja. "Eurooppa" on saatu pelkäämään ihmisten arvostelukykyä ja järjenkäyttöä heikentämällä. Mutta se §5, menkäämme siihen.

Paradoksaalista Eco esseessä on, että hän kirjoittaa koko ajan järjen määritelmistä, muttei niitä koskaan anna. Hän kirjoittaa niistä, kuin jokainen lukija ne tuntisi.

Eco: "rationaalisuutta käytetään siitä syystä, että täytyy ilmaista maailmaa koskevia propositioita, ja ennen kuin voidaan olla varmoja siitä että nämä propositiot ovat "totta", täytyy olla varmoja siitä että muut ymmärtävät ne. Täytyy siis laatia säännöt jotta voitaisiin puhua yhdessä, säännöt jotka pätevät yhtä hyvin mielessä tapahtuvaan ajatusten muotoiluun kuin puheella tapahtuvaan ajatusten ilmaisuunkin. Eikä tämä tarkoita väitettä että meidän tulisi puhuessamme sanoa vain yksi ja sama asia, vailla epäselvyyksiä tai moniselitteisyyksiä. Päinvastoin, on melko rationaalista ja järjenmukaista myöntää, että on olemassa myös diskursseja (...), joihin samanaikaisesti sisältyy useampia ja keskenään ristiriitaisia asioita."

Hän jatkaa, että toisinaan puhumme moniselitteisesti. Siksi toisinaan on joissakin yhteyksissä syytä "laatia yhteisesti hyväksyttyjä puhesääntöjä - erityisillä aloilla missä päätetään että kaikki omaksuvat samat kriteerit käyttäessään sanoja ja yhdistäessään niitä propositioiksi joista keskustella". Tähän liittyy, että on päätettävä mitkä ja minkätyyppiset säännöt milläkin ongelma-alueilla ovat päteviä. Että ihmiset ylipäänsä pitävät jostakin X:stä, on tilastollisesti todennettava asia: jokaisen ei tarvitse pitää sinihomejuustosta, mutta silti on järkevää sanoa ihmisten siitä pitävän. Muutenhan sitä ei valmistettaisi ainakaan myyntiin?

Tässä yhteydessä Eco taluttaa esiin "loogisen ystävänsä", joka pitää kiinni vain modus ponensista. 'Jos p on, niin silloin q on'. Jos totean että p, niin minun on todettava myös että q. Tämä ei päde kaikessa järkeilyssä ja keskustelussa, kuten runoudessa. On sovittava, millä keskustelun aloilla se on pätevä. (Lisäksi on tietenkin sovittava myös premisseistä.) Ainakin tieteessä, ehdottomasti; politiikassa ja muussa yhteiskuntaa (yhteiset asiat) koskevassa keskustelussa, väistämättä. Muu jääköön jatkokeskustelun varaan.

Esim. hyvinvointiin ja hyvinvointivaltioon liittyen voidaan sopia, että köyhyyden lisääntyminen merkitsee hyvinvointivaltion heikentymistä. Määritelkäämme köyhyys konkreettisten kuukausitulojen ja Suomen oloissa edellytettävän minimitulon välisenä suhteena: on kyse henkilön tai kotitalouden köyhyydestä, kun kk-tulot jäävät minimitulorajan alapuolelle. Jos tilastollisesti on sitten osoitettu köyhyyden 2000-luvulla lisääntyneen, niin silloin hyvinvointivaltio on heikentynyt. Ei siis pysty huolehtimaan siitä perustehtävästään, että mahdollistaisi jokaiselle kansalaiselle inhimillisesti siedettävän elämän, vaan jättää osan väestöstä työttömyyden tai huonosti palkatun työn, aliravitsemuksen, huonon terveydenhoidon ja heikkojen asuinolojen armoille, manaan propagandistisesti. On helppo huomata, että poliittisen eliitin piirissä rationaalisuus ei ole jokaista koskeva hyve. Moni poliitikko hyväksyy esim. tutkimuksen todentamat yksittäiset tosiasiat, mutta kieltäytyy hyväksymästä, mitä tosiasia merkitsee yleisempien asioiden kannalta. Ei tarvitse ihmetellä, jos osa kansalaisista suhtautuu pol. eliittiin skeptisesti (aina on tietenkin jokunen, joka ei poliitikon rationaalisuutta osaa arvioida).

Arvelisin Econ ajatelleen rationaalisuuden sellaiseksi yksilöllis-sosiaaliseksi kyvyksi tai ominaisuudeksi, että osataan sopia yhteisistä järkeilyn ja keskustelun säännöistä ja joita kyetään käytännössä myös noudattamaan. Lisäksi tähän liittyy, että asioita tarkastellaan ja arvioidaan niiden erityislaatu huomioiden. Asiaa ei pyritä metafyysis-neuroottisesti alistamaan jollekin yleisabstraktiolle, jos se sen alaan ei kuulu. Tämä tosin edellyttää asioiden tiedostamiskykyä. Miten se rationaalisuuteen liittyy on liian kompleksi kysymys tähän (ja minulle). Tämä saa tältä erää riittää.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 16.2.09 - 21:13

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Arvelisin Econ ajatelleen rationaalisuuden sellaiseksi yksilöllis-sosiaaliseksi kyvyksi tai ominaisuudeksi, että osataan sopia yhteisistä järkeilyn ja keskustelun säännöistä ja joita kyetään käytännössä myös noudattamaan. Lisäksi tähän liittyy, että asioita tarkastellaan ja arvioidaan niiden erityislaatu huomioiden. Asiaa ei pyritä metafyysis-neuroottisesti alistamaan jollekin yleisabstraktiolle, jos se sen alaan ei kuulu.


Minua miellyttää ajatus, että myös Eco taisi laajentaa järjen käsitteen fiinisti sanottuna deiktisesti identifioituvasta psykofyysisestä organismista sosiaaliseen. Tämä käy yhteen modernin ajattelun "perusvirtauksen" kanssa. Olen tämmöisestä Econ järjenjuoksusta aivan oikeasti yllättynyt - sikäli kuin hän todellakin... - sillä käsitykseni hänestä on ollut positivistis-teknokraattisempi: "määritelmien" kanssa nuhraava formalisti, jonka perushorisontti on aina arkiymmärrys.

Sanoisitko, että lukemasi perusteella Econ voisi luonnehtia liikkuvan uuskantilaisuuden, marxahtavan skientismin ja uuspositivismin noidankehässä?

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Tämä saa tältä erää riittää.


Sopikaamme tällä erää näin.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 26.11.09 - 0:30

k-meleon kirjoitti:Sanoisitko, että lukemasi perusteella Econ voisi luonnehtia liikkuvan uuskantilaisuuden, marxahtavan skientismin ja uuspositivismin noidankehässä?

En nimittäisi sitä noidankehäksi. Ja 'marxahtava skientismi' (mitä lieneekään - ddr:läistä formalismia luonnontieteen lähtökohdista?) on yksi uuspositivismin variantti. Nämä ovat sitä ainesta, joka kankesi Ecoa perinteestä (Kant jne.) irti ja esti häntä etenemästä johdonmukaisesti puhtaasti käsitteellisyyden piirissä, tekemästä teoriaa. (Pahempaa oli tietenkin ko. jutun kirjoitushetken jälkeen valloilleen päässyt postmodernismiroska, jota Econ kaltainen intellektuelli ei taatusti niellyt.)

Vaan en tullut tähän ketjuun tämän jo unohtuneen sananvaihdon takia. Olen yhä innoissani tämäniltaisesta Kovasta laista ("Kova laki: Erikoisyksikkö", TV2). Hieno sarja! Kuten parhaat saksalaiset rikossarjat sekin asettaa katsojan moraalisen ongelman eteen, pakottaen miettimään omia eettisiä kantojaan. Draamana se on iskevää, hyvin näyteltyä (ehkä hieman ylinäyteltyä: ongelman kärjen esiin nostamiseksi), tarkasti kuvattua ja yleisilmeeltään lähinnä 'analyyttistä'. Ei pienintäkään jaarittelua, ei tyhjäkäyntiä eikä ennalta-arvattavaa etenemistä. Kovassa laissa on suorastaan jotain pedagogista - moni tuntemani opettaja seuraa sitä ja pitää siitä. Se osoittaa yhdysvaltalaisen oikeusjärjestelmän vahvuuksia ja heikkouksia, sen toimintaa ja yskähtelyä.

En tähän hätään keksi toista englanninkielistä sarjaa, joka yhtä selkeästi johdattaisi katsojan eettisiin pohdintoihin. Jos tv-sarja voi olla "taidetta", niin Kova laki on sitä! Edes sen tuore kolmas versio, Lontooseen sijoitettu, aivan turhan emotionalistisena ja toiminnallisena Kovan lain estetiikalle selkänsä kääntävä Kova laki: Lontoo ei heikennä Kovan lain ja Erikoisyksikön arvostustani.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 30.11.09 - 20:12

Vai Kova laki vilohsohviaa... Kohta varmaan alat intoilla Slavoj Žižekistä. ;)

Mistä tulikin mieleeni, että raadiossa luonnehdittiin hänen tuotantoaan - olikohan se - filosofian, psykoanalyysin ja kommunismin yhdistämiseksi. Lopputulos ei voi olla filosofiaa, jos ajattelussa on astuttu ulos filosofian alueelta, esim. psykoanalyysiin. Ovat ne sen verran toisilleen vastakkaisia ajatusviritelmiä. Ja siihen päälle vielä outo leninismillä flirttailu. Ja Suomessa tuommoista nimitetään "filosofiaksi"! Saksassa ainakin jokin aika sitten hän oli lähinnä "kulttuurikriitikko" ja "psykoanalyytikko". Kaukana Ameriikassa tämäkin juttu on tietysti ganz anders...
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme? - Ai miksi? No siksi!

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 21.1.10 - 20:20

Oleppa hyvä -
Arvo Konservatiivi kirjoitti:Pari vuotta sitten ilmestynyt "Wörterbuch der phänomenologischen Begriffe" on opettavaisin ja viihdyttävin kirja, johon vuosiin olen törmännyt (tuttava suositti, kerrankin syytä kiittää).

- ja tässä uusi suositus: painotuore Husserl-Lexikon (toim. Hans-Helmuth Gander, WBG 2010, 335 S.)! Abbausta Zeitigungiin. Kun Apparat jätetään pois, niin jää 312 sivua täyttä tykitystä. Samanlaista peruskirjallisuutta kuin WBG:n muutkin vastaavat (Hegel- & Nietzsche-Lexika). Rokkaa kuten Eislerin 1930-luvun Kant-Lexikon. Ainoa kritiikin aihe: heikko hakemisto (pelkkä käsiterekisteri), vaikka tietsikalla moisten luonti onnistuu helposti.

Ai miksi? No siksi!
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme? - Ai miksi? No siksi!

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 22.1.10 - 21:57

k-meleon kirjoitti:uusi suositus: painotuore Husserl-Lexikon (toim. Hans-Helmuth Gander, WBG 2010, 335 S.)!


Onpa tuolla kirjakauppahintaa kotitarpeiksi! Katsotaan, josko paikallinen korkeakoulukirjasto saa sen hankituksi.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 30.1.10 - 18:11

Liittyy Seuraan, niin jaa jäsenhintaan...
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 8.2.10 - 19:16

Korjaan ylläolevaa:

po. Liittyy Seuraan, niin saa jäsenhintaan...


Mutta asiaan eli tämäniltaiseen saarnaan: Olin pettynyt Kalle Haatasen ja vieraansa Janne Porttikiven keskusteluun koskien Slavoj Žižekiä. Luvattiin paneutua "Zizekin ajattelun taustoihin - niihin filosofisiin kivijalkoihin, jotka antavat Zizekin ajattelulle ymmärrettävän perustan". Pelkään, ettei žižekismi jutun pohjalta käynyt kuulijalle selväksi. Osaltaan siksi, ettei Žižek hallitse kunnolla filosofista perinnettä, vaan lähinnä roiskii raflaavia teesejä, ja osaltaan koska filosofian - etenkin saksalaisen filosofian - oppiminen on ihan oikeasti kovan työn takana, eikä moterni koulutussysteemi persukoulusta korkeakouluun sitä oikein tue.

Osa Sisekki-ongelmaa lienee, että hän on muuttanut kurssiaan (tai kustantajansa suostutellut hänet siihen) joskus 1990-luvun lopulla: kun hänen (Hegelin ym.) filosofian tulkinnointejaan osoitettiin virheellisiksi, niin hän vaikeni ko. asioista ja keskittyi angloameriikkalaisia muotivasemmistolaisia laumoja viihdyttävään kulturalismiin ja samalla alkoi esiintyä willinä wallankumousmiehenä. Showmanshippiä! Hyvin laskettu: selkein ja suurin - ja suht yhtenäinen - ostajakunta hänen kirjoilleen löytyy Pohjois-Ameriikasta ja Brittein saarilta, akateemista väkeä ja opiskelijoita, jotka eivät oikein välitä tulla identifioiduiksi pikkuporvareina, joten žižekismin kaltaisen ideologian harrastus antaa kivasti radicoolia slanttia... Eikä tartte ollan turhan tieteellinen, kun filkkaa katsomalla voi paljastaa koko nykymaailman olemuksen ja liikelain! Henk.koht. olen vähän skeptinen žižekismin annin suhteen: pirun kivoja lisiä elokuva-analyyttiseen käsitteistöön ja hauskaa härnäämistä ja kujeilua joidenkin subjektiviteettia koskevien moternin filsan käsitysten kustannuksella. Eli kyllä hänen kirjasensa ovat sikäli olleet hintansa väärttejä.

Tosiasiaksi kuitenkin jää, että filsan naittaminen minkä tahansa ideologian tai tieteen kanssa merkitsee filosofiasta luopumista: fenomenologia + kirjallisuudentutkimus = kirjallisuusdiskurssia, kuten transsendentaalilogiikka + spykoanalyysi = spykodiskurssia.

Yhden jutun SZ on mielestäni tehnyt ihan OK: pyrkinyt häivyttämään lacanismin vaikeutta konkretisoimalla sen psykokuvioita elokuvaesimerkkien kautta. Parhaimmillaan filosofia on aatteiden, ajatustapojen, ideoiden, oppien ja ongelmien, sekä uskomusten, käsitteellistä selkiyttämistä. Tehdään selvää x:stä. Sisekki on tässä mielessä onnistunut lacanismin kanssa jopa ihan filosofinakin. Siitä hänelle kiitos ja kunnia.

Mitäs siihen sanotte?
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja haatanen päivämäärä 10.2.10 - 7:54

Hei,

hyvin mielenkiintoista Zizek-pohdintaa, ja muutenkin mielenkiintoista tekstiä filosofiasta. Onko teillä kiinnostusta siirtää kommentteja Zizekistä - ja jatkossa muustakin - myös blogien puolelle? Blogiosoitteessa http://blogit.yleradio1.yle.fi/kallehaatanen on nyt mahdollista käydä keskustelua tämän viikon Zizek-ohjelmasta.

Ystävällisesti,

Kalle
haatanen
 
Viestit: 6
Liittynyt: 22.1.10 - 12:21

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 10.2.10 - 20:58

Oho, re-aktio tulikin eri suunnalta kuin oletin. ;) Kiitos kysymästä! Ja: sinutellaanko?

haatanen kirjoitti:Onko teillä kiinnostusta siirtää kommentteja Zizekistä - ja jatkossa muustakin - myös blogien puolelle?


Kiinnostusta toki on - tekisi mm. mieli ihmetellä näin nimimerkillä vasemmistoälykköjen auktoriteetin hakua. (Oi Pyhä Mies, anna meille perustojen Perusta ja muutoksen Kiintokallio ei mielestäni eroa riittävästi laumasieluisesta uskonnollisuudesta, joka Neukkulassa vääristi Marxin ajattelun ja vasemmistoradikalismin yleisemminkin joksikin iljetykseksi.) Nytkin muutama kiihkoileva kuppikunta keskittyy lähinnä oman gurunsa palvontaan - okei, olihan tuo hieman ilkeästi sanottu, mutta harmittaahan se kun fiksut ihmiset hassaavat enerkioitaan joutavaan käninään. Pehmeää vallankumousta en muuten ole vielä edes nähnyt, odottelen häneltä yhä sitä Suurta Filosofian Kirjaa.

En valitettavasti ihan kylmiltään arvaa tehdä mitään, kun nurkan takana väijyy mahdollisuus, että kuukauden kuluttua menee puoli päivää jonkin uuden keskusteluketjun parissa. Olen vakavissani, innostuminen voi olla vaarallista. Olen koettanut rajata meuhkaamiseni tälle Ykkösfoorumille, jolla voin haukkua kaikki seuraamani ohjelmat, paitsi pari Vega-ohjelmaa. Mutta katsotaan... Kalle Haatanen (ohjelma) on mallikas ja näemmä ilahduttavan seurattu, ja koetan kyetä itsekin sitä seuraamaan, joten voin hyvinkin innostua... tai sitten joku toinen - Mikki tai Arvo? - härnää liikkeelle...
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja kritiikki päivämäärä 11.2.10 - 2:54

k-meleon kirjoitti:Kiinnostusta toki on - tekisi mm. mieli ihmetellä näin nimimerkillä vasemmistoälykköjen auktoriteetin hakua. (Oi Pyhä Mies, anna meille perustojen Perusta ja muutoksen Kiintokallio ei mielestäni eroa riittävästi laumasieluisesta uskonnollisuudesta, joka Neukkulassa vääristi Marxin ajattelun ja vasemmistoradikalismin yleisemminkin joksikin iljetykseksi.) Nytkin muutama kiihkoileva kuppikunta keskittyy lähinnä oman gurunsa palvontaan - okei, olihan tuo hieman ilkeästi sanottu, mutta harmittaahan se kun fiksut ihmiset hassaavat enerkioitaan joutavaan käninään. Pehmeää vallankumousta en muuten ole vielä edes nähnyt, odottelen häneltä yhä sitä Suurta Filosofian Kirjaa.


Miksi tuo oli ilkeästi sanottu? Siksi, että minä saisin omatuntooni kolahduksen. "Kiihkoilevat gurujen palvojat" on sillä tavalla sanottu, että minä otan siitä itseeni. "Neukkulan vääristävä ajattelu Marxin ajattelusta uskonnolliseen laumasieluisuuteen on hienosti sanottu, mutta samalla väärin sanottu.
Ihmisillä, joilla on ongelma poliittisen ideologian hahmottamisessa, joutuvat itsensä kanssa kamppailemaan aina,- kun ikäänkuin oman ideologian omaava tyyppi näkee ristiriitaa siellä, missä ei luullut sitä näkevänsä.
SFK =Suurta Filosofian Kirjaa. Kaikki isoilla kirjaimilla. Hianoo pojaat.
Odotuksesta tulee pitkä. Oma kuolinilmoitus kotipitäjän pää-äänenkannattajassa tulee ensin.
kritiikki
 
Viestit: 3073
Liittynyt: 26.9.03 - 16:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 12.2.10 - 20:53

kritiikki kirjoitti:
k-meleon kirjoitti:Kiinnostusta toki on - tekisi mm. mieli ihmetellä näin nimimerkillä vasemmistoälykköjen auktoriteetin hakua. (Oi Pyhä Mies, anna meille perustojen Perusta ja muutoksen Kiintokallio


Miksi tuo oli ilkeästi sanottu? Siksi, että minä saisin omatuntooni kolahduksen.


Väärin.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

EdellinenSeuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron