Lainausmerkeillä tarkoitin vain, että otsikko oli suora lainaus ohjelmatiedoista. En epäile Orientin ihmisten viisautta.
Marja Salonen kirjoitti:Arvo, idän viisaista voi tosiaan puhua ja kirjoittaa vaikka ilman lainausmerkkejäkin.
Teemalla tuli juuri uusintana
Mietteitä armosta (Fragments sur la grâce, 2006), Vincent Dieutren 1,5-tuntinen ohjelma jansenismista ja siihen liittyvistä uskonriidoista 1600-luvun Ranskassa. Ohjelmatiedoissa väitetään ohjelman olevan "kiehtova ja syvällinen tutkimusmatka". Minusta ohjelma ei opettanut oikeastaan mitään: ranskalaiseen tyyliin symbolisen pääoman haltijat käyvät eleganttia diskurssiaan, jonka käsittäminen edellyttää säädyssä "sisällä" olemisen. Sellainen ei kiehdo minua, tympii pikemminkin.
Esimerkiksi: kiistan alkujuuren sanottiin olevan 400-luvulla, Aurelius Augustinuksen ja Pelagiuksen riidassa koskien ihmisen vapaata tahtoa ja jumalan kaikkivaltaa: Augustinus katsoi ihmisen periaatteellisen vapaan tahdon perisynnin korruptoimaksi ja vain jumalan armon pelastavan ihmisen helvetiltä (niin, teologien kanssa päädytään helvetin
pohdintaan). Pelagiuksen mukaan ihmisen vapaa tahto on kaiken eettisen pohdinnan edellytys. Taivasosuuden eteen on elettävä eettisesti hyväksyttävää elämää. Dokumentissa asetelma keikahti keskusteluksi "armosta". En käsitä. Vaan en kuulu kirkkoon, enkä käsitä edes luterilaisten kiistoja: "Luther-säätiö" tahtoisi olla evankeelis-luterilaisen kirkon sisällä, mutta tahtoo itselleen omat papit ja piispat, koska ei tahdo naispappeutta eikä hyväksy kirkon hyväksyvän homoliittoja.
Kiinnostavaa itse asiassa, että ko. säätiöläisten edustama aito taantumuksellisuus pyritään kätkemään kristinuskon puhdistajan Lutherin nimen taakse!
Mietteitä armosta -dokumentissa tuli esiin, että Ranskan syrjäkylillä ei oltu vielä kristittyjä edes 1600-luvulla, vaan harjoitettiin animismia ja sukurutsaa. Pitkäjänteisesti, kuin hiljaisella tulella kypsentäen, kirkko on sivilisoinut väkeä. Mielestäni osa tätä sivilisoivaa toimintaa on tasa-arvon edistäminen (Suomessa kysymys naispappeudesta). "Luther-säätiö" on kuin sukurutsaisten animistien vastaisku.
Myönnän, että minulla menivät tuossa katolinen ja evankeelinen kirkko sekaisin. Pahoittelen.
Port-Royal-des-Champsin naisluostarin ympärillä tapahtunut kiehunta oli joka tapauksessa kiintoisa säie 1600-luvun historiaa, joten se ansaitsisi hyvän dokumentin. Ajatussotkut, joita varhaiset teologit tuottivat ja katolinen kirkko ylläpiti, konkretisoituivat hurmoshenkisten jansenistien ja kirkon rautakäden - jesuiittojen - välillä. Oli vain ajan kysymys, milloin jansenismi kiellettäisiin harhaoppina. Itse Port-Royal-des-Champsin luostarin purkaminen oli osoitus jansenismin tuolloisesta maineesta: ensimmäistäkään "muistomerkkiä" ei saanut jäädä pystyyn mahdollisten jansenistien jälkipolvien palvottavaksi (Wikipedia sanoo asian nätimmin).