Kirjoittaja Jesper päivämäärä 15.8.05 - 21:43
Tämän kesän ehdoton liikenneuutinen on, että valtiovarainministeri Kalliomäki käveli liikenneministeri Luhtasen yli (tai VM:n pojat panivat hänet tallomaan Luhtasen varpaita). No, täällä Pirkanmaan puolessa toki ollaan iloisia.
Jokainen eteläistä Suomea reunasta reunaan kulkenut tietää, että teiden laatu (eri kriteereillä) vaihtelee kummasti. Yleisesti ottaen linjan Päijänne-Kymijoki itäpuolella tilanne on heikompi kuin lännessä. Johtuneeko kansanluonteesta vai entisen TVH:n budjetoinnista.
Kiitos silti, ministeri Kalliomäki. Kiitos!
Tuttava kaakonkulmalta kertoi, että siellä ollaan nyreitä. 1980-luvulta asti on koetettu saada valtatie 6 nelikaistaiseksi noin 40 kilometrin matkalta (Imatra-Lappeenranta). On kuulemma kova liikenne ja ankara rekkaralli. Aie oli Luhtasen paperissa, mutta demari potkaisi kaakon demareita elimille ja otti rahat pois.
Kaveri kuitenkin jatkoi, että veto oli OK, koska tuo 6-tie ei ole sellainen ongelma kuin valtatie 13. Miten näin?
Koska tie 13 on 1950-luvulla linjattu ja rakennettu kapea, mutkainen ja vaarallinen tie, jolle on kehittynyt hemmetinmoinen rekkaralli: Pietarin alueen ja Väli-Suomen (Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Savo) rekkakuljetukset kulkevat Mikkelin-Lappeenrannan 100 km:n välin ränniä, joka on suunniteltu 1950-luvun eikä 2000-luvun liikennettä varten. Siellä on kuulemma kohtia, joissa on jatkuvasti rekka ojassa. Useimmiten venäläinen, nehän tuon rallin nykyään hoitavat. Tie on niin kapea, että käytännössä siltä puuttuu piennar! Etelä-Suomen valtateillä se lienee yleensä 50-100 cm. Sekin on liian vähän. Ruotsissa tajusivat jo vuosikymmenet sitten tehdä pientareita niin, että käyvät ryömintäkaistoista ja siten minimoivat onnettomuusriskejä.
Tästä johtelenkin Veikkaus-yhtiön keksintöosastolle idiksen: pitäisi panna pystyyn vedonlyönti/veikkaus, jossa koetetaan ennustaa seuraavan suuronnettomuuden tapahtumapaikka. Tutun puheista päätellen paikallistaisin kunnon rysäyksen valtatielle 13, välille Lappeenranta-Mikkeli, jossa eräänä kiireisenä perjantai-iltapäivänä 45 tonnin venäläinen rekka heittää perävaununsa lähes täyden bussin eteen ja bussin perään rysäyttää toinen 45-tonninen. Molemmilta suunnilta tulevat henkilö-, paketti- ja kuorma-autoletkat syytävät kasaan parikymmentä autoa. Joukossa yksi tukkirekka. Kuolleita yli 30 ja loukkaantuneita tuplaten.
Poliitikoilla ei ole yksin lupaa valehdella. Ne saavat myös tehdä päättömiä päätöksiä - tietenkin pol. suhdanteiden mukaan...