Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Arvo Konservatiivi kirjoitti:Käsittääkseni Musiikkitalon uutta konsertti-/pääsalia on yleisesti ottaen kiitelty. Saatetaan olla nyreissään kokonaisuuden kustannuksista vaan onpa tuolla myös käyttäjiä ja maksajiakin - Yleisradio, Sibelius-Akatemia, valtio, Helsingin kaupunki.
Muistelen lukeneeni joskus, että Aalto on suunnitellut vain yhden akustisesti hyvän salin. Esseniin. Se mahdollistui vain sillä, että sopimustekstissä todetaan akustikon määräävän salin akustiikkaa koskevissa kysymyksissä. Aalto lienee hieman kiroillut mutta allekirjoittanut paperin, koska sopimus toi lisää mainetta, ja rahaa toimiston ylläpitoon (palkat yms.). Historiallisesti sikälikin fiksu veto, ettei häntä päästä syyttämään kaikkien suunnittelemiensa salien akustisesta pilaamisesta.
Vaan mitäpä minä hyvästä akustiikasta tiedän, kun Jyväskylän yliopiston juhlasali on Aallon sali ja akustisesti niin huono, että konsertit pidetään mieluummin ent. maalaiskunnan kirkossa Taulumäellä. Se on sikälikin loogista, että klassinen tai taidemusiikki on alkuaan kirkkomusiikkia, ruhtinashovien omissa pikku kappeleissa soitettua rituaalimusiikkia. Alan terminologia kantaa taustaa: kapelli, kapellimestari.
Tuosta tullaan päätelmään, ettei klassinen musiikki ole viihdemusiikkia, koska ei pyri kiihottamaan seksuaalisesti, vaan avittamaan pyhä(ä)n kokemiseen: (minkä tahansa uskon-) yhteisö hiljenee oman pyhänsä äärelle ja musiikki avustaa rituaalin toteuttamisessa.
PedroViti kirjoitti:Se sörsittiin sillä, että salin akustiikka ja sen suunnitelu uskottiin jollekin suunnittelijalle joka näemmä yritti jotain mkä ei pelaa, eikä sitä korjaamalla hyväksi saati loistavaksi tulla saamaan.
k-meleon kirjoitti:Puhutaanko me samasta uuden musiikkitalon salista, jota on varauksetta kehuttu?
PedroViti kirjoitti:Samasta samasta. Ei kait nyt sentään varauksetta. Mutta ei jankata siitä, talo on siinä missä on ja sillä saletti. Vaan sitä minä yritän kysyä, että miksi pyörää täytyy väkisin yrittää keksiä uudestaan kun se kerran on jo keksitty. Toki, suunnittelijat sekä arkkitehdit että akustiikot luovat omaa uraansa, mutta tekisi hyvää nähdä kerralla valmis rakennus...edes kerrran..
k-meleon kirjoitti:Arvo K. -setä tuossa yllä jo mainittikin mus.talon rahoittajat.
[/quote]PedroViti kirjoitti:"Yleisradio, Sibelius-Akatemia, valtio, Helsingin kaupunki.". Hieno lista. Kaksi ensimmäistä kuluttaa rahaa ja kaksi jälkimmäistä "tuottavat" sitä.
Mielenkiintoinen tieto tuo Essenin sali. Asiasta toiseen. Kävin kerran Palman musiikkitalossa joulukonsertissa. Musikki oli melko mitäänsanomatonta, ainakin minulle, mutta se sali. Sali nousi voimakkaasti, saattoi olla hivenen viuhkamuotoakin. Katosta ei ole muistikuvaa, mutta luulen sen olleen suoran koska kyllä joku erikoinen muoto olisi jäänyt mieleen. No, kyllä se mitäänsanomatonkin musiikki soi mielestäni aivan aivan hyvin. Harmi, ettei ole ohjelmaa tallella, mikäli ei sitten pompahda esiin valokuvien joukosta. Tutkitaan.
Uuden toimintatavan valintaan vaikutti verottajan päätös evätä talolta yleishyödyllisen yhtiön status.
Toimintatavan muutoksesta johtuen palveluyhtiölle haetaan uutta toimitusjohtajaa.
k-meleon kirjoitti:
Olis ollut parasta, että Yle olis tehnyt RSO:lle oman salin. Piste.
PedroViti kirjoitti:k-meleon kirjoitti:
Olis ollut parasta, että Yle olis tehnyt RSO:lle oman salin. Piste.
YLE ?
VeHy kirjoitti:Töölönlahden Musiikkitalo on rakennettu huono maun omaavaa rupusakkia varten, ei neroille.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa